Prakticky neexistuje dôvod, prečo by nás televízory nemali sledovať.

Majú k dispozícii všetky technické prostriedky na to, aby zaznamenávali zvuk alebo sledovali naše činnosti. Týka sa to najmä inteligentných televízorov, ktoré majú veľkú softvérovú výbavu a tomu odpovedajúce možnosti.

Časy, kedy boli „sledovaní“ len ľudia s použitím takzvaných „people metrov“, sú už dávno za nami. Nakoniec veď je to veľmi jednoduché. Stačí používať pripojenie k TV obsahu od niektorého z operátorov a tí predsa vedia, čo vám púšťajú. S touto témou prišiel dávnejšie magazín The Guardian. Zistenia prináša aj český magazín Lupa.cz, ktorý si zobral pod drobnohľad konkrétnych výrobcov televízorov.

Vzhľadom na súčasný rozvoj internetovej reklamy a čoraz väčšieho sledovania používateľov, nepredpokladáme, že sa v tejto oblasti niečo významné zmenilo. Ak áno, bude sledovanie ešte dôraznejšie a možno s rozdielom na prebiehajúce legislatívne úpravy v rámci Európskej únie. Údaje sa nemusia posielať priamo do zámoria, ale môžu končiť na lokálnych serveroch v európskom priestore.

Internetový prehliadač ako základ zbierania údajov

Situácia je podobná ako v prípade internetových prehliadačov a stránok, ktoré na nich zobrazujete. Existujú skripty, ktoré dokážu rozpoznať nielen verziu prehliadača a jeho nastavenia, ale zistiť aj rozlíšenie vašej obrazovky ako aj operačný systém a iné informácie. Ide o úplne bežnú záležitosť, ktorá sa vyvinula možnosťami systémov a prehliadačov.

Aj to je dôvod, prečo niektoré internetové prehliadača zamerané na internetovú bezpečnosť a najmä vaše súkromie, neodporúčajú prehliadať pri maximalizovanom okne. Na základe toho by sa dalo vypočítať rozlíšenie vašej obrazovky. Na pohľad bezvýznamný údaj, avšak kto sa venuje internetovej bezpečnosti a ochrane svojej osoby, má dôvody sa obávať aj tohto sledovania.

TV a zber údajov

Späť k televízorom, keďže toto zariadenie už dávno nie je na sledovanie obsahu jednosmerné. Dnes je to obojsmerné príslušenstvo na komunikáciu, zväčša pripojené priamo do vášho routeru. Podľa riaditeľky Rowenny Fieldingovej z poradenskej spoločnosti Miss IG Geek zaoberajúcou sa ochranou údajov, je cieľom zhromaždiť čo najviac informácií o vašich záujmoch a preferenciách ako aj geografických údajoch. No a nakoniec je podstatné tieto údaje nejakým spôsobom speňažiť. Podľa štúdie z Northeastern Univerzity a Imperial College London bolo zistené, že údaje z televízorov a ďalších inteligentných zariadení sú posielané do Googlu a Netflixu. To aj v prípade, ak Netflix nemáte alebo nepoužívate.

Kauza Facebook

Opäť malá odbočka a to smerom k tejto sociálnej sieti. Je tu spojitosť s kauzou aplikácie Facebooku. Stačilo jej udeliť potrebné oprávnenia a aj bez toho, aby ste sa do nej prihlásili, zbierala údaje, ktoré boli dostupné prostredníctvom vášho smartfónu a pridružených senzorov, napríklad polohy. Používatelia, ktorí si chránia svoje súkromie, nemajú nainštalovanú aplikáciu a to ani vtedy, keď ju nepoužívajú. Našťastie sú dnes možnosti Androidu a ochrany na vyššej úrovni a aplikácií sa dajú pristrihnúť krídelka. Stačí zakázať prístup k systémovým funkciám a snímačom.

Zber údajov z TV

Vyhnúť sa zbieraniu informácií je problematické. Dáta, ktoré o vás a vašom správaní získava, televízor, sú závislé od konkrétnej značky a jeho verzie. V teoretickej rovine môžeme hovoriť o tom, že televízor dokáže zhromažďovať informácie o zvuku a videu vtedy, ak má takéto komponenty priamo v sebe. Hovoríme o webovej kamere, ktorá ale už dnes nebýva súčasťou televízorov, respektíve sa dá zakryť.

Podobne je to aj s mikrofónom, ktorého funkciu môžete vypnúť. Problematickejšie môžu byť diaľkové ovládania s mikrofónom. Podobne ako pri smartfónoch alebo domácich asistentoch, aj tu sú mikrofóny nastavené tak, aby neustále počúvali a aktivovali príslušnú funkciu po zaznamenaní hlasu.

