Prototyp vlaku FCH2Rail, ktorý využíva vodíkové palivové články druhej generácie od spoločnosti Toyota, absolvoval náročnú testovaciu trasu v Pyrenejach. Ide o prvý vlak s takýmto pohonom jazdiaci v Španielsku.
FCH2Rail je elektricko-vodíkový vlak. Vznikol na základe obľúbeného modelu Civia od CAF, ktorý vo veľkom využívajú španielske železnice Renfe. Môže byť napájaný z trolejového vedenia, ale na miestach, kde nie je infraštruktúra, sa prepne na napájanie z batérie a energia sa generuje vo vodíkových palivových článkoch od japonskej automobilky. Pohon s názvom Fuel Cell Hybrid Power Pack využíva až šesť modulov palivových článkov druhej generácie, ktoré sa vyznačujú vyššou hustotou energie a menšími rozmermi ako doteraz.
Prvá testovacia trasa vlaku FCH2Rail viedla zo Zaragozy do Canfrancu a bola vynikajúcim testom elektrického vodíkového pohonu. Len časť tratí mala trolejové vedenie a pri mnohých strmých stúpaniach musel vlak využívať vodíkový pohon. Testy boli úspešné a vlak získal autorizáciu na ďalšie testy.
Nasledujúce jazdy majú preveriť využitie elektro-vodíkového vlaku v podmienkach čo najbližšie k bežnej prevádzke. Bude preto jazdiť podľa pravidelného cestovného poriadku, najmä v okolí Madridu, Galície a Aragónska. To umožní ešte lepšie otestovanie elektro-vodíkovej technológie a jej porovnanie so súčasnými dieselovými vlakmi. Očakáva sa, že vlak bude plne funkčný v roku 2024.
Vodíkové palivové články druhej generácie už zohrávajú významnú úlohu pri dekarbonizácii európskeho dopravného sektora. Riešenie spoločnosti Toyota bolo doteraz použité v autobusoch CaetanoBus H2.City Gold. Až 115 týchto vozidiel je už v prevádzke v mestách v Nemecku, Francúzsku, Španielsku, Portugalsku a Dánsku a ďalšie sa vyrábajú. V tomto roku budú vodíkové palivové články použité aj v nákladných vozidlách VDL a budú ich využívať partneri automobilky ako súčasť logistických sietí TME.