Na začiatku víkendu Formuly 1 v Šanghaji predstavila značka Mercedes-AMG nový vrcholný model svojho konštrukčného radu GT. Mimoriadne výkonný hybridný pohon E PERFORMANCE pozostávajúci z motora V8 a elektromotora sa stará o bleskovú odozvu na jazdné povely a dôrazný priebeh výkonu. Inovatívna technológia z motoristického športu, inšpirovaná tímom Mercedes-AMG PETRONAS F1, tvorí základ jedinečného jazdného zážitku plného výkonu a jazdnej dynamiky.
„Z nuly na 100 za 2,8 sekundy – tak rýchlo doteraz nezrýchľoval žiaden sériový model AMG. Vzhľadom na tieto hodnoty bolo jasné, že svetová premiéra nového modelu AMG GT 63 S E PERFORMANCE sa musela odohrať popri pretekoch Formuly 1™. Náš 4,0-litrový motor V8 v kombinácii s výkonným hybridným systémom robí z vozidla špičkový model v rámci rodiny našich vozidiel GT. Model GT 63 S E PERFORMANCE kombinuje enormný výkon s veľmi dynamickým jazdným zážitkom a spôsobuje zimomriavky. Vozidlo zároveň ponúka rozsiahle možnosti výbavy a vysokohodnotné materiály, čo z neho robí jedno z najexkluzívnejších výkonných kupé na trhu.“
Michael Schiebe, predseda predstavenstva Mercedes-AMG GmbH a vedúci obchodných úsekov Mercedes-Benz Trieda G a Mercedes-Maybach
V novom modeli AMG GT 63 S E PERFORMANCE (kombinovaná vážená energetická spotreba: 12,6 kWh/100 km plus 8,2 l/100 km | kombinovaná vážená spotreba paliva s vybitým akumulátorom: 12,3 l/100 km | kombinované vážené emisie CO2: 188 g/km | ) poskytujú [1] AMG 4,0-litrový motor V8 biturbo a jednotka elektrického pohonu AMG spolu systémový výkon 600 kW (816 k) a maximálny systémový krútiaci moment 1 420 Nm [2]. Prudké zrýchlenie na 100 km/h za 2,8 sekundy a maximálna rýchlosť 320 km/h zvýrazňujú dynamický prejav. Systémy ako podvozok AMG ACTIVE RIDE CONTROL s čiastočne aktívnou stabilizáciou nakláňania a aktívnym riadením zadnej nápravy pokrývajú široký rozsah medzi dynamikou jazdy a komfortom na každodenné jazdenie.
E PERFORMANCE: spaľovací motor vpredu, elektromotor v zadnej časti
Pohon modelu AMG GT 63 S E PERFORMANCE kombinuje 4,0-litrový motor AMG V8 biturbo na prednej náprave s jednotkou elektrického pohonu na zadnej náprave. Integruje synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi s výkonom 150 kW (204 k) s elektricky radenou dvojstupňovou prevodovkou a mechanickým zverným diferenciálom zadnej nápravy. Ľahký vysokovýkonný akumulátor je rovnako umiestnený v zadnej časti vozidla nad zadnou nápravou. Táto kompaktná konštrukcia prináša množstvo výhod. Elektromotor pôsobí priamo na zadnú nápravu, vďaka čomu dokáže svoju silu priamo premieňať na náhon. Takéto riešenie prináša ďalšie zvýšenie výkonu pri rozjazde, zrýchľovaní alebo predbiehaní. Pri zvyšujúcej sa miere preklzávania kolies zadnej nápravy sa hnacia sila elektromotora môže podľa potreby prenášať aj na predné kolesá. To je možné vďaka mechanickému pripojeniu plnovariabilného náhonu na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ prostredníctvom kardanového hriadeľa a hnacích hriadeľov predných kolies. Poloha na zadnej náprave zlepšuje rozloženie hmotnosti aj zaťaženia náprav, čo vytvára základ pre presvedčivú ovládateľnosť vozidla.
