Je to legenda. Športové kupé Toyota 2000GT získalo status skutočnej rarity na trhu s veteránmi. Prvý superšport Toyoty a auto Jamesa Bonda vyrobili iba v počte 351 kusov. Preto niet divu, že spoločnosť Toyota je ochotná investovať do kompletnej obnovy zachovaných exemplárov.
Japonská automobilka nedávno oznámila, že v rámci projektu GR Heritage Parts uvedie do predaja sériové náhradné diely na renováciu klasických športových vozidiel značky. Jedným z prvých modelov bolo kupé 2000GT. Týmto spôsobom značka povzbudzuje súkromných zberateľov, aby sa dobre starali o výnimočné exempláre tohto klasického športového auta. Súčasne dáva sama dobrý príklad tým, že z času na čas sama obnoví ďalší model 2000GT.
Tentoraz sa do dielne dostalo auto s číslom karosérie MF10-10207 z kolekcie Toyota South Africa. Je zaujímavé, že zástupcovia Toyoty si neboli istí, aká bola pôvodná farba karosérie. Teraz je červené, ale pôvodne dostalo v továrni zrejme biely alebo sivý lak Thunder Silver. Do obnovy vozidla sa pustila v spolupráci s Toyotou rodinná firma Generation Old School z juhoafrického mesta Gauteng. Otec a syn už majú na konte množstvo renovácií od VW Beetle cez mikrobusy až po americké muscle cars. Nevyhýbajú sa ani motorkám.
Japonský superšport
Toyota 2000GT sa po prvýkrát objavila ako prototyp v roku 1965 autosalóne Tokyo Motor Show. S výrobou začali v roku 1967. Japonci umiestnili pod kapotu 2.0 radový šesťvalec s výkonom 148 k. Toyota 2000GT dostala ľahkú hliníkovú karosériu a ako prvé japonské auto bola vybavená samosvorným diferenciálom a kotúčovými brzdami s posilňovačom. V kupé použili tradičnú koncepciu, ktorá sa opakovala aj v mnohých ďalších športových automobiloch Toyoty – motor R6 bol umiestnený vpredu a prenášal silu na zadnú os. Pri hmotnosti auta iba 1125 kg podával 2-litrový motor veľmi dobré výkony. Model 2000GT mohol zrýchliť maximálne na 220 km/h, a stovku dosiahol za 8,4 sekundy.
Toyotu 2000GT Japonci vytvorili preto, aby dokázali svetu, že vedia vyrábať luxusné športové automobily. Hlavný inžinier auta Shoichi Saito zdôrazňoval: ,,Musíme urobiť všetko, čo je potrebné, aby sme nielen naštartovali výrobu modelu 2000GT, ale aby sme z neho urobili jeden z najúžasnejších, alebo najúžasnejší automobil na svete.”
Japonci mierili vysoko. Výsledkom ich smelého projektu bolo auto, ktoré inšpirovalo Carrolla Shelbyho k vytvoreniu dvoch modifikovaných verzii a James Bond za jeho volantom bojoval so zločincami z organizácie WIDMO v bondovke Žiješ iba dvakrát z roku 1967. Špeciálne pre urasteného Seana Connery vyrobila Toyota dva exempláre 2000GT bez strechy, čo uľahčilo nakrúcanie akčných scén.
Auto na rekordy
Model 2000GT bol určený pre nadšencov motoristického športu. Svoje možnosti ukázal v rýchlostných testoch Yatabe High Speed v roku 1966. Žlto-zelený 2000GT modifikovaný spoločnosťou Tosco (v súčasnosti TRD) dosiahol priemernú rýchlosť 128,76 míľ za hodinu počas 72-hodinovej jazdy. Nezastavil ho ani tropický hurikán. Športová Toyota prekonala tri svetové rekordy a vytvorila 13 nových medzinárodných rekordov v rýchlosti a vytrvalosti, čím dokázala efektivitu a spoľahlivosť pokrokových technológií použitých v automobile.