Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Vianočné darčeky riešime čoraz skôr a nevhodné darčeky nekončia tam, kde by mali. Vyplýva to z prieskumu nákupného poradcu Heureka, ktorý realizoval medzi slovenskými a českými užívateľmi.

Prieskum vo všeobecnosti potvrdil trendy, ktoré avizujú obchodníci v posledných sezónach: na Vianoce začíname myslieť v predstihu a nákupy darčekov si nenechávame na posledné dni pred sviatkami. Významný vplyv na naše nákupné správanie má určite aj rastúca popularita online nakupovania s medziročným rastom 2019/2020 až 29%, ktorá umožňuje pohodlný nákup z domu vždy, keď natrafíme na ten správny darček. Priebežne počas celého roka už nakupuje darčeky takmer 13% Slovákov. V septembri či októbri začína s nákupmi zhodne 16% Slovákov, v novembri a decembri je to rovnako zhodne 22%. Tesne pred sviatkami na poslednú chvíľu nakupujú pre svojich blízkych darčeky len 4% opýtaných.

“Zaujímavé je však porovnanie žien a mužov, kde vidieť významné rozdiely. V septembri sa obzerá po darčekoch až 20% žien, no len necelých 11% mužov a naopak tesne pred Vianocami nakupuje darčeky takmer 6% mužov v porovnaní s 2% žien,” vysvetľuje Jan Mayer, riaditeľ nákupného poradcu Heureka.sk a dodáva, “výsledky prieskumu sú v súlade s našimi dátami, ktoré potvrdzujú nárast nákupu už na začiatku jesene. Aj keď vždy budú ľudia, ktorí si darčeky nechávajú na poslednú chvíľu, jednoznačne sa vianočné nákupy v posledných rokoch presúvajú smerom k jesenným mesiacom.”

Nákup darčekov. Radosť či stres?

Okrem času, kedy začíname s nákupom darčekov, sa Heureka v prieskume pýtala, či sa s nákupom darčekov radíme a pre koho sa nám darčeky kupujú najťažšie. 74% Slovákov deklaruje, že si poradí s nákupom bez pomoci druhých. Opätovne však vznikajú výrazné rozdiely medzi ženami a mužmi, pretože až 83% žien si poradí bez pomoci inej osoby, pri mužoch je to len 62%. Asi nikoho neprekvapí, že v mnohých prípadoch prenášajú muži zodpovednosť na svoju partnerku (24%).

Čo sa týka výberu darčekov, len 23% Slovákov v prieskume uviedlo, že s tým nemá problém. Pre zvyšok je najťažšie vybrať darček pre partnera, kde opätovne vznikajú zaujímavé rozdiely medzi mužmi a ženami: až 41% mužov má problém s darčekom pre partnerku, v opačnom garde je to len 23%. V prípade žien však zaujímavo vyskočili problémy s výberom darčeka pre otca (12%) či svokrovcov (9%). Muži sa zas trápia s darčekmi pre svoje mamy (8%).

Darčeky vedia prekvapiť. Aj nemilo

Pri otázke, od koho ste dostali najmenej vhodný darček, je takmer polovica odpovedí z kruhu najbližšej rodiny. Najväčší podiel nechcených darčekov majú na svedomí naši partneri (15%) a súrodenci (14%). Zaujímavosťou je, že oveľa viac sme nespokojní s darčekmi od mamy, naopak naši otcovia “bodujú” v tomto rebríčku najmenej (3%).

Nevhodný darček od partnera ide ruka v ruke s predchádzajúcimi zisteniami o ťažkostiach s ich výberom. Muži, ktorí sa s výberom darčeka pre partnerku trápia výrazne viac. Navyše 

dajú svojej partnerke nevhodný darček častejšie (17%) ako sa to stáva ženám pri darčekoch svojim partnerom (13%).

Kam smerujú nevhodné darčeky? Nie tam, kam by mali

Slušnosť nám hovorí, že žiadny darček nie je nevhodný. S týmto tvrdením súhlasí až 50% respondentov. A čo s nimi robia ostatní? Väčšinou končí ako darček pre niekoho iného (17%), mnoho darčekov končí v skrini (10%) a niektorí (3%) ho skúšajú tajne predať. Zaujímavým zistením je, že už 4% Slovákov darujú nechcený darček charite.

Bohužiaľ, len necelých 5% sa pokúsi darček vrátiť, pričom ide o najpraktickejšie riešenie. Napriek tomu, že dnešná legislatíva počíta s možnosťou vrátenia tovaru zakúpeného online do 14 dní (v prípade nákupu cez Heureka košík je to až 90 dní), viac ako 76% Slovákov nad tým ani nerozmýšľalo a nemá s vrátením darčeka žiadne skúsenosti.

Značky: