Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Divízia BMW M GmbH sa v roku 2023 zameria na rozšírenie svojho produktového radu pridaním špeciálnych edícií veľmi atraktívnych modelov. Úplne nový model BMW M3 CS (kombinovaná spotreba paliva: 10,4 – 10,1 l/100 km; kombinované emisie CO2: 234 – 229 g/km podľa cyklu WLTP, údaje podľa cyklu NEDC) prináša ešte väčšiu intenzitu pretekárskej príťažlivosti, ktorou sa vyznačujú úspešné vysokovýkonné modely určené pre prémiový segment strednej triedy. Inteligentná odľahčená konštrukcia s veľkým počtom komponentov z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP), zvýšeným výkonom motora, prispôsobeným nastavením podvozku, exkluzívnymi dizajnovými prvkami a bohatou výbavou, ktorá poskytuje vzrušujúci zážitok z výkonu na okruhu v kombinácii s funkčnosťou a každodennou využiteľnosťou modelu BMW M3 Sedan. To dáva vozidlu BMW M3 CS vlastný charakter: schopnosť naservírovať intenzívny pocit M, ktorý vzrušuje a uchvacuje na každom kilometri, a to na ceste, ako aj na okruhu.

Koncept pohonného ústrojenstva pre nový model BMW M3 CS spája radový šesťvalcový motor s výkonom 405 kW (550 k) s osemstupňovou automatickou prevodovkou M Steptronic a inteligentným systémom pohonu všetkých kolies M xDrive. Táto kombinácia umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a špičkové jazdné vlastnosti, ktoré si posádka môže vychutnať z každého zo štyroch sedadiel. Nový model BMW M3 CS sa bude od marca 2023 vyrábať v obmedzenom množstve v závode spoločnosti BMW Group v Mníchove, pričom jeho postupné uvedenie na trh sa začne v tom istom mesiaci. Najdôležitejšími regiónmi predaja nového špeciálneho modelu sú USA, Nemecko, Spojené kráľovstvo a Japonsko.

Viac sily, nižšia hmotnosť, presvedčivý výkon

Receptúra s vyšším výkonom a nižšou hmotnosťou dodáva novému modelu BMW M3 CS presvedčivé výkonové schopnosti a auru exkluzivity. Silu čerpá zo špeciálne upravenej verzie vysokootáčkového radového šesťvalcového motora s technológiou M TwinPower Turbo vyvinutej pre modely BMW M3 a BMW M4. Tento 3,0-litrový agregát tvorí aj základ pre motor, ktorý v roku 2022 poháňal pretekárske vozidlo BMW M4 GT3 za získaním titulu v šampionáte cestovných automobilov DTM.

Motor pod kapotou nového modelu BMW M3 CS sa preto môže pochváliť aj množstvom technologických detailov odvodených priamo od pohonnej jednotky pretekárskeho vozidla. Jeho kľuková skriňa má uzavretú konštrukciu bez objímok a je extrémne pevná, takže dokáže odolávať aj veľmi vysokým tlakom v spaľovacom priestore. Vŕtanie valcov šetriace hmotnosť s kovovým povlakom nastriekaným drôtovým oblúkom znižuje straty spôsobené trením. Kovaný odľahčený kľukový hriadeľ napomáha vďaka výnimočne vysokej torznej tuhosti k nárastu výkonu a zároveň podporuje prejavy motora pri vysokých otáčkach. Jeho hlava valca má jadro vytlačené pomocou 3D technológie, čo umožňuje vedenie chladiacich kanálov v optimálnom usporiadaní pre úpravu teploty, čo by konvenčnými metódami odlievania kovov nebolo možné dosiahnuť. Systém dodávky oleja, rovnako ako chladiaci systém, sú navrhnuté tak, aby zvládli špecifické výzvy používania na okruhu.

Radový šesťvalec poskytuje výkon 405 kW (550 k)

Tieto starostlivo prispôsobené úpravy odrážajú jednoznačné zameranie na dosiahnutie vysokých otáčok a maximálneho výkonu motora nového modelu BMW M3 CS. Značný potenciál modernizácie jednotky vydláždil cestu pre zvýšenie maximálneho výkonu o 30 kW (40 k) oproti verzii BMW M3 Competition Sedan s pohonom M xDrive (kombinovaná spotreba paliva: 10,1 – 10,0 l/100 km; kombinované emisie CO2: 230 – 228 g/km podľa cyklu WLTP; údaje podľa cyklu NEDC: – ), výsledkom čoho je výkon 405 kW (550 k). Toto zvýšenie výkonu sa podarilo dosiahnuť vďaka cieleným úpravám technológie motora M TwinPower Turbo a nevyžadovalo si žiadne ústupky v oblasti stability, alebo odolnosti. Úpravy sa týkali predovšetkým zvýšenia maximálneho plniaceho tlaku dvoch mono-scroll turbodúchadiel z 1,7 na 2,1 baru a niektorých ďalších špeciálnych úprav v riadiacej jednotke motora.

Špeciálne navrhnuté uloženie motora so zvýšenou tuhosťou navyše vytvára mimoriadne tuhé spojenie medzi pohonnou jednotkou a konštrukciou vozidla. Na stlačenie plynového pedálu preto reaguje ešte ostrejšou odozvou motora a priamym prenosom jeho sily do hnacieho ústrojenstva. Motor v novom modeli BMW M3 CS dosahuje maximálny krútiaci moment 650 Nm už od 2 750 otáčok za minútu a udržiava ho až do úrovne 5 950 otáčok za minútu. Maximálny výkon generuje pri 6 250 ot./min. a vrcholí pri 7 200 ot./min.

Špecifickým výkonnostným vlastnostiam agregátu dominuje jeho neustály nárast výkonu až do najvyššieho pásma otáčok. Sprevádza to emotívny, strhujúci soundtrack, ktorý vytvára dvojvetvový výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami, titánovým zadným tlmičom s odľahčenou konštrukciou a – ako je obvyklé pre divíziu M – s dvoma pármi koncoviek lakovaných v matnej čiernej farbe. Voľba režimov SPORT alebo SPORT+ pre nastavenie motora v ponuke M Setup upraví zvuk jazdy a vytvorí tón s neprehliadnuteľným podtónom pretekárskeho vozidla. To vnáša do jazdy skutočnú zvukovú drámu, najmä pri radení prevodových stupňov a sprievodnej úpravy otáčok.

Optimálny prenos vynikajúceho výkonu na vozovku: osemstupňová automatická prevodovka M Steptronic, M xDrive, aktívny M diferenciál

Energia pohonu vytvorená motorom nového modelu BMW M3 CS sa prenáša cez osemstupňovú automatickú prevodovku M Steptronic s radiacim softvérom Drivelogic. Ovláda sa buď pomocou špecifickej voliacej páky M na stredovej konzole alebo páčkami radenia z uhlíkových vlákien na volante. Vodič môže pomocou tlačidla Drivelogic integrovaného do voliacej páky meniť charakteristiku radenia prevodovky s možnosťou výberu komfortne orientovaného, športového nastavenia a nastavenia upraveného pre jazdu na okruhu.

Trakciu a agilitu nového modelu BMW M3 CS umocňuje prítomnosť pohonu všetkých kolies M xDrive, ktorý na zabezpečenie plne variabilného a superhladkého rozdelenia výkonu motora medzi prednými a zadnými kolesami využíva elektronicky riadenú lamelovú spojku umiestnenú v rozvodovke. Prívod oleja viaclamelovej spojky prešiel úpravami tak, aby systém pohonu všetkých kolies fungoval efektívne aj pri ostrej jazde na okruhu. Zameranie systému na to, aby viac výkonu smerovalo na zadné kolesá a spôsob, akým spolupracuje s plne variabilným aktívnym M diferenciálom na zadnej náprave, prispievajú k charakteristickému pocitu M pri zrýchľovaní, alebo pri prejazde zákrutami.

Ponuka M Setup umožňuje vodičovi prepnúť z predvoleného nastavenia 4WD do športového režimu 4WD, ktorý posiela na zadné kolesá ešte väčšiu časť krútiaceho momentu motora. Vodič môže stabilizačný systém DSC (Dynamic Stability Control) úplne vypnúť a aktivovať režim 2WD. Toto nastavenie posiela hnaciu silu výlučne na zadné kolesá a potlačením akýchkoľvek zásahov riadiacich systémov na stabilizáciu vozidla prináša skúseným vodičom intenzívnejšie zapojenie do diania a silnejší zážitok z jazdy.

Motor, prevodovka a pohon všetkých kolies M xDrive spájajú svoje sily, aby vozidlo dosahovalo úžasné časy zrýchlenia. Nový model BMW M3 CS zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a z pokoja na 200 km/h za 11,1 sekundy. Dynamické zrýchlenie z 80 na 120 km/h trvá iba 2,6 sekundy (na 4. prevodovom stupni) alebo 3,3 sekundy (na 5. prevodovom stupni). BMW M3 CS sa štandardne dodáva s balíkom M Driver’s Package a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 302 km/h.

Nastavenie technológie podvozku a systému DSC na mieru; okruhové pneumatiky ako štandard

Technológia podvozku nového modelu BMW M3 CS bola presne vyladená podľa výkonových charakteristík motora, celkovej koncepcie vozidla a rozloženia hmotnosti. Špecifické nastavenia systému DSC a režimy M Dynamic Mode vhodné pre daný model sa cielene prispôsobili špecifickým požiadavkám vysokorýchlostnej okruhovej jazdy.

Individuálne vyladená kinematika náprav a prispôsobené nastavenie odklonu kolies, tlmičov, pružín a stabilizátorov slúžia na optimalizáciu presnosti riadenia, prenosu bočných ovládacích síl v zákrutách, odozvy pruženia a tlmenia a umiestnenie kolies. Elektronicky riadené tlmiče adaptívneho M odpruženia nového modelu BMW M3 CS dostali špeciálnu konfiguráciu, rovnako ako jeho elektromechanické riadenie M Servotronic s variabilným prevodom a integrovaným brzdovým systémom.

Štandardná výbava modelu zo špeciálnej edície zahŕňa brzdy M Compound s brzdovými strmeňmi lakovanými v červenej alebo čiernej farbe. V ponuke prvkov dodávaných na želanie sa nachádzajú aj keramické brzdy M Carbon, ktorých brzdové strmene sú dostupné v matnej zlatej alebo červenej farbe. Na zozname štandardnej výbavy nového modelu BMW M3 CS sa nachádzajú aj kované M disky kolies z ľahkej zliatiny v exkluzívnom dizajne V-spoke s povrchovou úpravou Gold Bronze. Tieto M disky kolies z ľahkej zliatiny sú voliteľne k dispozícii aj v matnom čiernom vyhotovení. Kolesá s priemerom 19 palcov na prednej náprave a 20 palcov vzadu sú štandardne vybavené okruhovými pneumatikami, ktoré boli vyvinuté špeciálne pre tento model, pričom vpredu používajú rozmer 275/35 ZR19 a vzadu 285/30 ZR20. Ako alternatívu k týmto pneumatikám, ktoré sú špeciálne navrhnuté pre jazdu na okruhu, si zákazníci môžu bezplatne zvoliť vysokovýkonné pneumatiky s rovnakými rozmermi.

Ľahká konštrukcia s rozsiahlym použitím uhlíkových vlákien; vyššia tuhosť karosérie

Pri formovaní výkonových vlastností a exkluzívneho charakteru nového modelu BMW M3 CS zohrávali hlavnú úlohu rozsiahle konštrukčné zmeny špecifické pre tento model. Kľúčový význam má použitie komponentov vyrobených z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP), ktoré sa nachádzajú v interiéri aj na exteriéri vozidla. Okrem strechy z uhlíkových vlákien používa model zo špeciálnej edície tento ľahký, high-tech materiál aj na kapote, prednom splitteri, predných prívodoch vzduchu, krytoch vonkajších spätných zrkadiel, zadnom difúzore a na zadnom spojleri. Z CFRP sú vyrobené aj stredová konzola, radiace páčky na volante a vnútorné ozdobné lišty. K zníženiu hmotnosti prispievajú v kabíne aj štandardne dodávané škrupinové sedadlá M Carbon. Titánový zadný tlmič znižuje hmotnosť výfukového systému nového modelu BMW M3 CS o viac ako 4 kilogramy. Rôzne odľahčené konštrukčné opatrenia prinášajú v porovnaní s modelom BMW M3 Competition Sedan s pohonom M xDrive celkovú úsporu hmotnosti približne 20 kilogramov.

Tuhosť karosérie možno ešte zvýšiť voľbou balíka vysoko presných výstuh a vzpier do motorového priestoru, ktoré boli navrhnuté tak, aby dosahovali nízku hmotnosť. Odliate hliníkové prvky spájajúce uloženie odpruženia s prednou časťou majú tvar, ktorý prispieva k zníženiu hmotnosti a pomocou numerických modelov sa presne prispôsobili silám pôsobiacim v rôznych jazdných situáciách.

Exkluzívne dizajnové prvky sľubujú vzrušujúci výkon

Nový model BMW M3 CS vysiela sériou individuálnych dizajnových prvkov jednoznačný signál o svojom ostrejšom charaktere. Biely metalický lak exteriéru Frozen Solid White je exkluzívne dostupný iba pre najnovší model špeciálnej edície od divízie BMW M GmbH. Nelakované povrchy strechy z uhlíkových vlákien, dve priehlbiny v kapote, predný splitter, predné prívody vzduchu, M kryty vonkajších spätných zrkadiel, zadný spojler a zadný nárazník v kombinácii s čiernymi bočnými lištami a M prieduchmi vytvárajú k novému náteru úžasný kontrast. Ako alternatívne farby exteriéru sú k dispozícii nemetalická zelená farba Signal Green, sivá metalíza Brooklyn Grey a čierna metalíza Sapphire Black.

Predná časť vozidla dostala odľahčené bezrámové ľadvinky mriežky chladiča BMW pripomínajúce pretekárske stroje. Identifikačné prvky navrhnuté špeciálne pre tento model zahŕňajú červené obrysové linky a označenie M3 CS v hornej časti dvoch horizontálnych mriežok chladiča. Odznak modelu vpredu aj jeho náprotivok na veku batožinového priestoru využívajú čierne plochy s červeným okrajom.

Predné svetlomety BMW Laserlight, ktoré sú súčasťou štandardnej výbavy, dodávajú prednej časti nového modelu BMW M3 CS ďalší mimoriadne výrazný lesk. Podsvietením žltou farbou namiesto bielej – počas uvítacej sekvencie pri odomknutí vozidla, ako aj pri zapnutých stretávacích alebo diaľkových svetlách – odkazujú na úspešné pretekárske vozidlá GT.

Škrupinové sedadlá M Carbon s exkluzívnymi povrchmi a vzormi švov

V interiéri nového modelu BMW M3 CS sa kokpit športového vozidla, navrhnutý s ohľadom na koncentrovaný pôžitok z jazdy a maximálny výkon, spája s pokročilou digitálnou technológiou a s exkluzívnymi dizajnovými prvkami. Vodiča a spolujazdca štandardne vítajú škrupinové sedadlá M Carbon s konštrukciou špecifickou pre daný model. Sú plne elektrické a vyhrievané, vybavené integrovanými opierkami hlavy spolu s podsvieteným odznakom modelu. Výsledkom je jedinečné spojenie pretekárskeho vkusu a pohodlia na dlhé vzdialenosti. Použitie CFRP v konštrukčných prvkoch sedacej časti a operadla, ako aj výrezy v bočných opierkach a pod opierkami hlavy, sú dôkazom konštrukcie sedadiel zameranej na dôsledné zníženie hmotnosti.

Škrupinové sedadlá M Carbon v novom modeli BMW M3 CS dostali kožený poťah Merino a majú exkluzívny dizajn v čierno/červenej farebnej schéme s výrazným kontrastným prešívaním. Táto dvojfarebná úprava sa opakuje aj na dvojici zadných sedadiel sedanu. Panely dverí vpredu aj vzadu dostali obloženie čiernou kožou, zatiaľ čo stredovú konzolu s odľahčenou konštrukciou zdobí červený nápis CS. Súčasť štandardnej výbavy nového modelu BMW M3 CS tvoria aj M bezpečnostné pásy s tkaným pruhovaným vzorom vo farbách BMW M GmbH, lišty prahov s nápisom M3 CS, čalúnenie stropu antracitovej farby, vnútorné ozdobné lišty s povrchovou úpravou Carbon Fiber a volant M Alcantara s CFRP radiacimi pádlami a červenou stredovou značkou.