Inšpirovaný Formulou 1™, vyvinutý v Affalterbachu: vysokovýkonný akumulátor AMG
Na optimálne odovzdávanie výkonu vyžadujú akumulátory vopred určenú teplotu. Ak sú príliš studené alebo príliš horúce, dočasne strácajú silu, prípadne sa ich výkon musí znížiť reguláciou, aby pri príliš vysokej teplote nedošlo k ich poškodeniu. Rovnomerné temperovanie akumulátora má preto rozhodujúci vplyv na jeho výkonnosť, životnosť a bezpečnosť. Bežné chladiace systémy, ktoré na chladenie využívajú len vzduch alebo celú akumulátorovú sústavu chladia nepriamo vodou, rýchlo dosiahnu svoje hranice – predovšetkým vzhľadom na požiadavky, ktoré sa vplyvom čoraz vyššej energetickej hustoty článkov neustále zvyšujú.
Základom vysokého výkonu 400-voltového akumulátora AMG je inovatívne priame chladenie: 560 článkov je prvýkrát chladených samostatne. Neustále okolo nich preteká high-tech chladiace médium na báze nehorľavej kvapaliny. Chladiace médium má v porovnaní s vodou dvoj- až trojnásobne vyššiu tepelnú kapacitu a ukladá viac tepelnej energie. Na zavedenie priameho chladenia musel tím AMG vyvinúť chladiace šachty s hrúbkou len niekoľko milimetrov, ktorých šírka zodpovedá výške valcových článkov.
Vývoj lítium-iónového akumulátora energie bol celkovo inšpirovaný technológiami, ktoré sa osvedčili v pretekárskych vozidlách Formuly 1™ tímu F1 Mercedes-AMG Petronas. Akumulátor AMG poskytuje vysoký výkon, ktorý je opakovane dostupný v krátkych intervaloch. Zvyšuje tak celkovú výkonnosť AMG GT kupé. K tomu sa pridáva rýchla absorpcia energie a vysoká hustota výkonu. Vysokovýkonný akumulátor ponúka kapacitu 6,1 kWh, trvalý výkon 70 kW a špičkový výkon 150 kW. Na nabíjanie slúži nainštalovaná palubná nabíjačka s kapacitou 3,7 kW, ktorá umožňuje nabíjanie vozidla striedavým prúdom z nabíjacej stanice, nabíjacej skrinky alebo domácej zásuvky. Akumulátor je cielene navrhnutý na rýchle odovzdávanie a absorpciu výkonu a umožňuje 13 kilometrov čisto elektrického jazdenia (EAER).
Prevádzková stratégia: neustále dostupná elektrická sila
Základná prevádzková stratégia je odvodená od hybridného výkonového zväzku pretekárskeho vozidla Mercedes-AMG Petronas Formuly 1. Rovnako ako v najvyššej triede motoristického športu je maximálny výkon k dispozícii vždy, keď ho vodič potrebuje. Napríklad na umožnenie dynamického zrýchlenia zo zákrut alebo pri predbiehaní. Vďaka vysokému rekuperačnému výkonu aj vďaka dobíjaniu podľa potreby je elektrický výkon kedykoľvek a opakovane dostupný. Jedinečná koncepcia akumulátora pritom umožňuje optimálny kompromis medzi maximálnou dynamikou jazdy a efektívnosťou. Všetky komponenty sú navzájom dokonale zladené: nárast výkonu možno bezprostredne precítiť a odmerať.
Osem jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT Elektrický, Zachovanie stavu nabitia, Komfort, Klzká vozovka, Šport, Šport+, PRETEKY a Individuálny je presne prispôsobených novej technológii pohonu. To umožňuje dosiahnuť široký rozsah jazdných zážitkov – od efektívnych až po dynamické. Jazdné programy prispôsobujú dôležité parametre: odozvu pohonu a prevodovky, krivku závislosti riadenia, tlmenie podvozka alebo zvuk. Programy možno aktivovať pomocou tlačidla AMG a centrálneho displeja na stredovej konzole alebo tlačidlami AMG na volante.
Vysokovýkonné hybridné vozidlo sa v jazdnom programe Komfort obvykle naštartuje nehlučne (tichý režim) zapnutím elektromotora. Ikona READY (Pripravený) na združenom prístroji signalizuje stav pripravenosti na jazdu. Okrem toho ako zvukové potvrdenie pripravenosti na jazdu zaznie mohutný, dunivý zvuk naštartovania, ktorý je typický pre AMG. Do interiéru sa šíri prostredníctvom reproduktorov vozidla. Na uvedenie hybridného vozidla AMG Performance do pohybu stačí jemné šliapnutie na akceleračný pedál.
Možnosť nastavenia štyroch stupňov rekuperácie
Vysokovýkonný akumulátor je vďaka priamemu chladeniu vždy v optimálnom teplotnom rozsahu okolo 45 stupňov. To umožňuje aj optimalizáciu rekuperácie. Za normálnych okolností sa akumulátor pri vysokom rekuperačnom výkone výrazne zohrieva, takže rekuperácia energie sa musí obmedziť. Nie však v prípade priameho chladenia. Preto rekuperácia začína už v deceleračnom režime bez zošliapnutia brzdového pedálu. Pritom sa nabíja akumulátor a zároveň vzniká brzdný moment. Brzdy kolies sa tak šetria alebo v závislosti od stupňa rekuperácie a dopravnej situácie nie sú vôbec aktivované.
Pravým tlačidlom AMG na volante možno vybrať zo štyroch rôzne intenzívnych rekuperačný výkonov. To platí pre všetky jazdné programy s výnimkou programu Klzká vozovka. Na najvyššom stupni je možný aj takzvaný jednopedálový jazdný režim. Pritom možno do akumulátora spätne absorbovať výkon presahujúci 100 kW. Ďalšia výhoda rekuperácie: pri zdolávaní prudkého klesania vozidlo samovoľne nezrýchľuje. Systém funguje ako motorová brzda.
Aktívna aerodynamika
K ľahko ovládateľným jazdným vlastnostiam prispieva aktívny aerodynamický prvok, ktorý sa ukrýva pred motorom na spodku karosérie. Vo vrcholovom modeli AMG GT je súčasťou sériovej výbavy. Tento profil z uhlíkových vlákien je exkluzívnym výsledkom vývoja AMG a je chránený patentmi. Reaguje na zvolenie jazdných programov AMG a pri rýchlosti nad 80 km/h sa automaticky vysunie približne o 40 milimetrov smerom nadol. Vzniká pritom takzvaný Venturiho efekt, ktorý zvýši prítlak vozidla k vozovke a obmedzí vztlak na prednej náprave.
Ďalším aktívnym komponentom je vysúvateľný zadný spojler, ktorý je plne integrovaný do veka batožinového priestoru. Ten svoju polohu mení podľa jazdnej situácie. Tím AMG zodpovedný za aerodynamiku prispôsobil pre model AMG GT 63 S E PERFORMANCE riadiaci softvér vyššiemu výkonu a modifikoval množstvo parametrov. Do výpočtu zahŕňa rýchlosť jazdy, pozdĺžne a priečne zrýchlenie, ako aj rýchlosť riadenia. Spojler sa v závislosti od zvoleného jazdnému programu od rýchlosti 80 km/h nastavuje do piatich nových uhlov, s cieľom buď optimalizovať jazdnú stabilitu, alebo znížiť odpor vzduchu.
Podvozok AMG ACTIVE RIDE CONTROL s čiastočne aktívnou stabilizáciou nakláňania
Súčasťou sériovej výbavy je aj podvozok AMG ACTIVE RIDE CONTROL s čiastočne aktívnou stabilizáciou nakláňania. Adaptívne nastaviteľné tlmiče s nastaviteľným ťažný a tlačný stupňom navyše obsahujú čiastočne aktívne, navzájom prepojené hydraulické prvky. Nahrádzajú obvyklé priečne stabilizátory s torznou tyčou a obmedzujú nakláňanie karosérie. Hydraulické prepojenie komôr tlmičov na všetkých štyroch kolesách je zabezpečené cez príslušné vedenia a nastavovacie ventily v adaptívnych tlmičoch.
Prepojenie štyroch teleskopických vzpier a regulácia tlaku čerpadla a spínacích ventilov umožňujú široký rozsah nastavenia tuhosti pruženia nakláňania v kombinácii s menším priečnym nakláňaním. Obrazne povedané, každá torzná tyč môže mať vlastné automatické nastavenie – od mäkkého až po tuhé. Pri každodennom jazdení to zvyšuje komfort, pretože aj jednostranne prichádzajúce nerovnosti sa kompenzujú. Hydraulika pri dynamickom prejazde zákrut navyše aktívne obmedzuje zníženie odklonu. Vďaka vysokej tuhosti odklonu kolies kupé veľmi precízne zatáča.
Pri jazde v priamom smere je systém v závislosti od jazdného programu a jazdnej situácie kompletne otvorený. Systém vyrovnáva prekážky na jednej strane, ktoré by inak spôsobovali nakláňanie. Vodič aj cestujúci majú pocit výrazne komfortnejšej jazdy. Nízka miera nakláňania pri prejazde zákrutami tak zvyšuje komfort, ako aj jazdnú dynamiku. Aj charakteristika jazdných vlastností v rámci jednotlivých jazdných programov tak môže pokrývať ešte väčšie rozpätie medzi komfortnými a športovými vlastnosťami.
Aktívne riadenie zadnej nápravy spája agilnosť a stabilitu
Aj model AMG GT 63 S E PERFORMANCE je sériovo vybavený aktívnym riadením zadnej nápravy. V závislosti od rýchlosti sa zadné kolesá natáčajú buď v opačnom smere (do 100 km/h), alebo v rovnakom smere (pri rýchlosti viac ako 100 km/h) ako predné kolesá. Systém umožňuje tak agilné, ako aj stabilné jazdné vlastnosti. Bez riadenia zadnej nápravy sú tieto vlastnosti vo vzájomnom protiklade. Ďalšími výhodami sú ľahšia ovládateľnosť v hraničnej oblasti možností vozidla, ako aj menej výrazné pohyby volantom, pretože prevod riadenia predných kolies je priamejší.
Dobre dávkovateľná a odolná: keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava AMG
Primerane k extrémnym hodnotám výkonu a k súvisiacim športovým vlastnostiam sa v rámci sériovej výbavy využíva keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava AMG s bronzovo sfarbenými 6-piestikovými pevnými strmeňmi vpredu a 1-piestikovými plávajúcimi strmeňmi vzadu. V porovnaní s modelmi AMG s čisto spaľovacím motorom má väčšie rozmery: keramické brzdové kotúče kombinované s uhlíkovými vláknami na prednej náprave majú rozmery 420 x 40 milimetrov, na zadnej náprave 380 x 32 milimetrov. Brzdová sústava presvedčí veľmi krátkymi brzdnými dráhami, ako aj maximálnou odolnosťou a stabilitou brzdného účinku pri vysokej záťaži. Navyše boduje aj dlhou životnosťou. Ľahký materiál šetrí ešte aj hmotnosť a znižuje neodpruženú hmotnosť.
Vizuálne úpravy odkazujú na pohon E PERFORMANCE
Exkluzívnym poznávacím znakom nového vrcholného, dvojdverového modelu konštrukčného radu AMG GT je jeho zadná časť. Novinkami sú integrovaná klapka nabíjacej zásuvky na dobíjanie zo siete a označenie modelu s červeným podkladom. K týmto prvkom sa pridávajú zvonku drážkované, dvojité koncovky výfuku v tvare lichobežníka. Pri pohľade zboku odkazuje plaketa E PERFORMANCE na blatníku na typ pohonu. Hybridné vozidlo je sériovo vybavené 20-palcovými diskmi AMG z ľahkej zliatiny s 10-lúčovým dizajnom. Sú aerodynamicky optimalizované, s tantalovým sivým lakom a osústružené do leskla. Rozmery kolies na prednej náprave sú 295/35 R 20 na 10,5 J x 20 a na zadnej náprave 305/35 R 20 na 11,0 J x 20.
Rovnako ako v rámci celého konštrukčného radu je aj pre hybridnú verziu dostupné množstvo lakov a individuálnych prvkov výbavy. Exteriér možno ešte viac zvýrazniť prostredníctvom početných balíkov vzhľadu. Súčasne treba spomenúť jedny ďalšie 20-palcové disky z ľahkej zliatiny, ako aj 21-palcové kované disky v rôznych dizajnoch a farebných variantoch.
Interiér orientovaný na vodiča s rozsiahlymi možnosťami výberu
Interiér je určený tak pre športovú cieľovú skupinu, ako aj pre zákazníkov, ktorí ocenia maximálny komfort. Dizajn kokpitu až po displej s orientáciou na výšku umiestnený na stredovej konzole je pritom zacielený na vodiča a presviedča harmonickým celkovým dojmom. Praktická koncepcia rozmerov s konfiguráciou sedadiel 2+2 (na želanie) vytvára v interiéri veľkorysé priestorové pomery.
Jedným z mnohých atraktívnych prvkov v interiéri sú elektricky nastaviteľné športové sedadlá AMG. Tie kombinujú dobrú bočnú oporu s vysokým komfortom pri cestovaní na dlhé vzdialenosti. O mimoriadny komfort pri cestovaní na dlhé vzdialenosti sa na želanie starajú tri masážne programy. A možno ho ešte zvýšiť: balík ENERGIZING plus kombinuje funkcie sedadiel a svetelné atmosféry do uvoľňujúcich komfortných programov. Ešte športovejšie sú sedadlá AMG Performance (na želanie) s integrovanými opierkami hlavy a vetracími otvormi v operadlách.
Veľký výber poťahov sedadiel odráža rozsah prvkov výbavy, od komfortných až po prvky zamerané na výkonnosť. Súčasťou výbavy je jednofarebná a dvojfarebná koža napa, rovnako ako aj mimoriadne ušľachtilé čalúnenie z kože napa MANUFAKTUR s kosoštvorcovým prešívaním. Športovú stránku zvýrazňuje kombinácia kože napa s mikrovláknom MICROCUT a kontrastnými ozdobnými švami v žltej alebo červenej farbe.
Rozsiahle možnosti individuálneho prispôsobenia prostredníctvom programu MANUFAKTUR
Program MANUFAKTUR predstavuje individuálnu ponuku exkluzívnych lakov a vysokokvalitných prvkov výbavy interiéru. Vybrané materiály a remeselné zručnosti ponúkajú príležitosť stvárniť nové kupé AMG GT ešte individuálnejšie.
Program pre vozidlo AMG GT teraz obsahuje deväť nových lakov MANUFAKTUR, ktoré dopĺňajú doterajšiu ponuku: tri jednovrstvové laky vo farebných odtieňoch historická modrá MANUFAKTUR, kremíková sivá MANUFAKTUR a historická modrá MANUFAKTUR. Navyše sú k dispozícii dva odtiene metalízy s označením plamenná oranžová MANUFAKTUR metallic a rubelitová červená MANUFAKTUR metallic. Štyri matné laky nočná čierna MANUFAKTUR magno, strieborná high‑tech MANUFAKTUR magno, grafitová sivá MANUFAKTUR magno[3] a medenooranžová MANUFAKTUR magno dotvárajú ponuku farebných odtieňov.
Interiérový balík MANUFAKTUR sa dodáva v siedmich farebných variantoch MANUFAKTUR: klasická červená/čierna MANUFAKTUR, mystická červená/čierna MANUFAKTUR, ružovosivá/čierna MANUFAKTUR, savanová béžová/čierna MANUFAKTUR, tabaková hnedá/čierna MANUFAKTUR, jachtová modrá/čierna MANUFAKTUR a tienistá zelená/čierna MANUFAKTUR.
Súčasťou interiérového balíka sú aj sedadlá vyhotovené v koži MANUFAKTUR napa s kosoštvorcovým prešívaním. Koža napa vo farbe MANUFAKTUR je použitá aj na lakťových opierkach dverí a stredových dieloch obloženia dverí, na stredovej konzole vrátane stredových lakťových opierok, ako aj v dolnej časti prístrojovej dosky. Ďalším výrazným prvkom interiérového balíka je ručne potiahnutý volant AMG Performance MANUFAKTUR v koži napa, ktorý je farebne zladený s príslušnou farbou čalúnenia.
