Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slováci nakupujúci na internete plánujú minúť na vianočné darčeky pre blízkych, napriek pretrvávajúcim obavám, o niečo vyššiu sumu ako vlani. Sviatky chceme mať hojné a doprajeme aj našim najbližším. Vyplýva to z prieskumu nákupného poradcu Heureka v krajinách strednej a východnej Európy, v ktorých pôsobí.

Minuloročné Vianoce boli naplno poznačené vojenským konfliktom na Ukrajine, energetickou krízou a rozbiehajúcou sa infláciou. Pre uvedené dôvody 44 % respondentov plánovalo oproti predchádzajúcemu roku na vianočných darčekoch šetriť.V tohtoročnom prieskume ich počet klesol na 32 % a naopak, na 12 % narástol počet tých, ktorí plánujú minúť viac ako pred rokom. Napriek všeobecne deklarovanej snahe šetriť si Slováci aj tento rok na Vianoce doprajú, keďže plánovaný vianočný rozpočet stúpol o +5 % na 292 €.

Zaujímavosťou je, že je len o pár percent nižší ako vianočný rozpočet Čechov. “Vzhľadom na vyššiu životnú úroveň obyvateľov Česka to znamená, že Slováci chcú na Vianoce míňať výrazne vyššiu časť svojich príjmov,” hovorí Jan Mayer, riaditeľ nákupného poradcu Heureka.sk.

Kedy začíname nakupovať?

Online nakupovanie výrazne zmenilo aj nákupy vianočných darčekov. Až 16,5 % respondentov ich nakupuje počas celého roka a využíva tak výhody online nakupovania. Takmer deväť z desiatich respondentov preferuje online nákupy vianočných darčekov pred nákupom v kamenných predajniach a kupujú online minimálne polovicu z nich.

“Keď vám niečo padne do oka, nemusíte váhať a za pár minút viete mať darček kúpený. Jediné, čo musíte riešiť, kam ho dobre schovať, aby ho nenašli deti, ale nie tak dobre, aby ste ho pred Vianocami nenašli ani vy,” dodáva s úsmevom Jan Mayer.

Ženy začínajú nakupovať vianočné darčeky skôr ako muži, dvojnásobne viac žien ich začína nakupovať už v septembri a októbri, naopak, dvojnásobne menej ich nakupuje v decembri a tesne pred Vianocami. Rovnako Česi začínajú nakupovať vianočné darčeky skôr ako Slováci, čo môže vzhľadom na široké zastúpenie českých e-shopov na Slovensku spôsobiť u vybraných produktov problémy s dostupnosťou.

Koľkých blízkych plánujeme obdarovať? Slovenskí muži výrazne zaostávajú

V priemere kupujeme darčeky pre 5,7 blízkych. Prieskum však odhalil veľký rozdiel medzi mužmi a ženami, ktoré obdarovávajú výrazne väčší počet blízkych (6,6 versus 4,8). Z pohľadu regiónu strednej a východnej Európy, v ktorom Heureka Group podniká, sú najštedrejšími z pohľadu obdarovávaných Slovinci (7,1), za ktorými nasledujú Česi (6,7) a Chorváti (6,4). Na druhom konci tabuľky sú naopak Rumuni (4,8), Bulhari (4,9) a Srbi (5,0). Slováci sú spolu s Maďarmi s rovnakým výsledkom v strede tabuľky.

“Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že Slováci šetria spôsobom „menej darčekov menšiemu počtu ľudí“, kým Česi skôr kúpou lacnejších darčekov,” zhŕňa v jednej vete rozdiely medzi vianočnými nákupmi Slovákov a Čechov Jan Mayer.

Čo rozhoduje pri nákupe?

Kľúčové kritérium pri hodnotení výrobkov zohráva kvalita, nasleduje cena, tretím kritériom sú recenzie ostatných zákazníkov. “Bohužiaľ ekologický aspekt hrá rolu len pre necelých 7 % a podpora lokálnych (slovenských) produktov len pre niečo vyše 9 % respondentov, pričom ženy majú tieto kritéria oproti mužom výrazne vyššie, konkrétne ekologický aspekt o +40 % a lokálny až o vyše +70 %,” poukazuje Jan Mayer.

Zdroj: online prieskum nákupného poradcu Heureka.sk medzi jej užívateľmi, október 2023, 1855 plne dokončených dotazníkov

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.