Žilinský závod Kia Motors Slovakia (KMS) dnes spustí sériovú výrobu tretej generácie modelu Ceed. Navrhnutý, vyvinutý, skonštruovaný a vyrobený v Európe – jeho úlohou bude posilniť pozíciu značky Kia v kompaktnom segmente starého kontinentu. Ako prvá sa do výroby dostáva päťdverová hatchback verzia, o tri mesiace bude nasledovať aj predĺžené kombi – Sportswagon.
„Výrobné linky nášho závodu doteraz opustilo viac ako 1,27 milióna kusov modelu cee‘d prvej a druhej generácie. Sme presvedčení, že tretia generácia nás výrazne presunie cez hranicu dvoch miliónov a bude aj naďalej tvoriť pilier rastu značky Kia v Európe,“ hovorí Dae Sik Kim, prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti. Spustenie výroby tretej generácie päťdverového hatchbacku zároveň znamená ukončenie produkcie rovnakého typu modelu cee‘d druhej generácie. O necelé tri mesiace podobný osud teda čaká aj kombi variant Sportswagon.
Nová generácia Ceed je evolúciou tej predchádzajúcej. K najvýraznejšej zmene došlo v oblasti bezpečnosti a ekologizácii dostupných motorizácií. K dispozícii bude asistent diaľkových svetiel, systém monitorovania pozornosti vodiča, asistent udržiavania vozidla v jazdnom pruhu, či systém varovania a ochrany pred čelnou zrážkou. Do ponuky benzínových motorov pribudne 1,4-litrové turbo, či 1,6-litrový diesel navrhnutý tak, aby už dnes prekračoval rámec limitov, ktoré prináša najnovšia emisná norma Euro 6d TEMP.
„Tieto novinky sú iba malou, i keď podstatnou, časťou komplexného mixu inovácií, ktoré nový Ceed prináša. Nábeh výroby tohto modelu, vrátane nových motorizácií, si tak vyžiada významnú časť z 300 miliónov eur, ktorú v minulom a tomto roku v našom závode preinvestujeme,“ približuje prezident Dae Sik Kim. Nutné bolo nielen inovovať výrobné linky, ale masívny bol aj tréningový program pre zamestnancov. Do Kórey už v minulom roku vycestovalo 202 zamestnancov, ďalších 101 ich nasledovalo v tomto roku. Na Slovensku bolo vo viacerých fázach preškolených vyše tisíc pracovníkov. Z predvýrobných verzií áut sa priamo na výrobných linkách školili zamestnanci zložením a opätovným rozložením modelu nanovo počas troch mesiacov. Testovanie prebiehalo aj mimo fabriky, počas uplynulých týždňov stihli na slovenských cestách testovací jazdci najazdiť stovky tisíc kilometrov.
Päťdverový hatchback si vyžiadal 64 nových lisovacích foriem, verzia Sportswagon ďalších 25. V zvarovni došlo takmer na každej výrobnej linke k zmene existujúcej technológie, lakovňa si vyžiadala modifikáciu dopravníkového systému, došlo k preprogramovaniu robotov a bolo pripravených šesť nových farieb. Tretia generácia modelu Ceed totiž bude k zákazníkom smerovať až v jedenástich farebných prevedeniach. Motoráreň sa zas musela pripraviť na produkciu nového typu dieselového motora.
„Toto je len časť z príprav, ktoré sme museli v súvislosti so spustením sériovej výroby nového Ceedu absolvovať. Som presvedčený, že sme nič nepodcenili a naši zákazníci budú s ich novými autami spokojní. Už dnes sa tešíme na spustenie predaja, ktorý je plánovaný na budúci mesiac. Naše poslanie sa totiž nekončí tým, že nový Ceed zíde z výrobnej linky. Ale až vtedy, keď si nájde svojho spokojného majiteľa, ktorý ho bude dlhé roky využívať,“ dodáva prezident Dae Sik Kim.
Ako sa v KMS spúšťala sériová výroba modelu cee’d
- december 2006 generácia Kia cee’d
- júl 2009 upravená verzia prvej generácie Kia cee’d
- apríl 2012 generácia Kia cee’d
- máj 2013 cee’d and pro_cee’d GT
- jún 2015 upravená verzia druhej generácie Kia cee’d a GT Line
- máj 2018 generácia Kia Ceed
Kia Motors Slovakia je jediným výrobným závodom spoločnosti Kia Motors Corporation v Európe. Závod bol vybudovaný v období rokov 2004 až 2006. Výroba automobilov ako aj motorov bola spustená v decembri 2006. V súčasnosti Kia na Slovensku zamestnáva viac ako 3 800 ľudí a vyrába modely Kia cee’d v dvoch karosárskych úpravách – päťdverový cee’d, Sportswagon, športovo-úžitkový Kia Sportage a rodinné MPV Kia Venga. Spoločnosť Kia Motors Slovakia patrí medzi najväčších výrobcov a exportérov na Slovensku. Od spustenia sériovej výroby v decembri 2006 výrobné brány závodu opustilo už viac ako 3 milióny vozidiel a vyše 4,5 milióny motorov.