Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Focus ST, ktorý vyvinul tím Ford Performance využitím pokročilých športových technológií, sa začne predávať v lete ako päťdverová verzia a kombi.

  • Medzi výkonné pohonné jednotky, ktoré idú ochotne za plynom, patrí 2,3-litrový zážihový motor EcoBoost s výkonom 280 koní, krútiacim momentom 420 Nm a s turbodúchadlom typu twin-scroll a systémom anti-lag, a 2,0-litrový vznetový motor EcoBlue s výkonom 190 koní a krútiacimi momentom 400 Nm už od 2 000 otáčok za minútu.
  • Novinkou je elektronický samosvorný diferenciál pre pohon predných kolies, ktorý zlepšuje trakciu a stabilitu. Šesťstupňová manuálna prevodovka s krátko odstupňovanými prevodmi disponuje funkciou vyrovnávania otáčok. Dostupná je aj 7-stupňová automatická prevodovka.
  • Pre Focus ST sú po prvýkrát k dispozícii voliteľné režimy jazdy. Umožňujú upraviť funkcie vozidla vrátane elektronického posilňovača bŕzd a najrýchlejšieho elektrického posilňovača riadenia Ford, takže vodič môže upraviť výkon podľa požiadaviek.
  • Komfort a pôžitok z jazdy optimalizujú športové sedadlá Recaro a pokročilé nezávislé zavesenie zadných kolies s technológiou nepretržitého riadenia tlmenia.

Spoločnosť Ford dnes predstavila úplne nový Focus ST – vyvinutý tímom Ford Performance – svižný hot-hatchback, ktorý vo forme štýlového, pohodlného a praktického rodinného auta prináša vzrušenie.

Nový Focus ST, dostupný ako päťdverový hatchback alebo kombi, vychádza zo špičkovej jazdnej dynamiky štvrtej generácie modelu Focus. Nová architektúra Ford C2 je vylepšená o jedinečnú konfiguráciu zavesenia kolies, bŕzd a pohonnej jednotky. Focus ST má vďaka nej najcitlivejšie a najagilnejšie jazdné vlastnosti – na ceste aj na okruhu.

S novým radom motorov si vodiči v porovnaní s predchádzajúcou generáciou modelu Focus ST užijú až o 12 % vyšší výkon a o 17 % vyšší krútiaci moment. 2,3-litrový zážihový motor EcoBoost s výkonom 280 koní a 2,0-litrový vznetový motor EcoBlue s výkonom 190 koní* poskytujú široké spektrum výkonu a krútiaceho momentu v celom rozsahu otáčok pre športový výkon a ľahké vytáčanie.

Spoločnosť Ford po prvýkrát ponúka elektronický samosvorný diferenciál (eLSD) v štandardnej výbave pre vozidlo s pohonom predných kolies. Zdokonaľuje vlastnosti vozidla pri zatáčaní a zvyšuje stabilitu verzie s motorom EcoBoost – ostrejšie reakcie pri meniacej sa priľnavosti a zásahoch vodiča, ktoré zaisťuje počítačom riadený preventívny algoritmus.

K dispozícii je šesťstupňová manuálna alebo sedemstupňová automatická prevodovka s rýchlym radením. Focus ST sa po prvýkrát predstavil s technológiou voliteľných režimov jazdy, aby si vodič mohol prispôsobiť charakter vozidla podľa aktuálnej situácie. Funkcia nepretržitého riadenia adaptívneho tlmenia (CCD), ktorá je súčasťou štandardnej výbavy päťdverových verzií EcoBoost, zdokonaľuje konfiguráciu nezávislého zavesenia zadných kolies s krátkym/dlhým ramenom (SLA) pre maximálnu kultivovanosť.

„S inteligentnými technológiami, ako je eLSD a CCD, je náš úplne nový Focus ST takpovediac „Jekyll a Hyde“ – stlačením tlačidla sa dokáže premeniť z kultivovaného rodinného auta na cieľavedomé výkonné auto,“ povedal Leo Roeks, riaditeľ oddelenia Ford Performance pre Európu. „Využili sme poznatky z programov vrátane nášho superšportu Ford GT a uznávaného modelu Focus RS. Naším cieľom bolo vyvinúť výkonné vozidlo strednej veľkosti s jedinečným stupňom flexibility v tomto segmente.“

Úplne nový Focus ST sa bude vyrábať s najlepším remeselným spracovaním a kvalitou v nemeckom výrobnom závode Ford Saarlouis, do ktorého spoločnosť Ford investovala 600 miliónov eur.