Údaje môžu byť následne ponúknuté tretím stranám, no zatiaľ nemáme jednoznačné informácie o tom, že by sa tak naozaj dialo. Firma môže používať nejaký typ údajov na svoju analytickú činnosť a zlepšovanie produktov. Nastavenie Smart TV je podstatne jednoduchšie ako v minulosti a to najmä vtedy, ak máte odpovedajúci ekosystém. Aj sami výrobcovia tvrdia, že najjednoduchšie nastavíte ich TV so smartfónom ich značky.

Je to logické, keďže výrobca si svoje produkty pozná. Tiež to prináša výhodu používateľom, ktorí majú naozaj podstatne jednoduchšiu inštaláciu nového inteligentného zariadenia v rámci domácnosti. To je dôvod, prečo dokážu medzi sebou bez problémov komunikovať. Pripojené sú k takzvanému hubu, čo je server výrobcu a aplikácia v mobilnom telefóne. Tá slúži ako prostredník, či už medzi televízorom a audio súpravou, alebo napríklad medzi práčkou a ďalšími zariadeniami. Ako veľmi bude problematické zistiť, kedy najčastejšie periete?

Čím viac prepojených zariadení do seba, tým väčšie informácie poskytneme výrobcovi a ďalším stranám. Tie na základe nášho používania aplikácii vedia odhadnúť naše profily správania. Nehovoriac o tom, aké aplikácie alebo programy sledujeme. Už dnes je bežné, že sa dajú využívať sledovacie cookies na rozpoznávanie a identifikáciu používateľov alebo ich anonymizačnej profilácie.

Takisto aj sledovacie pixely je možné spúšťať na stránkach, najmä ak pozeráte na televízore aj webové stránky. Nie je žiadnym tajomstvom, že tieto údaje výrobcovia sledujú a explicitne vás o tom informujú v podmienkach používania. Nehovorí sa o sledovaní ale o personalizácii a zlepšovaní kvality obsahu a služby celkovo.

Streamovacie služby

Je verejným tajomstvom, že tieto služby monitorujú používateľov a robia to kvôli ochrane podmienok používania služby. O to sme sa mohli presvedčiť pri nedávnych zásahoch sprísňovaní zo strany Netflixu alebo Disney+. Sledujú geografickú polohu, identifikátor zariadenia, rovnako aj typ prehliadača a v neposlednom rade aj to, čo sledujete. To je nakoniec výhoda, pretože služba môže poskytnúť presnejšie odporúčania na sledovanie ďalšieho obsahu. Zároveň nás dlhšie udržať vo svojej sieti. Aj keď tu by sa dalo diskutovať, pretože pre streamovaciu službu, je pravdepodobne najvýhodnejší model, ak za ňu platíte, ale príliš ju nesledujete. To už je ale iná téma.

Strašiak menom ACR

Toto je azda najväčšie riziko v súvislosti s inteligentnými televízormi. Ide o funkciu, ktorej skratka pozostáva z názvu Automated Content Recognition. Už samotný preklad hovorí o tom, že je funkcia určená na automatické rozpoznávanie obsahu, ktorý je prehrávaný na televízore. Desivé na tom je to, že funguje na všetkom čo sa prehráva vrátane DVD, Blu-ray, hier alebo pripojených zariadení, napríklad obsahu obrazovky počítača.

Poradca bezpečnostnej firmy ESET, Jake Moore, hovorí, že údaje o sledovaní a návykoch sú zdieľané s výrobcami a tie následne predávané inzerentom. Ak ide o televízor pripojený do internetu, tieto údaje budú určite obsahovať aj vašu IP adresu a tým pádom aj polohu. Aj vďaka tomuto dokáže Netflix veľmi presne zistiť, ako sú používané jeho účty.

Údaje webového prehliadača nemusia byť tak jednoznačné a potvrdiť zneužívanie podmienok používania. Je tu ale oprávnený predpoklad, že televízor je súčasťou domácností a nebýva prenášaný. Ak je totiž jeho IP adresa iná ako IP adresa vlastníka netflixového účtu, je pravdepodobné, že ide o porušovanie podmienok služby.

Ako sa chrániť?

Spôsobov, ako vypnúť sledovanie zo strany televízneho prijímača vo forme analytických dát, nie je veľa. Máte však možnosť vypnúť funkciu ACR, personalizáciu, prípadne odmietnuť rôzne reklamné funkcie. Bezpečnejší spôsob pri využívaní TV aj na videokonferencie, je pripojiť k nemu samostatnú kameru cez port USB. Ak to funkcia TV umožňuje, vypnite aj mikrofóny. Pripravte sa na to, že výrobcovia chcú, aby boli tieto funkcie zapnuté a akonáhle nepotvrdíte súhlas s napríklad so zásadami používania a ochranou dát budete mať na obrazovke neustále zobrazené hlásenie, ktoré raz bude treba potvrdiť a súhlasiť s ním.

Zdroj: The Guardian, vlastné, Lupa.cz

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.