V kanceláriách, ktoré na prvý pohľad prezrádzajú, že ide o kreatívne pracovisko pracujú programátori aj dizajnéri na webových stránkach, aplikáciách a softvéri.
Skúsenosti mnohých z nás nie sú len pozitívne a bežne narazíme na nelogické kroky, ktoré musíme na webe vykonať. Vyladenie stránky ale aj rady a odporúčania, ako majú vyzerať, o to všetko sa stará tím ľudí práve v Svietiacom chrobákovi.
Konal sa tu aj tzv. Girl’s Day v apríli pod záštitou slovenského prezidenta, Andreja Kisku. Celoslovenský projekt zameraný pre dievčatá z prihlásených stredných škôl, ktoré sa zaujímajú aj o IT. Verte, nebyť žien v IT sférach, weby aj appky by vyzerali inak…menej použiteľne?!? Zaujímavé na tomto dni je aj to, že sa koná ŠTVRTÝ ŠTVRTOK v ŠTVRTOM mesiaci.
UX Lab
Okrem špecializovaných pracovísk sa v priestoroch Lighting Beetle nachádza aj špeciálna odhlučnená miestnosť, tzv. UX Lab. Je to testovacia miestnosť, na ktorú si treba chvíľu zvykať a má vyhradené jedno miesto pre testera. Tým je používateľ, ktorý je s „vonkajším svetom“ prepojený cez mikrofón a kameru. Všetky jeho reakcie tváre aj pohyby myšou sú zaznamenané a tak výsledok testu po spracovaní zahŕňa aj synchrónnu stopu myši a dojmov mimiky tváre.
Testovanie je vlastne jednou z najdôležitejších súčastí, pretože nevhodný a nevyladený web spoľahlivo odradí návštevníkov a zákazníkov. Inak sa totiž na stránku pozerá programátor, inak dizajnér a inak bežný používateľ. Ten ju chce ovládať „po svojom“ a nemá informáciu od programátora „ako na to“. Aj preto v tomto UX Labe testovali stránky slovenských bánk ale aj napríklad Euróspku agentúru pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, ING, ASSECO a ďalších.
Zaujímavé je, že aj na stránke Facebook.com, o ktorej profesionalite by pochyboval málokto, bolo v súčasnosti problém nájsť tlačidlo na „štuchnutie“. To im trvalo do 6 minút, čiže je tu priestor na zlepšenie prívetivosti Facebooku. Zapotili sa aj pri deaktivácii účtu. To je v poriadku, prioritou vedenia Facebooku bolo inštruovať programátorov tak, aby táto funkcia nebola tak ľahko dostupná.
Tým, že z Facebooku sa stal veľký kolos, je potrebné niektoré funkcie uprednostniť do popredia, iné skryť. Podľa štúdia LB je teda 30% funkcií dostupných podstatne ľahšie ako zvyšné percento. Nevýhodou býva aj to, že pri náraste funkcií treba redizajnovať stránky a tak funkcie, ktoré ste mali na konkrétnom mieste, sa presunú na iné miesto.
A aby to nebolo len o tejto sociálnej sieti, YouTube tiež nedopadol práve najlepšie. Vytvoriť na ňom playlist zvládli školáčky počas testingu bez problémov. Zablokovať sporné video už tak jednoduché nebolo a táto aktivita si pýtala rovnakých 6 minút v priemere.
Zaujímavé zistenie podľa UX Labu je aj v prípade stránke www.csfd.cz. Prihlasovanie cez Facebook a pridávanie komentárov neboli práve „user friendly“. Kým pridáte komentár, aj zabudnete, o čo ste sa vlastne so svetom chceli podeliť.
Kto testuje?
Základom uchádzačov je komunikatívnosť. Potrebujú skutočne bezprostredných testerov, ktorí nebudú mať problém vyjadriť svoje pocity a myšlienky. V neposlednom rade sa musia skamarátiť s pocitom , že sú po celý čas nakrúcaní na kameru. To ale podľa Michaely Kočiovej, UX dizajnérky, nebýva až taký problém. Ľudia si na kameru rýchlo zvyknúť a po krátkom čase ju prestanú vnímať.
Každé „sedenie“ má svojho moderátora, ktorý prideľuje úlohy. Napríklad nájdenie kontaktu prípadne zložitejšie úlohy. Testuje sa nielen na počítači ale aj smartfónoch a tabletoch. Testing je zaujímavý aj tým, že nemá „správnu“ odpoveď. Jednoducho sa vyhodnocuje proces práce s webom / aplikáciou a to ako na ňu reagujú.
Prínos
Ak teda používate stránky, ktoré sa vám páčia a ľahko sa nimi pracuje, je celkom možné, že práve tie prešli testovaním v UX Labe.