Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Navštevovali škôlky s autistickými deťmi, hovorili s učiteľkami, rodičmi, lekármi.

A vyvinuli krásnu pomôcku na komunikáciu s autistami. Študentky dizajnu Fakulty architektúry STU pod vedením pedagóga Martina Baláža. Na téme chcú pracovať aj v ďalšom akademickom roku. Plánujú vytvoriť nové verzie, ktoré by pomáhali deťom a dospelým s ďalšími diagnózami, aplikáciu preložiť do angličtiny a najmä – nájsť investora, ktorý im pomôže pomôcku dostať do škôlok a zariadení.

V tejto chvíli aplikácia obsahuje stovky obrázkov s jednoduchou žltou postavičkou. Tá vykonáva činnosti denného harmonogramu od hygieny, cez hru, prechádzku či jedlo a spánok. Ďalšia séria postavičiek zase prejavuje emócie, ktoré prežívame a ukazuje správanie, ktoré je dobré a, naopak, nesprávne.

DSC07638_web2016_3_nowat

 „Stretávali sme sa s učiteľkami, hovorili  a kreslili sme s deťmi, aj s tými najmenšími, aby sme pochopili, ako vnímajú svet. Postavičky sú žlté – v prípade dvoch osôb môže byť druhá postava oranžová, pretože tieto farby sú pre autistov prijemné. Kresba neobsahuje veľa detailov, lebo tieto deti vyžadujú jasnú a presnú komunikáciu a detaily by ich vyrušovali.  Uvažovali sme napríklad pridať postavičke vlasy, oblečenie či opasok, ale práve to odpútavalo pozornosť od obsahu, od aktivity, ktorú postava znázorňuje,“  vysvetľuje Martin Baláž z Ústavu dizajnu Fakulty architektúry Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

Tím dizajnérov spolupracoval pri vývoji Ikonografického komunikačného systému pre ľudí s autizmom s viacerými organizáciami a edukačnými zariadeniami pre autistov. Pri návšteve škôlok a ďalších zariadení sa ukázalo, že väčšinou v nich pedagógovia používajú vlastné kreslené „kartičky“ z obrázkami denného harmonogramu, predmetov či správania. Aplikácia dostupná cez internet by teda bola pre takéto zariadenia veľkou pomôckou. Študentky FA STU navrhli aplikáciu ako otvorenú platformu –  obrázky, ktoré slúžia na ikonografickú komunikáciu  s deťmi je  možné do aplikácie neustále dopĺňať a rozširovať databázu. Tá má teraz niekoľko častí – ikonky pre jedenie, zábavu, kultúru a relax, hygienu, oblečenie, vzdelávanie, šport, spánok a pre komunikáciu (rôzne oznámenia či usmernenia).

DSC07118_web2016_3_nowat

Ikonografickú komunikáciu s autistami využívajú nielen učitelia, ale aj samotní rodičia. Obrázky povedia deťom, aké aktivity počas dňa majú vykonať a oni si môžu sledovať a označovať, čo už urobili. Pomocou obrázkov komunikujú aj samotní autisti. Hovoria iným o tom, čo potrebujú a ako sa cítia. Elektronickú komunikáciu pritom uprednostňujú ako jasnú a funkčnú.

Aplikáciu tvorili študentky FA STU Dominika Berkiová, Eva Hudáková a Barbora Rutová pod vedením pedagóga Martina Baláža v spolupráci s grafickou dizajnérkou Evou Kubáňovou zo somA Centra kreatívneho myslenia o.z.

Projekt nás naučil akceptovať princípy tímovej práce, ako dizajnérky sme museli konzultovať s rôznymi skupinami ľudí – najskôr sme si museli určiť štýl kresby, postáv a predmetov, kontrolovať sme museli sústavne aj stvárnenie jednotlivých ikoniek a celý dizajnérsky tím si uvedomoval, že projekt, na ktorom pracujeme, musí slúžiť a pomáhať používateľom. Aj preto ho vnímame ako prínos pre naše zručnosti a pochopenie hodnoty, ktorú môže dizajn priniesť užívateľovi,“ hovorí Dominika Berkiová.

„Bolo to zaujímavé zadanie, videli sme, že dôležitý nie je len vizuál, ale že môžeme deťom pomôcť. Myslím, že sme sa s tým, aby aplikácia aj dobre vyzerala a aj pomáhala, popasovali úspešne,“ hovorí Eva Hudáková.

Tvorbu aplikácie iniciovala Nadácia PoNtis s podporou firmy Lenovo. Tím na Fakulte architektúry STU sa rozhodol pomôcku ďalšej vylepšovať ako vedecký projekt. Radi by tiež  našli investora, ktorý by im systém pomohol dotiahnuť do podoby, kedy by ho mohli používať tí, ktorým má pomôcť – rodičia či učitelia. „Radi by sme rozšírili databázu ikoniek a vylepšili ich podobu. Zároveň aplikáciu prekladáme do angličtiny. V novom akademickom roku by sme s ďalšou skupinou študentov skúsili systém rozšírili do podoby, ktorú by mohli používať ľudia aj s ďalšími diagnózami,“ hovorí Martin Baláž z FA STU.