Televízory sú ďalší segment elektroniky, ktorý vás zaručene sleduje.

Niežeby vás priamo špehoval, no aj tento segment si o vás vytvára dátovú stopu. To všetko na speňaženie pre reklamné agentúry. O tejto téme ste si mohli prečítať už v minulosti a teraz sa objavila ďalšia informácia o tom, ako prebieha sledovanie zo strany streamingového biznisu.

Biznis zvaný Reklama

Na webe Vox sa objavila informácia o tom, ako rôzne spoločnosti vymýšľajú všemožné spôsoby na to, ako na vás zarobiť. Dôkazom toho, že reklamný trh je vskutku obrovský a dôležitý je aj to, že streamingové platformy pristúpili k účtom s reklamou. Tu je vidieť, že trh používateľov, ktorí si platia za obsah bez reklamy nedokáže nasýtiť objem finančných prostriedkov, ktoré môžu byť navyše získané reklamou.

Dokonca aj služby, ktoré poskytujú kontá bez reklám, vám nejakú reklamu pri každej relácii ponúknu. Zatiaľ však nejde o produkty tretích strán, ale o ďalšie filmy a seriály, ktoré si môžete pozrieť. Takto to robí napríklad SkyShowtime. V tejto súvislosti sa hovorí napríklad o službe Roku, no netýka sa to len jej. Takisto je na tom aj Amazon so službou Prime Video.

Televízory ako hardvér

Televízory sú len začiatkom a hardvér potrebuje softvér, ktorý do neho prinesie reklamy. Situácia je podobná ako pri webových prehliadačoch a vyhľadávacích službách. Každý, kto má vyhľadávač a prehliadač internetu, má vysoké šance kontrolovať časť trhu s reklamou. Ak má spoločnosť nielen softvérové, ale aj hardvérové zázemie, dokáže ovládať tento trh. Reklama je tak logickým vyústením takzvanej vertikálnej integrácie.

Vo svojej podstate však nemusí ísť len o samotný televízny prijímač. Bohato postačí zariadenie, ktoré k TV pripojíte a bude mať v sebe internet. To sa týka Roku ale aj poskytovateľov domáceho internetu a TV.

Mnoho používateľov stále môže chápať firmu Roku ako výrobcu hardvéru, no takmer pred 10 rokmi nastala premena na reklamnú spoločnosť. Firmy, ktoré sa takýmto spôsobom cez svoje set top boxy alebo iné zariadenia vrátane softvérových platforiem dokážu napojiť na reklamné spoločnosti, z toho dokážu výrazne profitovať. Dnes teda môžeme chápať Roku ako dátovú firmu s profilmi miliónov používateľov. A do toho pokojne napočítajte všetky streamingové TV platformy.

Peoplemetre sú starinka

Išlo o prvotnú technológiu na zisťovanie toho, čo konkrétne vekové skupiny divákov sledujú. Keď si predstavíte silu internetu, aktívnym sledovaním metrík toho, čo sa na streamovacích, ale aj internetom šírených videách pozerá, zistíte, že tzv. peoplemetre sú prežitok. Hoci sa dodnes používajú, superpresné analýzy idú cez internetových poskytovateľov.

Nový verzus starý televízor

TV sú síce obľúbenou elektronikou, no nie každý si chce kúpiť nový model. Možno nie priamo nie obáv o sledovanie s cieľom poskytnutia dát reklamnému trhu, ale z dôvodu šetrenia. To výrobcovia dobre vedia, no to ich neodradí zarábať na analýzach sledovaného obsahu. Svoje reklamné oddelenie alebo nástroje majú aj firmy ako Samsung, LG (LG Ad Solutions) alebo napríklad výrobca TV Vizio s vlastnou službou Vizio Ads.

Vizio je inak jednou zo spoločností, ktorá mala takisto svoju kauzu. V rokoch 2014 až 2017 predávala inteligentné televízory, ktoré používali automatické rozpoznanie toho, čo sledujete. To by nemuselo byť až také problematické, ak by používatelia dostali na výber. Je ale jasné, že na výber nedostali a v roku 2017 bolo takto sledovaných až 11 miliónov inteligentných TV z ich produkcie.

Jon Giegengack, zakladateľ Hub Entertainment, hovorí, že tento systém poskytovania služieb je pre spotrebiteľov lepší. Pozerá sa však iba na vyplňovanie medzier finančných príjmov, ktoré by neboli v takom rozsahu bez poskytovania reklamných profilov streamovacích služieb.

Odpoveďou nie je ani sledovanie obsahu bez reklám. Tak ako je naznačené vyššie, platíte tým, že odovzdávate službám informácie o tom, akým spôsobom, kedy, na akých zariadeniach a v akom množstve sledujete ich relácie.

Dá sa reklame uniknúť?

Nebude to jednoduché, keďže ide o vertikálu celého servisu okolo reklamného biznisu. Nestačí odpojiť len set top box alebo zariadenie, ktoré je pripojené na internet, aby ste využívali TV.

Čisto analógový televízor by mohol poslúžiť ako riešenie, no doma máte zrejme pripojený váš prijímač k nejakej online službe. Nehovoriac o tom, že poskytovatelia televíznych programov dokážu analyzovať aj to, čo pozeráte z archívov, v akom čase sledujete ich relácie a tak ďalej.

Riešením teda nie je nepoužívať internet v televízore. Nemáte príliš na výber, keďže máte TV pripojený k set top boxu a ten je primárne pripojený k optike vedenej do vašej domácnosti.

Zdroj: Vox, vlastné, Proton

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.