V spoločnosti Bosch je dnes programovanie hlavnou myšlienkou

Tento dodávateľ technológií a služieb rozširuje svoje podnikanie o softvér a služby. Do konca desaťročia chce Bosch dosiahnuť miliardový obrat práve vďaka softvéru. Na tlačovej konferencii pri príležitosti Bosch Tech Day 2024 priamo v centrále tejto firmy v Renningene sme z úst predsedu predstavenstva počuli: „Už dlhší čas je Bosch aj softvérovou spoločnosťou. V rámci celej spoločnosti nám rozsiahle odborné znalosti v danej oblasti umožňujú vkladať riadky kódu priamo do produktov. Softvér v našich produktoch pomáha zlepšovať život zákazníkov.“

Testovanie áut v centrále Bosch
Testovanie áut v centrále Bosch

Softvér Bosch sa už nachádza v mnohých oblastiach vrátane výrobných liniek veľkých priemyselných podnikov, mnohých autoservisov a zdravotníckych zariadení. Upozorňuje vodičov na autá na nesprávnej strane cesty, chráni majetok, riadi technológiu budov a využitie našiel aj vo vesmíre na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS. Celkovo pracuje v spoločnosti Bosch 48 000 zamestnancov na pozícii softvérových programátorov, z toho 42 000 v oblasti Mobility. „V budúcnosti budú automobily bez problémov integrované do digitálneho sveta. V dôsledku toho budú viac aktualizovateľné,“ dodal Dr. Markus Heyn, člen predstavenstva spoločnosti Bosch a predseda obchodnej oblasti Mobility. Autá takto získajú nové funkcie nie návštevou servisu, ale prostredníctvom pohodlnej aktualizácie softvéru „vzduchom“. Autá tak budú starnúť pomalšie, platí to aj pre motorky a e-bajky.

Využívanie potenciálu softvéru

Na využitie potenciálu softvéru a umelej inteligencie potrebuje Bosch partnerstvá. Len ťažko to nejaká spoločnosť dokáže zvládnuť sama. V tejto súvislosti ponúka tzv. open-source softvér mimoriadne užitočný spôsob, ako spojiť odborné znalosti naprieč hranicami spoločnosti, ušetriť náklady a vytvoriť štandardizované riešenia.

Softvéroví vývojári v spoločnosti Bosch
Softvéroví vývojári v spoločnosti Bosch

Dôležitú úlohu tu zohrávajú aj politici. V oblasti umelej inteligencie, ktorá je pre vývoj softvéru čoraz dôležitejšia, potrebujú podniky istotu pri plánovaní. To platí aj pre zákon o umelej inteligencii, ktorý nedávno prijala Európska únia.

Je tu éra softvérovo definovanej mobility

V automobilovom priemysle má tento nový trend názov softvérovo definované vozidlo. Softvér sa čoraz častejšie stáva východiskovým bodom pri navrhovaní a vývoji nových modelov vozidiel. Bosch je jednou z mála spoločností, ktoré sú plne zdatné v prepojení automobilovej elektroniky a cloudu. Vďaka softvérovým a servisným riešeniam, ako je napríklad Vehicle Health, pomáha Bosch prevádzkovateľom vozových parkov predchádzať poruchám vozidiel a zvyšovať efektivitu. A špeciálne pre logistické spoločnosti uľahčuje digitálna platforma Bosch L.OS digitalizáciu a zjednodušuje celý reťazec činností. Okrem toho Bosch vyvinul špeciálny softvér, ktorý umožňuje plynulé zastavenie vozidiel bez akýchkoľvek otrasov, ako keby za volantom sedel profesionálny šofér. Vďaka tejto funkcii Bosch „eBrake to Zero“ je brzdenie v premávke príjemnejšie a uvoľnenejšie, a znižuje tak aj riziko nevoľnosti cestujúcich.

Softvér ovplyvňuje to, ako auto brzdí
Softvér ovplyvňuje to, ako auto brzdí

V tejto súvislosti spoločnosti Bosch a Qualcomm začiatkom roka spoločne predstavili nový vozidlový počítač. Po prvýkrát kombinuje funkcie infotainmentu a asistenta vodiča. Pre výrobcov automobilov to znamená nielen zníženie inštalačného priestoru, káblov a hmotnosti, ale najmä nižšie náklady. Len v prípade riadiacich jednotiek môže úspora získaná spojením infotainmentu a asistenta vodiča dosiahnuť až 30 %. S pokročilými počítačmi do vozidiel vo všeobecnosti je už Bosch na ceste k úspechu a za posledné tri roky s nimi dosiahol obrat necelé 4 miliardy eur.

Testovanie áut v centrále Bosch
Testovanie áut v centrále Bosch

Rôzne počítače a softvérové balíky v aute však musia byť navzájom prepojené, aby mohli komunikovať naprieč značkami. Dcérska spoločnosť Bosch ETAS dodáva na tento účel middleware – prevodný softvér medzi fyzickými komponentmi vozidla a jeho aplikačným softvérom, aj keď ich vyrábajú rôzni dodávatelia. Tak ako dnes takmer neexistuje vozidlo, ktoré by neobsahovalo súčiastku Bosch, v budúcnosti nebude na cestách žiadne vozidlo, ktoré by neobsahovalo riadky kódu Bosch.

Zdroje: vlastné, Bosch

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.