Čierne podlahové rohože s vysokým vlasom majú vyšité logo AMG a kéder z kože napa vo vysokohodnotnom vyhotovení vo farbe čalúnenia MANUFAKTUR. Na osvetlených nástupných lištách vo výrezoch na dvere je nápis AMG a exkluzívny vzor MANUFAKTUR. Stredovú konzolu zdobí nápis MANUFAKTUR so vzhľadom lesklého chrómu.
Na želanie možno objednať ozdobné prvky interiéru vo farebnom odtieni laku medenooranžová magno MANUFAKTUR, ktoré sú zladené s príslušným odtieňom vonkajšieho laku.
Multimediálny systém MBUX s ukazovateľmi špecifickými pre hybridný pohon
Multimediálny systém MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) sa ovláda intuitívne a je učenlivý. V modeli AMG GT 63 S E PERFORMANCE zahŕňa mnohé ukazovatele a funkcie, ktoré sú špecifické pre AMG, ako aj pre hybridný pohon. Exkluzívne položky ponuky, ako napríklad AMG Performance zdôrazňujú športové zameranie. Technológiu hybridného pohonu môžete vnímať aj vizuálne: tok výkonu pohonného systému znázorňuje vysokohodnotná grafika. Zobraziť možno aj údaje o otáčkach, výkone, krútiacom momente a teplote elektrického stroja.
Prehľad údajov
Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE | |
Systémový výkon | 600 kW (816 k) |
Systémový krútiaci moment[4] | 1 080 – 1 420 Nm |
Spaľovací motor | 4,0-litrový motor V8 s priamym vstrekovaním a preplňovaním dvoma turbodúchadlami |
Zdvihový objem | 3 982 cm3 |
Max. výkon spaľovacieho motora | 450 kW (612 k) pri 5 750 – 6 500 ot./min |
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora | 850 Nm pri 2 500 – 4 500 ot./min |
Max. výkon elektromotora | 150 kW (204 k) |
Max. krútiaci moment elektromotora | 320 Nm |
Náhon | Náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ s plnovariabilnýmrozdeľovaním momentu |
Prevodovka | AMG SPEEDSHIFT MCT 9G |
Kombinovaná vážená energetická spotreba[5] | 12,6 kWh/100 km plus 8,2 l/100 km |
Spotreba paliva s vybitým akumulátorom | 12,3 l/100 km |
Vážené, kombinované emisie CO2 | 188 g/km |
Kapacita energie | 6,1 kWh |
Elektrický dojazd (EAER) | 13 km |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 2,8 s |
Maximálna rýchlosť | 320 km/h |
[1] Uvedené hodnoty boli zistené podľa predpísaného spôsobu merania WLTP (Celosvetovo harmonizovaný skúšobný postup pre ľahké užitkové vozidlá). Uvedené rozpätia sa vzťahujú na nemecký trh.
Spotreba energie a emisie CO2 osobného motorového vozidla sú závislé nielen od efektívneho využívania paliva príp. nosiča energie osobným motorovým vozidlom, ale aj od štýlu jazdenia a iných netechnických faktorov.
[2] V prípade tu uvedeného systémového krútiaceho momentu ide o teoretickú hodnotu, ktorá slúži na účely porovnania.
[3] Možnosť objednať od 3. štvrťroka 2024.
[4] V prípade tu uvedeného systémového krútiaceho momentu ide o teoretickú hodnotu, ktorá slúži na účely porovnania.
[5] Uvedené hodnoty boli zistené podľa predpísaného spôsobu merania WLTP (Celosvetovo harmonizovaný skúšobný postup pre ľahké užitkové vozidlá). Uvedené rozpätia sa vzťahujú na nemecký trh. Spotreba energie a emisie CO2 osobného motorového vozidla sú závislé nielen od efektívneho využívania paliva príp. nosiča energie osobným motorovým vozidlom, ale aj od štýlu jazdenia a iných netechnických faktorov.