Citlivé dávkovanie výkonu

Nová generácia 2,3-litrového celohliníkového motora EcoBoost je doteraz najvýkonnejším motorom pre Focus ST. Vďaka pokročilej technológii prepĺňania turbodúchadlom má výkon 280 koní pri 5 500 ot./min. a krútiaci moment 420 Nm od 3 000 ot./min. do 4 000 ot./min., pričom ide o najľahšie sa vytáčajúci motor pre Focus ST v histórii. Očakávané zrýchlenie z 0 km/h na 100 km/h je menej ako 6 sekúnd.

Odozvu motora vylepšuje turbodúchadlo twin-scroll s nízkou zotrvačnosťou, ktoré pomocou oddelených kanálov efektívnejšie využíva energiu výfukových plynov a minimalizuje interval reakcie po stlačení plynu. Elektronicky ovládaný obtokový ventil umožňuje lepšie riadenie prepĺňacieho tlaku a optimalizáciu výkonu motora. Unikátny výfukový systém okrem toho znižuje spätný tlak a upravený systém nasávania vzduchu a optimalizovaný medzichladič ešte viac vylepšujú prietok vzduchu.

V modeli Focus ST sa predstaví inovatívna technológia anti-lag vyvinutá pre superšport Ford GT a pickup F-150 Raptor. Zaisťuje okamžitú dodávku výkonu v režime Sport a Track Drive. Technológia anti-lag udržiava škrtiacu klapku otvorenú, aj keď vodič uvoľní plynový pedál, čím sa zmierni reverzný prietok vzduchu z turbodúchadla, aby sa zachovali otáčky kompresora a pri požiadavke sa rýchlejšie zvýšil tlak.

2,0-litrový motor Ford EcoBlue s výkonom 190 koní je historicky najvýkonnejším vznetovým motorom v ponuke pre Ford Focus. Maximálny výkon dosahuje pri 3 500 ot./min. a krútiaci moment 400 Nm v rozmedzí od 2 000 ot./min. do 3 000 ot./min, pričom už od 1 500 ot./min. dosahuje 360 Nm – pre okamžité a lineárne zrýchlenie.

Turbodúchadlo s variabilnou geometriou s nízkou zotrvačnosťou; oceľové piesty s menším koeficientom rozťahovania pri vysokých teplotách a integrovaný systém nasávania s inovatívnymi zrkadlovými portami pre optimalizované spaľovanie pomáhajú vytvoriť vznetovú pohonnú jednotku, ktorá má o 10 percent vyšší výkon a viac než dvojnásobný krútiaci moment v porovnaní s 2,0-litrovým zážihovým motorom Duratec ST v prvej generácii modelu Focus ST.

Šesťstupňová manuálna prevodovka v modeli Focus ST umožňuje rýchlejšie radenie prevodových stupňov a zaisťuje športovejší pocit – v porovnaní so štandardným novým modelom Focus má o 7 % kratšie dráhy. Nová technológia vyrovnávania otáčok, ktorá sa po prvýkrát predstavila v novom modeli Ford Mustang, je tiež súčasťou voliteľného balíka Performance Pack pre modely s 2,3-litrovým motorom EcoBoost s manuálnou prevodovkou.

Technológia je spojená s kontrolkou radenia. Využíva elektronický riadiaci systém motora na krátke „preklopenie“ škrtiacej klapky pri podradení – otáčky motora sa vyrovnajú s otáčkami zvoleného prevodového stupňa, čím sa zaistí hladké a rýchlejšie podraďovanie.

Technológia vyrovnávania otáčok umožňuje menej skúseným vodičom výkonných vozidiel využívať výhody konzistentného radenia pri zachovaní hybnosti využívaním jazdeckej techniky súčasného stláčania plynového a brzdového pedála pravou nohou. Skúsení vodiči môžu v prípade potreby systém deaktivovať.

