Už o pár dní sa spustí Slovensko v mobile. Projekt, ktorý má nielenže totálne zmeniť digitalizáciu našej krajiny a postoj štátu k riešeniu základných životných situácií občanov, ale trúfa si aj na kompletnú zmenu myslenia ľudí.

Teda z doterajšieho „radšej si zájdem na úrad“ na „všetko potrebné so štátom vyriešim online“. „Hlavným cieľom projektu Slovensko v mobile je postupne odstrániť papierovú byrokraciu a priniesť proaktívnu komunikáciu štátu s občanmi a podnikateľmi prostredníctvom prioritných životných situácií, ktoré dávame do digitálnej podoby,“ sľúbila na konferencii JARNÁ ITAPA šéfka slovenskej informatizácie Veronika Remišová.

Štát by tu mal byť pre ľudí, zatiaľ to tak nie je

V praxi to bude znamenať, že by sme už mali prestať predkladať úradom výpisy osobne, keďže si ich budú schopné vymeniť medzi sebou elektronicky. Štát by mal tiež dokázať identifikovať naše potreby a ponúkať nám riešenia. „Cez mobil sa prihlásite do vyše 400 portálov štátnej a verejnej správy. Do konca roka nový systém naberie ďalšie funkcionality. Postupne budeme dopĺňať proaktívnu notifikáciu o nedoplatku sociálneho poistenia, či elektronickú PN, zavedieme tiež koncept dokladov v mobile na európskej úrovni,“ doplnila na ITAPA 2022 vicepremiérka Veronika Remišová.

Štát si tak uvedomil, že má slúžiť ľuďom a nie naopak. V apríli bola spustená prvá životná situácia – rodič si už nemusí sám vybavovať príspevok pri narodení dieťaťa, tento príspevok mu dá štát sám a proaktívne. Jednoducho, úrady si medzi sebou vymenia údaje a rodičia dostanú peniaze na účet. Podľa Jána Hargaša z MIRRI do praxe chcú zaviesť ďalšie štyri životné situácie.

Už v júni by mal byť známy plán, ako chce vláda pri digitalizácii týchto ďalších kľúčových bodov postupovať, pričom zrealizované by mali byť do konca budúceho roka.

Pavol Frič z IT Asociácie Slovenska upozornil, že o riešení životných situácií hovoria vlády od roku 2006. Avšak, dnes vidíme reálne kroky. Potvrdil to aj Ľubor Illek zo Slovensko.digital. Ten na ITAPA uviedol, že projekt riešenia životných situácií, a konkrétne situácia spojená s narodením dieťaťa, je konečne dobre urobený projekt v rámci digitalizácie. Otázne však podľa neho je, ako sa štát popasuje s ostatnými životnými situáciami. Vláda sa totiž v rámci plánu obnovy pustila do odbyrokratizovania 16 rôznych životných situácií občanov, ktoré by mali byť hotové do roku 2026. 

Illek zároveň upozornil, že riešenie životných situácií musí ísť ruka v ruke s koordináciou ôsmich tisícov úradov verejnej správy, ktoré na Slovensku fungujú.

Na tlačovej konferencii počas výstavy ITAPA redakcia TOUCHIT oslovila priamo premiéra Hegera. Potvrdil nám plán, že prvé služby v mobile budú dostupné na konci tohto roka. Taká je úloha pre ministerstvo zodpovedné za informatizáciu Slovenska.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.