Vrátili ste sa z dlhej cesty autom, prípadne sa na ňu stále len chystáte?
Aj vozidlo si zaslúži ochranu pred páliacim slnkom, škrabancami či nalepeným hmyzom. „Najmä pri návrate od mora treba karosériu vozidla dôkladne očistiť od solí. Obdobne stopy po hmyze nestačí zotrieť len z čelného skla, ale z celej karosérie, aby trvale nepoškodili lak. Pozor dajte aj na to, akými čistiacimi prostriedkami vozidlo ošetrujete,“ upozorňuje Miroslav Horák, key account manager spoločnosti Würth.
Odletujúce nečistoty z cesty, páliace slnko, stopy hmyzu, jemné škrabance či vystavenie auta vlhkému slanému vzduchu na ňom vedia nechať trvalé následky. Ako ho správne ošetriť? Tu je pár tipov:
Viac neznamená vždy lepšie
„Po každej dlhšej ceste, najmä ak ste vozidlo vystavili vlhkému slanému vzduchu, páliacemu slnku a na karosériu sa nalepili nečistoty, je nevyhnutné dopriať autu dôkladnú očistu. V prípade, že ho umývate ručne, dodržujte pri koncentrátoch vždy predpísané množstvá a pomery riedenia,“ upozorňuje Miroslav Horák zo spoločnosti Würth Slovensko. Nadnárodný koncern je svetovou jednotkou v predaji montážneho a upevňovacieho materiálu a významný dodávateľ pre priemysel, vrátane automobilového.
Vyhnite sa šmuhám
„Čistiace koncentráty nikdy nesmú na karosérii zaschnúť. Auto je potrebné po čistení dôkladne opláchnuť vodou,“ dodáva s tým, že ak chcete predísť šmuhám a matnému povrchu, nečistite plochy, ak sú rozhorúčené alebo na ne priamo praží slnko.
Vždy zhora nadol
Pri používaní penových čističov je účinnejšie karosériu čistiť zhora nadol. „Obdobne, účinok ešte zvýrazníte, ak použijete pri vonkajšom čistení prostredníctvom vysokotlakového prístroja horúcu vodu, do maximálne 60 stupňov,“ radí Miroslav Horák.
Kedy kyslé a kedy zásadité
Ak potrebujete z karosérie odstrániť mastnotu a oleje, prípadne decht a podobné nečistoty, teda znečistenia organického pôvodu, použite na vonkajšie nečistoty alkalické čističe. Naopak kyslé čističe sa používajú na odstránenie anorganických znečistení, napríklad vápenaté usadeniny, kotlový a močový kameň, či oxidy kovov, ako napríklad hrdza. „Nikdy však kyslé čističe nepoužívajte na plochy citlivé na kyselinu, ako eloxované plochy či lak.
Zbavte sa hmyzu
Trh dnes poskytuje široké možnosti kvalitných a značkových náplní do ostrekovačov, ktoré účinne počas jazdy odstránia z čelného skla stopy hmyzu tak, aby nenechávali rozmazané mastné šmuhy na skle. Je na šoférovi, aké preferuje. Určite však netreba šetriť a dávať do ostrekovačov mydlovú vodu, ktorá jednak pení a jednak môže systém poškodiť. Stopy hmyzu či vtáčieho trusu však po jazde treba zmyť aj z karosérie, aby ste predišli poškodeniu laku. Najúčinnejšie je lak auta poriadne namočiť, prípadne použiť produkt na odstránenie hmyzu z laku, aby ste ochránili lak pred jeho trvalým poškodením.
Auto more nepotrebuje
Kým vy si chcete spomienky z mora uchovať čo najdlhšie, auta zbavte slaných usadenín čo najskôr. Už pred cestou je najlepšie vozidlo navoskovať ochranným voskom. No keďže vplyvom vlhkého slaného ovzdušia hrozí vozidlu korózia, je dobré po príjazde domov auto nízkym tlakom vody celé umyť, a to sa týka aj vychladnutého motora. „Motor nikdy nečistite vysokotlakovým prúdom, radšej použite kefu a čistiaci prostriedok nechajte pôsobiť dlhšie. Následne dôkladne opláchnite nízkym tlakom vody,“ dodáva Miroslav Horák.
Nový lesk
V prípade nových áut síce už vyblednutie laku od slnka nehrozí, no ak máte staršiu karosériu, je dobré dať auto do tieňa a karosériu preleštiť od zaoxidovanej vrstvy laku (vyzerá ako matný biely povlak) leštenkou. Následne dať na lak napríklad keramickú ochranu. Prípadne zverte tento úkon špecializovanej firme. Ak chcete rýchlo obnoviť farbu a lesk na aute, najrýchlejšie to dosiahnete tak, že matnú plochu vyčistíte kyslým čističom.
SOS na škrabance
Horšie je, ak lak poškodí škrabanec z odletujúceho kamienka. Ak sa k tomu pridá aj vlhké slané prostredie, korózia má živnú pôdu pre šírenie. Najlepšie je na to myslieť už vopred. Proti škrabancom existuje jediná ochrana, a to vo forme fólie – buď priehľadnej, aby sa zachovala originálna farba laku, alebo vo forme farebnej fólie, ktorá zmení farbu laku na celom vozidle. Ak však už k poškriabaniu laku došlo, treba zistiť hĺbku škrabanca a podľa toho voliť „prvú pomoc“. Na test stačí naliať trochu vody na škrabanec. Ak má navlhčené miesto rovnakú farbu ako pred poškriabaním, ide o jemný škrabanec, ktorý stačí vyleštiť či zatrieť lakovou tužkou či priesvitným lakom. Ak je škrabanec hlbší, teda navlhčené miesto už má inú farbu, potom núdzové riešenie je zalakovať miesto lakovou tužkou, na báze farba a lak. Takéto tužky dostanete u autorizovaného predajcu. Odporúčaným riešením je však daný diel prelakovať celý, aby ste prípadnej korózii zabránili.
Citlivé kolesá
Pri ošetrení kolies použite radšej profesionálne čističe. Veľa bežných prostriedkov totiž obsahuje kyselinu soľnú, kyselinu fluorovodíkovú či bifluorid amónny. „Tie však spôsobujú povrchovú koróziu a ich použitie môže byť zdraviu škodlivé, obdobne je zaťažujúce pre životné prostredie. Silno alkalické, zásadité čističe zas poškodzujú hliníkové disky kolesa,“ upozorňuje odborník Würth.