Nový sedemstupňový variant z najnovšej rodiny inteligentných automatických prevodoviek Ford dopĺňa uspokojujúci, pútavý a športový zážitok z jazdy s 2,3-litrovým motorom EcoBoost. Odstupňovanie jednotlivých prevodových stupňov je optimalizované z hľadiska výkonu. Systém adaptívneho plánovania radenia, ktorý hodnotí individuálne štýly jazdy, aby mohol optimalizovať časovanie radenia, je zdokonalený a poskytuje väčšiu flexibilitu, pričom dokáže rozlišovať medzi jazdou na ceste a na okruhu. Vodiči môžu meniť prevodové stupne aj ručne pomocou páčok na radenie pod volantom.

„Zážihový motor EcoBoost aj vznetový motor EcoBlue majú unikátne charakteristiky, ale sú rovnako charizmatické,“ povedal Roeks. „Športový zvuk modelu Focus ST so „strieľaním a praskaním“ dokonale ladí s energickým výkonom vozidla a tvorí neodmysliteľnú súčasť zážitku jazdy v modeli ST.“

Intuitívna dynamika vylepšená o technológie

Nový Focus ST vychádza z vynikajúcej jazdnej dynamiky modelu Ford Focus. Bol vyvinutý tak, aby spájal radosť počas jazdy na okresných cestách, aby mal legitímny výkon na okruhu a bol použiteľný ako auto na každý deň – lepšie ako akékoľvek vozidlo vo svojej triede.

Konfigurácia zavesenia kolies SLA pomáha optimalizovať reakcie vozidla na pokyny vodiča bez kompromisov v oblasti komfortu. Verzie kombi majú jedinečnú geometriu s upravenou polohou tlmičov, aby vozidlo zostalo svižné a citlivé aj pri plnom zaťažení. Agilný a energetický charakter štandardného modelu Focus zostal zachovaný použitím pružín s pôvodnou špecifikáciou, pričom tuhosť tlmičov sa zvýšila až o 20 % vpredu a o 13 % vzadu. Svetlá výška sa znížila o 10 mm, aby sa zlepšila priľnavosť k vozovke a reakcie riadenia počas oduševnenej jazdy.

Sofistikovaná technológia CCD je v ponuke ako súčasť balíka Performance Pack pre päťdverové modely EcoBoost. Každé 2 milisekundy monitoruje zavesenie kolies, karosériu, ovládanie riadenia a bŕzd a upravuje funkciu tlmičov, aby sa zachovala skvelá kvalita a dynamika jazdy.

Zážitok z jazdy ešte viac vylepšuje technológia eLSD pre modely Focus ST s 2,3-litrovým motorom EcoBoost. Systém je súčasťou prevodovky a využíva hydraulicky aktivované spojky, ktoré obmedzujú krútiaci moment motora prenášaný na koleso s nižšou trakciou k vozovke. Dokáže presmerovať až 100 % dostupného krútiaceho momentu na koleso s vyššou trakciou, čím pôsobí proti prekĺzavaniu kolesa a zlepšuje zrýchľovanie pri prejazde zákrutami a výjazde zo zákrut.

Technológia vyvinutá spoločnosťou Borg Warner sa aktivuje rýchlejšie a je precíznejšia ako tradičné mechanické systémy LSD. Systém dokáže vopred upraviť rozdelenie krútiaceho momentu pomocou údajov zo snímačov pohonnej jednotky a systému riadenia dynamiky vozidla namiesto toho, aby reagoval až na skutočné prekĺzavanie kolies, takže dokáže postupne zablokovať diferenciál a jemne doladiť výkon.

Modely Focus ST s 2,0-litrovým motorom EcoBlue dostanú technológiu presmerovania krútiaceho momentu, ktorá vylepšuje priľnavosť a obmedzuje nedotáčavosť aktiváciou brzdy na vnútornom prednom kolese pri prejazde zákrutou.

Nový Focus ST prevzal korunu od uznávaného modelu Fiesta ST za najrýchlejšiu odozvu na pokyny riadenia. Systém riadenia s elektrickým posilňovačom (EPAS) je o 15 percent rýchlejší ako systém v štandardnom modeli Focus a medzi krajnými polohami vyžaduje len dve otočenia volantom.

