Vodíková Toyota Mirai má v Kalifornii úspech. Jeden z prvých elektromobilov na trhu poháňaný vodíkovými palivovými článkami tu vlastní už 3 000 majiteľov. Práve Mirai patrí 80-percentný podiele na predaji vozidiel tohto typu v USA.
V Japonsku sa v predaji objavila v roku 2014, v Európe a Spojených štátoch o rok neskôr. Vozidlo poháňa elektromotor s výkonom 154 kW a s krútiacim momentom 335 Nm, ktorý je okamžite k dispozícii v plnom rozsahu otáčok.
NATANKUJE ZA 3 MINÚTY
Najväčšou prednosťou vodíkovej Toyoty je skutočnosť, že nevypúšťa emisie, iba čistú vodu. Tá je vedľajším produktom reakcie vodíka a kyslíka, pri ktorej sa uvoľňuje energia. Reakcia prebieha v palivových článkoch neustále, preto Mirai nepotrebuje veľkú trakčnú batériu ako elektromobil. Neznamená to, že ju nemá vôbec – vo vodíkovom sedane použila Toyota komponenty zo svojho hybridného pohonu, vďaka čomu Mirai získava energiu z brzdenia rovnako ako Prius.
Má elektrický automobil na vodík výhody nad elektromobilom s veľkou batériou? Má – čas nabíjania a dojazd. Natankovanie vodíkových nádrží trvá 3 minúty a umožňuje prejsť minimálne 500 km, pri úspornej jazde dokonca 700 km.
PRIBUDNÚ VODÍKOVÉ ČERPACIE STANICE
Aby auto na vodíkové články bolo pre užívateľa rovnako výhodné ako benzínové, potrebuje bezproblémový prístup k čerpacím staniciam na vodík. V súčasnosti je v Kalifornii v prevádzke 31 vodíkových čerpacích staníc a ďalších 12 otvoria v tomto roku. Toyota ako partner spoločnosti Shell a firmy FirstElement Fuels podporuje budovanie staníc v tomto štáte. Zároveň v spolupráci s Air Liquide buduje sieť 12 staníc medzi New Yorkom a Bostonom. Pri výrobe vodíka sa japonská automobilka nespolieha len na partnerov. V Long Beach stavia zariadenie na výrobu vodíka Tri-Gen v priemyselnom meradle s použitím stopercentne obnoviteľných zdrojov.