Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Impozantný výkon a emocionálne pútavý zážitok z výkonu, ktorý ponúka nový model BMW M5, sprevádza nová interpretácia dizajnu vysokovýkonného vozidla typického pre divíziu M.

Výrazné rozšírenia blatníkov kolies a bočných prahov, plastický predný nárazník a špecifické povrchy okolo C-stĺpika, vrátane vyrazeného loga M5 na Hofmeistrovom oblúku, dodávajú vozidlu atletický vzhľad, ktorý ho od modelu BMW radu 5 Sedan odlišuje jednoznačnejšie než kedykoľvek predtým. Neobvykle vysoký podiel povrchov lakovaných vo farbe karosérie zároveň vytvára puristický vzhľad so štýlovými odkazmi na jeho vynikajúce dynamické schopnosti. Zákazníci si môžu pre svoj nový model BMW M5 vybrať z desiatich odtieňov laku karosérie. Patria sem exkluzívne M laky ako zelená metalíza Isle of Man Green a modrá metalíza Marina Blue Bay, ako aj metalické laky z ponuky BMW Individual sivá Storm Bay a zelená Frozen Deep Grey. Od uvedenia nového vysokovýkonného sedanu bude v ponuke aj výber špeciálnych lakov BMW Individual. K dispozícii bude dovedna až 150 mimoriadne exkluzívnych odtieňov.

Všestranný charakter nového modelu BMW M5 zvýrazňuje dizajn exteriéru podobne ako atmosféra luxusného interiéru, ktorý vylepšujú špecifické prvky M. Jeho zmysel pre rovnováhu a istotu poháňajú obrovské výkonové rezervy pripravené kedykoľvek nastúpiť. Tento výkon, ktorý zostáva diskrétne v zálohe počas pokojnej jazdy čisto na elektrický pohon, sa dostáva do popredia, keď BMW M5 odhalí svoju osobnosť športového sedanu vhodného na dlhšie vzdialenosti a naplno sa prejaví počas jazdy na okruhu.

Systém M HYBRID spolu s prenosom výkonu a technológiou podvozku vyladenou podľa jeho špecifických výkonnostných vlastností dodávajú novému modelu BMW M5 priečnu a pozdĺžnu dynamiku, ktorá nemá v tomto segmente trhu obdobu. Spolu s podobne vynikajúcou pružnosťou posúva nový model BMW M5 schopnosti najvýkonnejšieho písmena M do úplne novej dimenzie.

Svetová premiéra nového modelu BMW M5 sa uskutoční na podujatí Goodwood Festival of Speed v Anglicku v júli 2024, pričom výroba v závode spoločnosti BMW Group v Dingolfingu sa začne v ten istý mesiac. Celosvetové uvedenie nového modelu BMW M5 na trh sa začne v novembri 2024 a zároveň ho bude sprevádzať predstavenie nového modelu BMW M5 Touring. Najdôležitejšie predajné regióny vysokovýkonného sedanu predstavujú Severná Amerika a Európa. USA sú s určitým odstupom najväčším samostatným trhom, za ktorým nasledujú Veľká Británia, Nemecko, Južná Kórea, Čína, Japonsko a Kanada.

Systém pohonu M HYBRID v novom modeli BMW M5 spája opojný výkon a pôsobivý elektrický dojazd

Pohon M HYBRID v novom modeli BMW M5 vytvára 4,4-litrový motor V8 s klasickým vysokootáčkovým charakterom spolu s elektromotorom zabudovaným do osemstupňovej prevodovky M Steptronic. Jeho výkonové charakteristiky prešli úpravami špeciálne pre model BMW M5. Spaľovací motor využíva špičkovú technológiu M TwinPower Turbo, priečne uložené výfukové potrubie a upravené odlučovanie oleja. Vyvinie maximálny výkon 430 kW (585 k) v rozpätí od 5 600 do 6 500 ot./min. a maximálny krútiaci moment 750 Nm od 1 800 od 5 400 ot./min. Elektromotor dosahuje maximálny výkon 145 kW (197 k) a nominálny krútiaci moment 280 Nm, no stupeň predradenia umožňuje zvýšiť efektívny krútiaci moment na vstupe do prevodovky na 450 Nm.

Kombinácia spaľovacieho motora a elektromotora sa drží rovnakého princípu ako systém pohonu vo vytrvalostnom pretekárskom stroji BMW M Hybrid V8. Schopnosť elektromotora generovať výkon okamžite a inteligentne riadená súhra spaľovacieho motora a elektromotora zaisťujú, že systém M HYBRID bez meškania reaguje na každý pohyb akcelerátora. Lineárny prenos výkonu, typický pre modely z divízie BMW M, sa tu prezentuje obzvlášť presvedčivo. Osemvalcový motor dosahuje maximálne 7 200 otáčok za minútu, pretože nový model BMW M5 dopraje svojmu vodičovi pocit neúnavného nárastu výkonu až do horných oblastí zaťaženia a otáčok. Vozidlo zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy, rýchlosť 200 km/h sa objaví za 10,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je štandardne obmedzená na 250 km/h, no voľba balíka M Driver’s Package posúva obmedzovač až na hodnotu 305 km/h.

Okrem dvoch turbodúchadiel typu twin-scroll a vstrekovania High Precision Injection pracujúceho s maximálnym tlakom 350 barov obsahuje najnovšia verzia technológie M TwinPower Turbo aj plne variabilné časovanie ventilov VALVETRONIC a variabilné časovanie vačkového hriadeľa Double-VANOS.

Športový výfukový systém nového modelu BMW M5 podčiarkuje zážitok z výkonu s mnohostranným a emocionálne strhujúcim zvukom motora. Vyznačuje sa elektricky ovládanými, plynule nastaviteľnými klapkami a dvoma pármi dvojitých koncoviek výfukového potrubia známymi z iných modelov M, pričom každá má 100-milimetrovú čiernu chrómovú koncovku.

Akustický sprievod k nárastu výkonu elektromotora vytvára BMW IconicSounds Electric. Tento zvuk elektrického pohonu špecifický pre M poskytuje autentickú odozvu na pohyby akcelerátora v momente, keď vozidlo jazdí v čisto elektrickom režime. V príslušnej konfigurácii pohonného reťazca vytvára pútavý zvukový sprievod, ktorý zvýrazní nástup extra elektrického výkonu nad bežný výkon motora V8.

V čisto elektrickom režime jazdy dokáže nový model BMW M5 dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 140 km/h. Vysokonapäťová batéria umiestnená nízko v podlahe vozidla poskytuje kapacitu 18,6 kWh využiteľnej energie, čo podľa cyklu WLTP umožňuje bezkonkurenčný elektrický dojazd do vzdialenosti 67 – 69 kilometrov. Batéria pritom nijako nezasahuje do interiéru, ani do batožinového priestoru. Kombinovaná nabíjacia jednotka nového modelu BMW M5 umožňuje nabíjanie striedavým prúdom až do výkonu 7,4 kW. To znamená, že vysokonapäťovú batériu v novom modeli BMW M5 možno nabiť z 0 na 100 percent za 3 hodiny a 15 minút.

Silu generovanú spaľovacím motorom a elektromotorom prenáša na vozovku 8-stupňová automatická prevodovka M Steptronic s radiacim softvérom Drivelogic a funkciou Launch Control, systém pohonu všetkých kolies M xDrive, ktorého uprednostňovanie zadných kolies sa obzvlášť výrazne prejavuje v režime 4WD Sport. Vodič si však môže zvoliť aj režim 2WD. V tom prípade posiela pohon výkon výhradne na zadné kolesá s vypnutým stabilizačným systémom DSC (Dynamic Stability Control), čo osloví skúsených vodičov, ktorí uprednostňujú nefalšovaný a čistokrvný zážitok z výkonu. Táto ďalej vylepšená verzia pohonu M xDrive, podobne ako elektronicky riadený aktívny diferenciál M na zadnej náprave, prešli úpravami tak, aby sa naplno prispôsobili špeciálnym výkonnostným potrebám a vlastnostiam pohonu M HYBRID.

Sofistikovaná technológia podvozka s naladením špecifickým pre M

Konštrukcia podvozku nového modelu BMW M5 zahŕňa prednú nápravu s dvojitými priečnymi lichobežníkovými ramenami a päťprvkovú zadnú nápravu s kinematikou a elastokinematikou upravenou na mieru, plus množstvo ďalších špeciálne vyladených komponentov. Hrebeňové riadenie M Servotronic s elektronickým posilňovačom a variabilným prevodom riadenia dostalo pevné spojenie s pomocným rámom prednej nápravy, čo zabezpečuje optimálnu spätnú väzbu od vozovky a vysoký stupeň presnosti riadenia. V spojení so širokými rozchodmi kolies vpredu aj vzadu a vynikajúcou torznou tuhosťou karosérie a uloženia podvozku vytvára táto kombinácia jazdné vlastnosti, ktoré preslávili modely BMW M. Dotvárali ich agilita, presnosť a lineárny nástup bočných síl pri dynamickej jazde.

Súčasť štandardnej výbavy tvorí aj adaptívne M odpruženie s elektronicky riadenými tlmičmi a integrované aktívne riadenie, ktoré natáča zadné kolesá až do 1,5 stupňa na každú stranu. Vyladenie špecifické pre M, individuálne voliteľné nastavenia a možnosť individuálneho nastavenia tlmičov na každom kolese optimalizujú spojenie karosérie s vozovkou a maximalizujú rozšírenie schopností vozidla – od každodenného jazdného komfortu, až po dynamické schopnosti pripravené na preteky. Natáčanie zadných kolies podľa potreby zlepšuje smerovú stabilitu pri vysokej rýchlosti, ako aj agilitu a pohodlie pri manévrovaní.

Trakcia, obratnosť a smerová stabilita profitujú z obmedzenia preklzu kolies v blízkosti akčného člena a zo sieťového prepojenia všetkých riadiacich systémov v rámci integrovaného nastavenia riadenia priečnej dynamiky. Štandardné brzdy M Compound a voliteľné M Carbon keramické brzdy, ľahšie približne o 25 kilogramov, spolupracujú s integrovaným brzdovým systémom, ktorý dáva vodičovi možnosť nastavenia dvoch reakcií brzdového pedálu. Oba systémy využívajú šesťpiestikové brzdy s pevným strmeňom na prednej náprave a jednopiestikové brzdy s plávajúcim strmeňom vzadu. Štandardom sú perforované brzdové kotúče s priemerom 410 milimetrov vpredu a 398 milimetrov vzadu. M disky kolies z ľahkej zliatiny (20-palcové na prednej náprave, 21-palcové na zadnej náprave) sa dodávajú štandardne obuté do vysokovýkonných pneumatík s rozmerom 285/40 ZR20 vpredu a 295/35 ZR21 vzadu.

Asistenčné systémy pre istú a pohodlnú jazdu

Oveľa širší výber štandardných a voliteľných systémov pre autonómnu jazdu a parkovanie, ako ponúkal predchádzajúci model, posúva istotu a komfort pri každodennej jazde na novú úroveň. Štandardná výbava nového modelu BMW M5 prináša funkcie ako varovanie pred kolíziou vpredu, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu vrátane návratu do jazdného pruhu s asistenciou riadenia, asistenta vyhýbacieho manévru, asistent pozornosti a systém informujúci o rýchlostných obmedzeniach. Voliteľný Driving Assistant Professional pridáva aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop & Go spolu s technológiami vrátane asistenta riadenia a jazdného pruhu, detekcie semaforov, automatického asistenta pre obmedzenie rýchlosti a aktívnu navigáciu.

Nový model BMW M5 štandardne dostal do výbavy parkovací asistent vrátane asistenta pri cúvaní. Voliteľný Parkovací asistent Professional umožňuje autonómne parkovanie a manévrovanie na vzdialenosť až 200 metrov s možnosťou ovládať ho zvnútra vozidla, alebo smartfónom zvonku.

Nový priestor na prispôsobenie zážitku z jazdy podľa osobného vkusu

Na ovládacom paneli na stredovej konzole nového modelu BMW M5 sa nachádza zostava tlačidiel špecifická pre daný model, pomocou ktorých možno rôzne prispôsobiť zážitok z jazdy individuálnym preferenciám. Tlačidlo Setup poskytuje priamy prístup ku konfigurácii systému pohonu, radiaceho softvéru Drivelogic, podvozku, riadenia, brzdového systému a pohonu všetkých kolies M xDrive, ako aj k nastaveniu intenzity rekuperácie brzdnej energie. Pomocou tlačidiel M na volante možno uložiť a vybrať dve celkové nastavenia vozidla. Funkcia Launch Control je dostupná vo všetkých nastaveniach ponuky M Setup s výnimkou systému M xDrive v režime 2WD.

Stlačením tlačidla DSC sa aktivuje M Dynamický režim, ktorý zvyšuje momenty zásahu stabilizačného systému DSC vrátane možnosti jeho úplného vypnutia. Ďalšie tlačidlo umožňuje vodičovi zvoliť režim M. Po prepnutí z predvoleného nastavenia ROAD na SPORT sa zásahy asistenčných systémov vodiča obmedzia len na základné funkcie potrebné pre športovú jazdu a zmení sa aj obsah zobrazovaný na informačnom displeji. Ak si zákazník vyberie voliteľne dodávaný režim M Drive Professional, môže využiť aj režim TRACK. Medzi ďalšie funkcie M Drive Professional patria aj M Laptimer a funkcia Boost Control, ktorá maximalizuje pozdĺžnu dynamiku pri šprintovaní v strednom pásme otáčok a pri predbiehacích manévroch.

Podľa želaní si vodič môže upraviť aj prevádzkový režim systému M HYBRID. Nové tlačidlo M Hybrid umožňuje vodičovi vybrať si medzi režimom HYBRID – pre inteligentne riadenú súhru medzi spaľovacím motorom a elektromotorom s cieľom maximalizovať účinnosť, alebo výkon v závislosti od jazdnej situácie a nastavením ELECTRIC, v ktorom sa spaľovací motor zapojí do hry kickdownom akcelerátora, alebo použitím páčok radenia. Režim eCONTROL slúži na efektívnu rekuperáciu brzdnej energie a udržiavanie nabitia batérie na konštantnej úrovni. A M Drive Professional pridáva do mixu režimy DYNAMIC a DYNAMIC PLUS, ktoré pripravia systém pohonu a systém chladenia na udržanie výkonu na konštantne vysokej úrovni, alebo generujú krátke dávky maximálneho výkonu počas aktívnej jazdy na okruhu.

Progresívny kokpit športového vozidla, M-špecifické zobrazenia na zakrivenej obrazovke BMW Curved Display, exkluzívne prostredie

Okrem M-špecifického ovládacieho panelu na stredovej konzole obsahuje progresívny kokpit nového športového modelu BMW M5 aj novo navrhnutý kožený M volant s plochou spodnou časťou a podsvietenými tlačidlami M, M multifunkčné sedadlá so širokou škálou elektrického nastavenia a zakrivenú obrazovku BMW Curved Display, ktorá, rovnako ako štandardne dodávaný BMW Head-Up displej, zobrazuje obsah špecifický pre model z divízie M. Štandardne dodávaný systém BMW Live Cockpit Professional prináša na ovládacom displeji aj navigačný systém BMW Maps a funkciu rozšírenej reality Augmented View.

Štandardnú súčasť nového modelu BMW M5 tvorí aj vylepšená verzia ovládacieho rozhrania BMW iDrive. Využíva operačný systém BMW Operating System 8.5 a je navrhnutý priamo na používanie prostredníctvom dotykového ovládania a hlasových pokynov vyslovených prirodzenou rečou. Digitálna technológia teraz zahŕňa aj ovládacie prvky funkcií klimatizácie. Voľbu teploty, intenzity prúdenia vzduchu, vyhrievania sedadiel a, ak sa nachádza vo výbave, vyhrievania volantu, teraz možno ovládať dotykom cez položku ponuky v spodnej časti ovládacieho displeja, alebo hlasovým príkazom.

Svoj podiel na exkluzívnom prostredí interiéru zohrávajú aj štandardne dodávané kožené čalúnenie Merino, ovládacia lišta BMW Interaction Bar, štvorzónová klimatizácia, vyhrievané predné sedadlá, ambientné osvetlenie so špecifickým M interiérovým osvetlením vrátane uvítacej animácie Welcome Animation a panoramatické sklenené strešné okno s výrazne väčšou plochou, ako poskytovalo doteraz ponúkané výklopné a posuvné strešné okno. Štandardná výbava nového modelu BMW M5 poskytuje zákazníkom ozvučenie Bowers & Wilkins Surround Sound System s 18 reproduktormi a 655-Wattovým zosilňovačom, bezdrôtovú nabíjaciu podložku na nabíjanie mobilných telefónov, bezkľúčový prístup Comfort Access, alarm, automatické ovládanie dverí batožinového priestoru a nabíjací kábel Professional. Operadlá zadných sedadiel možno štandardne rozdeliť v pomere 40 : 20 : 40 a sklopiť. Pri zdvihnutých operadlách zadných sedadiel ponúka batožinový priestor nového modelu BMW M5 štandardný objem 466 litrov.

Medzi položkami na zozname možností dodávaných na požiadanie sa nachádzajú balík exteriérových doplnkov M Carbon, čalúnenie stropu Alcantara, vyhrievanie volantu, aktívne vetranie sedadiel a ťažné zariadenie schopné utiahnuť príves s hmotnosťou do 2 000 kilogramov, či strecha M Carbon, ktorá znižuje hmotnosť vozidla o 30 kilogramov v porovnaní s verziami vybavenými panoramatickou presklenou strechou. Od uvedenia na trh rozšíria ponuku doplnkov pre nový model BMW M5 aj špeciálne doplnky BMW M Performance Parts. Výber zahŕňa kované disky kolies z ľahkej zliatiny M Performance a vonkajšie komponenty vyrobené z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP).

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.