Špičkový pocit prepojenia s autom podporuje jedinečná geometria kĺbových spojov riadenia, pričom bod upevnenia tyče je kvôli ostrejším reakciám o 9 mm viac vpredu a o 6,5 mm vyššie než má štandardný Focus. Nový softvér pre systém EPAS má za cieľ znížiť krútiaci moment prenikajúci do riadenia, aby bolo možné výkon a krútiaci moment modelu Focus ST využívať ešte jednoduchšie a precíznejšie – prostredníctvom pneumatík Michelin Pilot Sport 4S vyrobených na mieru.

Väčšie predné a zadné komponenty bŕzd tvoria základ vysoko výkonného brzdového systému s vylepšenými charakteristikami brzdenia a lepšou odolnosťou voči strate účinku. Rozmery predných kotúčov narástli na 330 mm x 27 mm a sú vybavené strmeňmi s dvojitými piestikmi. Zadné kotúče majú teraz rozmery 302 mm x 11 mm. Výkonnosť brzdovej sústavy v modeli Focus ST bola overená pomocou rovnakých náročných skúšobných postupov ako v prípade superšportu Ford GT. Počas testovania dosiahlo vozidlo takmer štvornásobné zlepšenie voči strate účinku v porovnaní s predchádzajúcou generáciou modelu Focus ST.

Elektrický posilňovač bŕzd s architektúrou C2 (EBB) ďalej preukazuje svoje výhody v modeli Focus ST. Technológia zvyšuje brzdný tlak rýchlejšie ako hydraulický systém, čím sa zabezpečuje pocit väčšieho prepojenia s autom a sebaistejší a konzistentnejší pocit pri stláčaní pedála v širšom rozsahu prevádzkových podmienok. V prípade modelu Focus ST to znamená, že systém dokáže zmierniť zmeny správania brzdového systému počas vysokovýkonnej jazdy a prispôsobiť pocit a dynamiku brzdenia tak, aby zodpovedali zvolenému režimu jazdy.

Okrem toho, v režimoch Slippery/Wet, Normal, Sport a – pre modely vybavené balíkom Performance Pack – Track sa upravuje funkcia systémov eLSD, CCD, EPAS, mapa škrtiacej klapky, plánovanie radenia automatickej prevodovky, elektronický stabilizačný systém, systém elektronického zdokonaľovania zvuku (ESE) a nastavenia klimatizácie, aby zodpovedali jazde. Špeciálne tlačidlo „Sport“ na volante s plochou spodnou časťou zaisťuje priamu aktiváciu režimu Sport a pomocou ďalšieho tlačidla „Mode“ môže vodič rýchlo prechádzať možnosťami režimu jazdy.

„Po zvolení režimu Track začne brzdový systém okamžite reagovať priamejšie a ostrejšie. Sila potrebná na otáčanie volantom sa zväčší kvôli lepšej spätnej väzbe, škrtiaca klapka bude agresívnejšia, systém eLSD dostane pokyn na zaistenie maximálnej trakcie a systém ESC zaistí vodičovi väčšiu voľnosť,“ povedal David Put z oddelenia dynamiky vozidiel tímu Ford Performance. „Vodiči môžu s istotou dôverovať schopnostiam modelu Focus ST fungovať aj na pretekárskom okruhu.“

Tradičné ukazovatele v modeli Focus ST využívajú moderné vyhotovenie inšpirované superšportom Ford GT. Digitálne údaje tlaku turbodúchadla, tlaku oleja a teploty oleja sa teraz zobrazujú na špeciálnom zobrazení Ford Performance na 4,2-palcovom farebnom displeji TFT. Funkcia rozbiehania, ktorá je v balíku Performance Pack pre 2,3-litrový motor EcoBoost, zaisťuje konzistentne rýchle rozbiehanie na trati.

Vyvinuté z hľadiska formy a funkcie

Úplne nový Focus ST bol vyvinutý, aby bol komfortný a súčasne aj zábavný. Vyznačuje sa skvelým priestorom a výnimočnou kultivovanosťou štandardného modelového radu Focus. Ponúka vysokokvalitný interiér, ktorý vyvažuje každodennú praktickosť a skutočný zážitok zo športovej jazdy.