Tlačidlo nastavenia na individuálne prispôsobenie konfigurácie vozidla

Riadiaci a ovládací systém vozidla špeciálne upravený pre automobil z rodiny M, obsahuje tlačidlo Setup umiestnené na stredovej konzole, ktoré umožňuje priamy prístup k možnostiam nastavenia motora, podvozku, riadenia, brzdového systému a pohonu všetkých kolies M xDrive. Natrvalo možno uložiť dve individuálne konfigurovateľné verzie nastavenia spolu s preferovanými nastaveniami pre motor, stabilizačný systém DSC, funkciu automatického systému štart/stop a charakteristiku radenia osemstupňovej prevodovky M Steptronic a v prípade záujmu ich následne vyvolať pomocou tlačidiel M na volante.

Štandardnú súčasť nového modelu BMW M3 CS tvorí aj systém M Drive Professional. Model zo špeciálnej edície vďaka tomu ťaží nielen z funkcií M Drift Analyzer a M Laptimer na vyhodnocovanie a zaznamenávanie jazdných schopností a výkonu na trati, ale navyše prichádza aj s funkciou M Traction Control, ktorej desať stupňov poskytuje ideálne nástroje na posúvanie možností vozidla počas ostrých jázd na uzavretých pretekárskych okruhoch.

Tlačidlo M Mode na stredovej konzole, ktoré predstavuje súčasť balíka M Drive Professional, možno použiť na nastavenie úrovne zásahov asistenčných systémov vodiča a obsahu zobrazovaného na informačnom displeji a voliteľnom Head-Up displeji s možnosťou výberu medzi nastaveniami ROAD, SPORT a TRACK.

Zakrivený displej BMW Curved Display s M špecifickými údajmi

Nový model BMW M3 CS sa môže pochváliť najnovšou generáciou zážitku z vozidla BMW iDrive založeného na operačnom systéme BMW Operating System 8, ktorý v kokpite zahŕňa aj zakrivený displej BMW Curved Display. Tú tvorí 12,3-palcový informačný displej prístrojovej dosky a stredový ovládací displej s obrazovkou so 14,9-palcovou uhlopriečkou. Obidve obrazovky sa nachádzajú umiestnené za spoločnou zakrivenou sklenenou plochou. Vďaka ergonomickému umiestneniu orientovanému na vodiča je pomocou zakriveného displeja BMW Curved Display už i tak intuitívne dotykové ovládanie ešte príjemnejšie.

Grafické rozloženie informačného displeja a obsah zobrazený v štýle M umožňujú sústredený zážitok z jazdy orientovaný na výkon. Všetky údaje súvisiace s jazdou, ako aj informácie o stave vozidla a nastaveniach, sú v ňom prehľadne usporiadané. V hornej časti informačného displeja sa zobrazujú známe svetielka M Shift Lights informujúce o ideálnom momente preradenia, zatiaľ čo systém jazdnej stability, M xDrive a režimy kontroly trakcie sa zobrazujú na spodnom okraji. Na domovskú obrazovku ovládacieho displeja možno pridať špeciálne widgety obsahujúce informácie o aktuálnom nastavení vozidla, ako aj o tlaku v pneumatikách a ich teplote.

Špičkové možnosti pre intenzívnejšie potešenie a viac pohodlia pri každodennej jazde

Štandardne dodávaný systém BMW Live Cockpit Professional prichádza s mnohými funkciami vrátane navigačného systému BMW Maps, inteligentného osobného asistenta BMW Intelligent Personal Assistant, integrácie smartfónu, možnosti telefonovania s bezdrôtovým nabíjaním a rozhrania WiFi. BMW Head-Up Display s M-špecifickými údajmi a BMW Drive Recorder sú k dispozícii ako voliteľná výbava.

Nový model BMW M3 CS navyše ponúka zákazníkom výber komfortných prvkov a asistenčných systémov vodiča, pričom dôraz sa kladie na pôžitok z čírej radosti z jazdy. Súčasť štandardnej výbavy tvoria aj prvky ako najnovšia verzia systému Comfort Access, dvojzónová automatická klimatizácia, ozvučenie Harman Kardon Surround Sound System, parkovací asistent Park Distance Control, varovanie pred kolíziou vpredu, výstraha pred opustením jazdného pruhu Lane Departure Warning a systém na čítanie dopravných značiek s obmedzením rýchlosti Speed Limit Info. Na požiadanie možno pridať alarm, automatické ovládanie veka batožinového priestoru a asistenčné systémy Driving Assistant a Parking Assistant.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.