Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Moderné technológie a digitálny svet nám otvárajú atraktívne možnosti, a smart IT nástroje a zariadenia nám uľahčujú život a robia ho zábavnejším. Nová Generácia Z je online a na sociálnych sieťach takmer neustále, nonstop používa appky, browsuje po nete a smartfón nepustí z rúk. Sú však deti pripravené aj na nástrahy, ktoré medzi jednotkami a nulami číhajú?

Na webe je dnes naozaj všetko – informácie, ale aj riziká. Bezpečnostní experti zo spoločnosti DATALAN, ktorá je dlhoročným partnerom Detskej Univerzity Komenského, preto deťom v rámci špecializovaného IT workshopu prezradili, ako byť v digitálnom svete v bezpečí. Podujatia, ktoré sa konalo 21.-22. augusta v Divadle Aréna, sa zúčastnilo viac než 170 detí. Témy „online, social & digital“ sú deťom naozaj blízke, preto sa s nadšením zaujímali o všetky prezentované informácie, ukážky, rady a tipy, a expertom kládli množstvo otázok.

Dozvedeli sa, aké zlo dokáže napáchať verejná wifi a pár informácií z ich online profilu v nesprávnych rukách, aké ľahké, ale zároveň nebezpečné môže byť hacknutie mobilu, a ako nám vedia poškodiť vírusy aj ľudia, ak sa v kyberpriestore dostatočne nechránime. Prednášky a živé ukážky si pre deti pripravili odborníci z DATALANu pod vedením Cyber Security experta Jána Böjtösa. „Dnešné deti sa v moderných technológiách vyznajú a sú uvedomelé. Vedia, že je dôležité chrániť si súkromné profily bezpečným heslom, nezdieľať svoje osobné údaje, poznajú pojmy ako malvér, či DDoS útok,“ prezradil Ján. „Musia si však uvedomiť, že čokoľvek na internete zverejnia, ostane to tam navždy, a môže to ovplyvniť ich súkromný, ale aj budúci profesionálny život.“ Ako doplnil, deťom je tiež dôležité vštepovať, že aj v digitálnom svete je potrebné riadiť sa pravidlami slušnej komunikácie a že virtuálne kontakty nie sú to isté čo skutočné priateľstvá.

Deti, prevažne vo veku od 9 do 14 rokov, sa inšpiratívne a praktické informácie dozvedeli z prezentácií a videí, svoje otázky mohli odborníkom klásť osobne alebo posielať prostredníctvom online aplikácie, a mali tiež príležitosť zapojiť sa do ankiet a zistiť tak, aké sú ich digitálne návyky. Ako ukázal prieskum, viac ako 2/3 prítomných detí už má účet na sociálnej sieti ako Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, či Whatsapp, a takmer 100% z nich si svoj mobil, počítač alebo tablet chráni heslom, či PIN-om. Ján Böjtös im však na praktickej ukážke predviedol, ako zvýšiť kvalitu hesla a znížiť riziko jeho prelomenia. Deťom tiež ukázal príklady falošných webstránok a podvodných e-mailov, a poradil, ako sa ochrániť pred phishingom. Upozornil ich tiež, aby boli opatrní pri používaní webkamery a pridal pár tipov, ako bezpečne používať verejnú wi-fi sieť. Deti už vedia, že hackeri dokážu získať dáta, ktoré si v sieti posielame, no často krát podľahnú rôznym online lákadlám. „Deťom by sme mali opakovať, že nesmú bezhlavo klikať na rôzne download buttony, a sťahovať si do počítača rôzne neznáme súbory a programy, že ani na internete nič nie je zadarmo a za rôznymi atraktívnymi darčekmi, či súťažami sa často skrývajú podvodníci,“ ozrejmuje Ján Böjtös. Pripomenul tiež, že najlepšou ochranou je nezverejňovať informácie o svojom pohybe, a nikomu, koho skutočne nepoznáme, neposielať svoje údaje.

Po prezentáciách na deti čakali živé ukážky, na ktorých si vyskúšali základy programovania a web developingu, dozvedeli sa, čo všetko sa ukrýva za vznikom internetovej stránky, akým spôsobom hackeri nabúravajú profily na sociálnych sieťach, spoznali moderné zariadenia, vďaka ktorým „chytajú“ vo svojich mobiloch wi-fi sieť, a úspešne absolvovali aj kurz „cyberštiny“. Zároveň im experti z DATALANu predviedli „face recognition“ v praxi.

Workshop pripravila IT spoločnosť DATALAN, ktorá je zároveň realizátorom Detskej Univerzity Komenského Online – vďaka nej majú deti z celého Slovenska na portáli www.dukonline.sk bezplatný prístup k prednáškam slovenských profesorov a po absolvovaní sprievodných kvízov získajú diplom študenta DUK Online. Partnermi workshopu boli spoločnosť Orange a digitálna agentúra CORE4.