Konštruktéri tímu Ford Performance mierne prispôsobili polohu predných sedadiel Recaro s bočným vedením, ktoré zdokonaľujú pocit spojenia vodiča s autom a pocit ovládania. Technológia ESE zosilňuje v režime Sport a Track pravý zvuk motora a výfuku – pozdvihuje pocit zo športovej jazdy a dodáva vodičovi dodatočnú spätnú väzbu pri oduševnenej jazde.

Prepracované držiaky motora a izolovaný pomocný rám – okrem voliteľnej technológie CCD – zvyšujú pohodlie pre všetkých cestujúcich. Veľkorysý priestor vo výške ramien predných cestujúcich a špičkový priestor pre kolená zadných cestujúcich sa spájajú s batožinovým priestorom s maximálnym objemom 1 653 litrov (kombi), do ktorého možno pohodlne umiestniť veľkú klietku na prepravu psov pre maximálny komfort a praktické vlastnosti.

Okrem športového volantu a sedadiel Recaro vo vyhotovení Ebony, ktoré môžu byť čalúnené niektorou z ponuky vysokokvalitných látok, kože alebo čiastočne koženého čalúnenia a materiálov Miko Dinamica, zvýrazňuje unikátny interiér modelu Focus ST športovú atmosféru prostredníctvom hliníkovej radiacej páky a prahových líšt s logom ST, hliníkových pedálov; kovových šesťhranných a saténovo strieborných dekoratívnych prvkov a kovovo sivého prešívania sedadiel, panelov dverí a mäkkých bočných výplní na stredovej konzole.

Focus ST vychádza z prémiovej, športovej siluety modelu Focus s decentnými, funkčnými zmenami štýlu so zliatinovými diskami kolies s unikátnym dizajnom. Prepracovaný dizajn hornej a spodnej mriežky chladiča je optimalizovaný pre lepšie chladenie a výrazné charakteristické prvky na spodnom krídle privádzajú vzduch do nasávania vzduchovej clony kvôli lepším aerodynamickým parametrom.

Väčší zadný strešný spojler s ostrejším uhlom zvyšuje prítlak, čím podporuje dynamiku jazdy v modeli Focus ST. Dve koncovky výfuku ohraničujú agresívne štýlový prvok zadného difúzora a vylepšujú praktické vlastnosti – vozidlo získalo ťažné schopnosti, ktorým doteraz bránili v strede umiestnené koncovky výfuku v prípade predchádzajúcej generácie modelu Focus ST. V balíku Performance Pack sú aj červené brzdové strmene.

Medzi exteriérové farebné varianty, ktoré zvýrazňujú dynamický štýl modelu Focus ST, patrí exkluzívna modrá farba Ford Performance Blue a oranžová Orange Fury. Okrem toho je k dispozícii biela Frozen White, sivá Magnetic Gray, červená Race Red, červená Ruby Red a čierna Shadow Black. Medzi zliatinové disky kolies patria 18-palcové disky Dark Sparkle a Magnetite, pričom dizajn Magnetite je dostupný aj v 19-palcovej verzii.

Focus ST využíva aj rozsiahly rad sofistikovaných asistenčných technológií Ford, vďaka ktorým získal úplne nový Focus od svojho uvedenia na trh v roku 2018 13 ocenení a 5-hviezdičkové hodnotenie bezpečnosti.

Bezproblémovo integrované technológie zaistia intuitívny, bezstresový a kultivovaný pôžitok z jazdy. Patria medzi ne:

  • Adaptívny tempomat, ktorý je teraz vylepšený o systém Stop & Go, systém rozpoznávania dopravných značiek a systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu pre jednoduchšiu jazdu v hustej premávke.
  • Systém adaptívneho predného osvetlenia Ford s novým systémom prediktívneho osvetlenia zákrut s kamerou a osvetlenia podľa značiek vopred nastavuje svetelný lúč, aby zaistil lepšiu viditeľnosť, pričom sleduje zákruty a – po prvýkrát v odvetví – aj dopravné značky.
  • Aktívny parkovací asistent 2 odteraz ovláda aj voľbu prevodových stupňov a okrem riadenia aj plynový a brzdový pedál, čo umožňuje plne automatizované manévre stlačením tlačidla.
  • Po prvýkrát sa do ponuky pre Európu dostal projekčný displej Ford, s ktorým sa vodiči môžu sústrediť na cestu pred vozidlom.
  • Asistent riadenia pri vyhýbacom manévri ako technologická novinka v segmente pomáha vodičovi s riadením okolo stojacich alebo pomalších vozidiel, aby sa vyhol nehode.

Vďaka systému Ford SYNC 3 budú môcť vodiči ovládať audiosystém, navigačný systém a klimatizáciu plus pripojené smartfóny pomocou jednoduchých hlasových povelov, prípadne na 8-palcovom dotykovom displeji. Systém je bez príplatku kompatibilný s funkciami Apple CarPlay a Android Auto. Voliteľná technológia zabudovaného modemu FordPass Connect premení vozidlo na mobilný WiFi hotspot s možnosťou pripojenia až 10 zariadení.

„Naším cieľom bolo pripraviť úplne nový Focus ST, s ktorým sa každodenne jazdí rovnako jednoducho ako s ostatnými modelmi Focus,“ povedal Roeks. „Komplexný rad dostupných technológií znamená, že zákazníci získajú vzrušujúci výkon ST bez kompromisov.“

Úplne nový Focus ST sa v Európe začne predávať v lete 2019.

# # #

Android a Android Auto sú ochranné známky spoločnosti Google Inc.

* Oficiálne homologované údaje o spotrebe paliva a emisiách CO2 budú zverejnené pred začiatkom pred

Predpokladá sa, že spotreba paliva a emisie CO2 budú na úrovni od:

Pohonná jednotka a karosériaOčakávané emisie CO2 v kombinovanom cykle (g/km)Očakávaná spotreba paliva v kombinovanom cykle (l/100 km)
2,3-litrový zážihový motor EcoBoost, 5-dverová verzia, 6-stupňová manuálna prevodovka1757,6
2,3-litrový zážihový motor EcoBoost, kombi, 6-stupňová manuálna prevodovka1767,6
2,3-litrový zážihový motor EcoBoost, 5-dverová verzia, 7-stupňová automatická prevodovka1828,0
2,3-litrový zážihový motor EcoBoost, kombi, 7-stupňová automatická prevodovka1838,0
2,0-litrový vznetový motor EcoBlue, 5-dverová verzia, 6-stupňová manuálna prevodovka1244,8
2,0-litrový vznetový motor EcoBlue, kombi, 6-stupňová manuálna prevodovka1244,8

 

* Uvedené hodnoty spotreby paliva/energie, emisií CO2 a dojazdu v elektrickom režime sú odmerané v súlade s technickými požiadavkami a špecifikáciami nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 a (ES) 692/2008 v platnom znení. Údaje o spotrebe paliva a emisiách CO2 platia pre variant vozidla, a nie pre jednotlivé vozidlo. Použitý štandardný testovací postup umožňuje vzájomne porovnávať rôzne typy vozidiel od rôznych výrobcov. Na spotrebu paliva/energie, emisie CO2 a dojazdovú vzdialenosť na elektrický pohon má okrem technických vlastností vozidla vplyv aj štýl jazdy a iné netechnické činitele. CO2 je hlavný plyn vyvolávajúci skleníkový efekt a spôsobujúci globálne otepľovanie.

Od 1. septembra 2017 budú niektoré nové vozidlá typovo schválené podľa skúšobného postupu WLTP (celosvetovo harmonizovaný skúšobný postup pre ľahké vozidlá) podľa smernice (EÚ) 2017/1151 v platnom znení, čo je nový, realistickejší testovací postup na meranie spotreby paliva a emisií CO2. Od 1. septembra 2018 WLTP úplne nahradí nový európsky jazdný cyklus (NEDC), čo je súčasný testovací postup. Počas vyraďovania postupu NEDC sa spotreba paliva a emisie CO2 podľa WLTP prepočítavajú späť podľa postupu NEDC. V porovnaní s predchádzajúcimi hodnotami spotreby paliva a emisiami bude existovať určitá odchýlka, pretože niektoré prvky testov sa zmenili, t. j. to isté vozidlo môže mať rozdielnu spotrebu paliva a emisie CO2.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.