Časy sa menia, no smartfónov je podľa nás stále príliš veľký počet.

Nejde teraz o celkový vyrobený objem, ale o jednotlivé modely. Výrobcovia sa pred 10 rokmi predháňali s tým, koľko modelov prinesú na trh. V roku 2014 predstavili výrobcovia telefónov 829 rôznych modelov. Ak to premeníme na čísla v rámci roku, vyjde nám, že to znamená viac ako 2 uvedenia na trh denne, vrátane víkendov a sviatkov. Časy sa menia a niektorí výrobcovia z trhu zmizli alebo výrazne zredukovali počty uvedených noviniek.

Klesajúca tendencia

Všimnúť si to môžeme napríklad na značka ako BlackBerry, LG, Ericsson alebo aj Siemens. Výrobcovia ako HTC, Nokia alebo Sony prichádzajú s nižším počtom noviniek, než je obvyklé u konkurencii, napríklad Samsungu alebo Xiaomi. Rok 2023 bol ukončený s viac ako 500 rôznymi modelmi telefónov. To má negatívny dopad aj na servis v podobe aktualizácií na nový systém Android. Apple je so svojimi iPhonmi v inej situácii.

mobil phones launched per yearZdroj: GSM Arena

To sa dá pripísať vzostupu medzi rokmi 2020 a 2022, ktorý prial najmä čínskym značkám. Ide najmä o výrobcov ako VIVO, Xiaomi alebo Oppo. Celkový počet modelov je podľa nás stále príliš veľký a sú firmy, ktoré uvádzajú až 2 produktové rady v rámci 1 roka. Nejde o ojedinelý úkaz a takýto jav sa dá pripísať značkám ako Samsung alebo napríklad Xiaomi so svojou značkou Redmi.

Rozdiel iba 20 eur

Výrobcovia sa sústreďujú na to, aby pokryli skutočne každý mysliteľný segment trhu. Minimálne čo sa týka ceny. V minulosti sme sa zaujímali o to, prečo jednotlivé značky chrlia množstvo modelov, ktoré sú si veľmi podobné a cenový rozdiel je niekedy len 20 eur. Teraz nejde o rozdiel v dátovej kapacite úložného priestoru alebo operačnej pamäte, ale o skutočne iný variant veľmi podobného smartfónu. Odpoveďou bolo, že chcú, aby si každý používateľ mohol vybrať.

Z týchto údajov, aj keď počet vyrobených modelov má klesajúcu tendenciu, sa nedá predpovedať, kam sa bude mobilný trh uberať. Na základe skúseností z posledných rokov je vidieť, že ak niektorá značka odíde z trhu, nahradí ju iná. Zväčša sa dá hovoriť o tom, že je to čínska značka, ktorá sa postupne etabluje aj v Európe. Kým v Európe môže pôsobiť ako nováčik na trhu, opak je pravdou. V Číne ide o rokmi zavedenú značku, ktorá sa rozhodla expandovať.

annual launches manufact smartphonesZdroj: GSM Arena

Zdroj: Xatakon

Prečítajte si aj:

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.