Polovica Čechov vníma svoje digitálne schopnosti na nadpriemernej alebo dokonca na veľmi vysokej úrovni. Medzi Slovákmi je podiel takýchto ľudí dokonca aj o niekoľko percent vyšší. Vysoké je aj percento Slovákov a Čechov, ktorí si nové technológie a aplikácie osvojujú s radosťou. Napriek tomu sa stále nájdu oblasti, kde digitálne riešenia populárne nie sú. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre IT spoločnosť Solitea vypracovala agentúra EMA dáta*.

Prevažná väčšina Slovákov a Čechov (vyše 80 %) každodenne používa email, nasledujú sociálne siete – tie každý deň otvárajú zhruba tri štvrtiny ľudí v oboch štátoch. Polovica každodenne používa online bankovníctvo a nejakú formu zábavy, či už ide o streamovanie videa, hudby, hranie hier alebo hazard. Necelých 40% Slovákov tiež na každodennej báze nakupuje online a 20% chodí na online bazáre. Medzi Čechmi je to veľmi podobné.

Základné online potreby? Emaily, sociálne siete, zábava a po novom aj jedlo

Nezanedbateľný podiel oboch národov používa online služby, ktoré boli pred pandémiou ešte málo populárne. Niekoľkokrát do týždňa si objednáva jedlo online s donáškou každý piaty Slovák či Čech. Pri covidových lockdownoch, keď reštaurácie fungovali len v donáškovom režime, si ľudia na túto službu zvykli a ani pri uvoľnení opatrení ju neprestali využívať. Časť populácie mala v poslednom roku skúsenosť s online vzdelávaním (26% SK, 29% CZ) či online voľnočasovými aktivitami, ako sú cvičenia, hobby a kurzy (17% SK, 20% CZ).

Digitalizácia komunikácie s úradmi ide pomaly

Okolo 21 % Slovákov aj Čechov v poslednom roku tiež komunikovalo online s úradmi alebo zdravotnými poisťovňami. „Je síce poznať, že covid donútil úradníkov aj ľudí, aby komunikáciu prenášali do online prostredia, napriek tomu ale zostávajú osobné návštevy a papierová komunikácia štandardom. Priestor na zlepšenie digitálnej komunikácie v úradných záležitostiach je stále ohromný,“ hovorí k výsledku zakladateľ a šéf Solitei Martin Cígler.

Slováci sú digitálnejší ako Česi

Na Slovensku prevládajú ľudia, ktorí o sebe tvrdia, že technologické novinky a aplikácie vyhľadávajú. Do tejto kategórie sa zaradilo 38 % respondentov. O percento menej bolo tých, ktorí údajne už žiadne nové digitálne pomôcky nepotrebujú. Práve do tejto skupiny sa zaradilo najviac opýtaných v Česku, presne 42 %. Čechov, ktorí idú novým aplikáciám proaktívne naproti, je tretina.

To, že si Slováci zrejme nové technológie a aplikácie osvojujú rýchlejšie ako Česi, potvrdzuje aj otázka týkajúca sa toho, aké komunikačné kanály oba národy využívajú so svojimi blízkymi. Zatiaľ čo v Česku stále prevláda klasický telefonický hovor (45 %), Slováci so svojimi blízkymi najčastejšie volajú prostredníctvom aplikácií, ako je Whatsapp, Messenger a pod. (40 %). Telefonát volí o 3 % menej respondentov. Tretím najpopulárnejším kanálom pre komunikáciu so svojimi blízkymi je v Česku aj na Slovensku chat (SK 19 %, CZ 17 %).

Online nakupovanie, bankovníctvo a zábava áno, digitálne účtovníctvo ešte nie

Hoci online verzie mnohých ešte donedávna čisto offline oblastí sa v životoch Čechov a Slovákov ujali na každodennej báze, niektoré činnosti riešia stále po starom. To je prípad účtovníctva. Hoci existuje množstvo nástrojov, ktoré účtovníctvo automatizujú alebo prinajmenšom sprehľadňujú a zjednodušujú, najväčší podiel Čechov (30 %) aj Slovákov (34 %) ho radšej delegujú na niekoho iného, ​​napríklad v podobe účtovníčky. Ďalej 11% Čechov a 15% Slovákov si ho vedie v počítačových tabuľkách, 14% a 18% na papieri a nejaký digitálny účtovný nástroj používajú jednotky percent opýtaných respondentov.

„Takýchto nástrojov je pritom veľké množstvo, dokážu veľmi uľahčiť prácu a hlavne bývajú aj zadarmo. Je preto zaujímavé, že v oboch krajinách stále existuje viac ľudí, ktorí sa radšej zapodievajú s časovo náročnými počítačovými alebo dokonca papierovými tabuľkami,“ hovorí Cígler.

*Reprezentatívny prieskum pre IT spoločnosť Solitea realizovala na Slovensku 31.3.2022 agentúra EMA dáta na vzorke 1 145 respondentov.

Značky: