Nesplnené dedlajny, odkladané úlohy a povinnosti, tiaž nerozhodnosti. To sú problémy, s ktorými sa v dnešnej dobe stretáva stále viac ľudí. Ako robiť správne rozhodnutia, ako dobre plánovať a ako sa pustiť do práce? Aj o tom bude reč počas prednášky zo série smartTalk v utorok 16. apríla v KC Dunaj odborník David Kálmán návštevníkom ukáže, ako si vytvoriť priority, ako efektívne plánovať, ako hovoriť “Nie” a aké riziká na nich číhajú.

Nestíhanie, odkladanie povinností, prokrastinácia. Je to novodobý postih alebo tu bol už aj predtým?

David Kálmán: Nedávno, keď som o tejto téme písal na svojom blogu mi jeden pán povedal, že je to všetko iba lenivosť. Práve preto som mu povedal, že sa nedá porovnávať obdobie „kedysi“ a „dnes“. V dnešnej dobe máme oveľa viac možností. Podujatia, sociálne siete, mobil, ktorý neustále nosíme so sebou, a tým pádom sa viac rozhodujeme. Vedie to k rozhodovacej paralýze, ktorá je dôvodom, prečo sa nevieme motivovať k úlohám, cvičeniu či čítaniu kníh.

Dá sa povedať, že je to generačná záležitosť, alebo na veku vôbec nezáleží?

David Kálmán: Na veku nezáleží. Je to o spôsobe života a motivácií. Ak chceme čokoľvek robiť, je potrebné mať správnu motiváciu a poznať svoje priority. Ak nepoznáme svoje priority, nevieme sa rozhodnúť, čo je vlastne dôležité. Práve túto dilemu riešim na WS aj vo svojom živote nástrojom, ktorý sa volá Eisenhowerov princíp. Používal ho sám 34. americký prezident Dwight. D. Eisenhower a hovorí o dôležitosti a naliehavosti jednotlivých úloh.

Aké najčastejšie chyby alebo zlyhania stoja za tým, že nie sme schopní si dobre zorganizovať čas alebo sa pustiť do svojich povinností a úloh?

David Kálmán: V dnešnej dobe je to choroba príliš veľkého množstva nástrojov na plánovanie. Rovnaké úlohy si zaznamenávame do notesu, súkromného aj pracovného kalendára a rôznych aplikácií. Potom viac času zaznamenávame úlohy, ako na nich pracujeme. Ďalšia chyba je zaznamenávanie veľkého množstva úloh, alebo úloha, ktorá je príliš veľká. Napríklad, ak chceme postaviť chatu, nemôžeme si do kalendára zaznamenať „Stavba chaty“ (úsmev).

Keď hovoríme o tom, že ľudia nevedia správne narábať so svojím časom, aké problémy s tým spojené, alebo príčiny sú najčastejšie?

David Kálmán: Určite je to rozhodovacia paralýza, ktorá nám nedovolí rozhodnúť sa, čo vlastne robiť. Ďalšia silná príčina je nevedieť povedať NIE. Vždy a všetkým vyhovieť sa nedá a ak to robíme, tak nemáme čas my. Ďalším neduhom je príliš dlhé premýšľanie, čo vlastne ideme robiť. Sám držiteľ nobelovej ceny Daniel Kahnemann definoval rýchlu a pomalú časť mozgu. Prvá je emocionálna a druhá racionálna. Ak sa nerozhodneme rýchlo, tak náš mozog nám nájde mnoho argumentov, prečo by sme niečo nemali začať robiť. A samozrejme najväčšie problémy s časom majú inteligentní ľudia, pretože si vedia dať veľmi racionálne argumenty, prečo teraz netreba niečo robiť.

Čo sa s tým dá robiť? Ako vieme napraviť seba, aby sme si polepšili?

David Kálmán: Je to o malých krokoch, ktoré nám pomôžu urobiť zmenu. Je to o poznaní priorít vo svojom živote, ktoré nám pomôžu sa ľahšie rozhodovať. Je to o správnom plánovaní, a v konečnom dôsledku o tom, čo je najdôležitejšie. Musíme sami chcieť urobiť pozitívnu zmenu. Na to treba v začiatkoch oklamať vlastný mozog, potom už ide o efekt „snehovej gule“. Pozitívne zmeny sa budú nabaľovať na ďalšie a zrazu sa obzrieme pol roka dozadu a uvidíme niečo neuveriteľné.

David Kálmán: Už viac ako 13 rokov pôsobí v oblasti biznisu. Svoju kariéru začal v Prahe v najväčšej IT firme v Česku ako marketingový poradca. V korporátnom svete sa vypracoval na regionálneho manažéra pre nadštandardných klientov a vytvoril nástroje na meranie pre celý segment. Po odchode z korporácie riadil obchodný tím pre Bratislavu v e-commerce firme. Vytvoril vlastný vzdelávací proces pre obchodné oddelenia a v súčasnosti pomáha firmám rásť cez lievik, vzdelávanie, nárast produktivity, obchodnú stratégiu a zvýšením angažovanosti ich zamestnancov. Má za sebou viac ako 1000 vyškolených ľudí a pôsobí ako externý lektor v Coworking Cvernovka, Satori Stage, Topcoach a spolupracuje s firmami z oblasti Obchodu, IT, HR, FMCG, Retailovými sieťami a StartUpmi.

Po prednáške je pripravená diskusia.

Dátum: 16. 4. (utorok)

Štart: 19:00 hod.

Lístky: bit.ly/ViacCasu1604

Event: https://www.facebook.com/events/1217081018456648/

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.