Prísť na trh s prelomovým softvérom je čoraz väčším lákadlom. Nie každý nápad je však odsúdený na úspech. Ak ho IT firma odmietne zrealizovať, tak to môže byť sklamaním, no spravidla to bolí menej ako cena za zlyhaný projekt, tvrdí Igor Liška spoluzakladateľ slovenskej softvérovej spoločnosti, ktorá prerazila aj na americkom trhu.
V digitálnej ére sa recept na úspech zdá jednoduchý – prísť s dobrým nápadom na appku či startup a nájsť kvalitných programátorov. Realita je však zložitejšia. Štatistiky napríklad naznačujú, že viac ako 9 z 10 spotrebiteľských aplikácií na trhu zlyhá.
„Najväčší varovný signál pre mňa je, keď mi potenciálny klient opisuje svoju vysnívanú aplikáciu bez premyslenej stratégie a povie, že celý vývoj chce financovať z vlastných úspor. Po rokoch skúseností a práce vieme, aká je šanca, že ten projekt nebude úspešný,“ približuje Igor Liška, CEO softvérovej spoločnosti Panaxeo, ktorá sa venuje vývoju na mieru.
Iba vývojári na úspech nestačia
Igor Liška, ktorý má skúsenosti s vývojom firemných aj spotrebiteľských aplikácií tvrdí, že mnohým zlyhaniam sa dá vyhnúť ešte pred začatím vývoja. „Bez ohľadu na typ klienta sa na začiatku vždy pýtam na biznis model, na go-to-market stratégiu alebo kto budú zákazníci,“ približuje CEO Panaxeo, ktorý priznáva, že tieto informácie síce priamo nesúvisia s vývojom, no naznačujú potenciál spolupráce.
V tomto kontexte sa podľa Lišku softvérové firmy stretávajú s klientmi medzi dvoma extrémami. Na jednej strane sú spoločnosti, ktoré majú vlastných programátorov a riešia konkrétny problém. Na druhej strane sú jednotlivci, ktorí začínajú od nuly. Tí síce majú predstavu a nadšenie, no často im chýba prieskum trhu či plán akvizície klientov a investorov.
„Väčšina klientov je niekde medzi týmito extrémami a aj keď jednotlivci bývajú rizikovejší, tak sa nedá úplne generalizovať. Stáva sa, že spolupracujeme s človekom, ktorý prinesie zadanie spísané na servítkach a celý koncept mu pomôžeme vytvoriť. Takisto sa stáva, že odmietneme relatívne veľké firmy, pretože v ich nápade nevidíme potenciál,“ tvrdí Liška.
Igor Liška priznáva, že sa stretáva s prípadmi, kedy klientov upozorňuje, že ich požiadavky síce vedia zrealizovať, ale vyslovene to neodporúča.
„Ak klient dostane na začiatku úprimný feedback, tak si to môže celé premyslieť a vrátiť sa. Ak by projekt zlyhal, tak príde o investíciu a nič dobré o nás nepovie, čiže my prídeme o kredibilitu,“ vysvetľuje a dopĺňa, že naštrbenie reputácie by na firmy ako Panaxeo mohlo mať obzvlášť silný dopad.
Digitálny trh láka všetkých
Predstava vstupu na online trh s vlastným softvérom je dnes mimoriadne atraktívna. Dopyt po digitálnych produktoch stabilne rastie a spolu s ním sa mení aj správanie zákazníkov, ktorí sú čoraz otvorenejší online nákupom. Dôkazom sú Google Play a App Store, z ktorých sa stali digitálne trhoviská s viac ako dvoma miliónmi dostupných aplikácií.
Iba v druhom štvrťroku 2024 tieto platformy spoločne vygenerovali tržby na úrovni 35 miliárd dolárov, pričom App Store zaznamenal desaťpercentný medziročný nárast. Tieto čísla pritom zahŕňajú iba priamy predaj aplikácií, predplatného a in-app nákupov a nezohľadňujú externé predplatné ani príjmy z reklamy.
Koláč je veľký, no nedostane sa na každého
Svet aplikácií pôsobí ako zlatá baňa, no neplatí to plošne. Na platforme Google Play sa viac ako dvom tretinám aplikácií nepodarí dosiahnuť hranicu tisíc stiahnutí. Pre tie úspešnejšie potom boj iba začína a často neúspešne zápasia s dlhodobým udržiavaním a rozširovaním používateľov. Na konci dňa tak drvivú väčšinu z globálneho koláča tržieb generuje iba zlomok z miliónov aplikácií.
Priaznivejšie vyhliadky vykazuje oblasť B2B softvérov a interných projektov, za čo môžu často konkrétnejšie nastavené ciele a stabilnejšie financovanie. Segment však čelí vlastným výzvam. Štatistiky portálu Gitnux poukazujú na to, že iba 40 % projektov sa podarí dokončiť včas, v rámci stanoveného rozpočtu a v súlade s pôvodnými cieľmi. Až 70 % organizácií pritom potvrdilo, že za ostatných 12 mesiacov majú za sebou aspoň jeden neúspešný projekt.