Spoločnosť Antik prevádzkuje službu VerejnySkuter.sk a to v Košiciach, plánuje sa jej rozšírenie aj do Bratislay. My sme si ju vyskúšali a prinášame naše skúsenosti s ňou. Je to 100% elektrický skúter, nepoužíva žiadny iný zdroj energie.
Na požičanie musíte mať vodičský preukaz minimálne skupiny AM, čo znamená, že tí, čo majú oprávnenie viesť osobné vozidlo, túto podmienku spĺňajú. Potrebný minimálny vek na jazdu na tomto e-skútri v rámci služby Verejný skúter je 18 rokov. Ďalej potrebujete mobilný telefón s internetom, operačný systém iOS alebo Android. My sme službu vyskúšali na telefóne Huawei P40 Lite bez Google služieb a všetko fungovalo normálne.
Na telefón si nainštalujete aplikáciu ANTIK Smart Way a v rámci registrácie odfotíte obe strany svojho občianskeho a vodičského preukazu. ANTIK následne overí, či spĺňate podmienku vedenia vozidla a vaše konto sa stane aktívne. Schválenie registrácie a platnosti vodičského preukazu prebieha do 48 hodín a je možné tak urobiť priamo v aplikácii, ale aj okamžite a to na zákazníckych centrách pobočiek ANTIKu, prípadne tiež e-mailom. Tento úkon je potrebné urobiť len raz.
Odvtedy si môžete požičať elektrický skúter a voziť sa na ňom. Ochrannú prilbu nájdete v zadnom kufri na skútri.
Ceny
Minimálna výška kreditu na vašom konte v dobe požičania skútra je 10 euro. Kredit sa dobíja v minimálnej hodnote 10 eur. Pred prvým použitím služby je potrebné uhradiť depozit vo výške 40 eur (klienti firmy ANTIK platia len 20 eur). Jazda je spoplatnená sumou 0,15 eur za minútu jazdy, pre súčasných klientov ANTIKu je to len 0,10 eur za minútu jazdy. Platba sa riadi minútovou tarifikáciou. Za prevádzku skútra ste zodpovední sami, prípadne pokuty vystavené v rámci objektívnej zodpovednosti sa v rámci zmluvy prenesú na vás. Prvých 15 minút jazdy je zadarmo pre každého na vyskúšanie.
Skúter nájdete odstavený v rámci mesta, vyhľadať sa dá aj pomocou mobilnej aplikácie. Keď skúter nájdete, použijete na mobilnej aplikácii funkciu Naskenovať kód. Tento sa nachádza v prednej a v zadnej časti skútra.
Skúter SOCO
Výkon motora je 2 kW, maximálna rýchlosť je podľa výrobcu 45 km/h, ale dosiahne o trošku viac. Ideálne by bolo, keby dosahoval rýchlosť 55 km/h, čo je taká priemerná rýchlosť automobilov v obci (minimálne v Bratislave 🙂 ).
Pri rýchlosti 45 km/h ste prekážkou na ceste, ktorú treba predbehnúť a s tým treba aj počítač. Veľká výhoda je to, že skúter je tenký a zmestí sa kdekoľvek, rovnako sa dostanete aj na prvé miesto na križovatke. Doba nabíjania vybitej batérie je do 6,5 hodiny.
Kde sa dá e-skúter vrátiť?
Jazdiť môžete kdekoľvek potrebujete, po skončení jazdy treba zaparkovať v rámci zóny vyznačenej v aplikácii a to na vhodnom, verejne dostupnom a viditeľnom mieste. Skúter nesmie zavadzať na chodníku ani zasahovať do verejnej zelene či blokovať cestu. Jednoducho povedané, ďalší používateľ sa musí k nemu dostať bez problémov a ľahko si ho zapožičať. Podmienkou na odovzdanie skútra je aj internet v mieste parkovania, váš mobil teda musí byť aj v dobe odovzdania nabitý. Práve preto sa na skútri nachádza aj USB port na nabíjanie, príslušný kábel však musíte mať vlastný. Ak sa dostanete mimo vyhradenej zóny, dostanete o tom notifikáciu do aplikácie.
Skúter je možné vrátiť po skončení jazdy do nabíjacej stanice označenej logom Antik v rámci mesta a takéto vrátenie je bezplatné.
Ak vrátite e-skúter v definovanej zóne vrátenia v rámci mesta a stav batérie bude pod 60 %, zaplatíte poplatok podľa cenníka za nabitie batérie. V prípade, že vrátite e-skúter a batéria bude nabitá nad 60 %, vrátenie je bezplatné. Najdrahšie je to v prípade, že vrátite e-skúter mimo definovanej zóny v rámci mesta a navyše bude batéria nabitá na menej ako 60 %. Vtedy zaplatíte poplatok za nabitie ale aj na premiestnenie podľa cenníka. Zaparkovanie mimo oblasti použitia – daného mesta nie je dovolené a bude penalizované pokutou podľa cenníka. Nabíjať sa dá kdekoľvek je dostupná 230 V zásuvka. ANTIK buduje aj sieť nabíjačiek v rámci podporovaných miest, kde budú nabíjacie zásuvky. Na tie sa bude dať pripojiť a potom zaplatiť podľa objemu odobratej energie.
Chcem mať garanciu, že skúter nájdem aj na ceste späť
Áno, to sa dá, počíta sa so situáciou, že sa niekam doveziete, tam niečo urobíte a ďalej pokračujete v jazde. Ak skúter fyzicky zaparkujete, uložíte do kufra prilbu a v aplikácii dáte povel Pauza, platíte sumu podľa počtu minút parkovania. Výnimkou je, ak parkujete a súčasne batériu dobíjate. Vtedy sa čas na platbu zastaví. Podmienkou je, že kapacita batérie musí byť menšia ako 99 % a súčasne takéto parkovanie nesmie trvať dlhšie ako 10 hodín. Počas toho, ako je skúter zaparkovaný, nemôže si ho požičať iný používateľ služby Verejný skúter.
Parkujeme
Pri vrátení musí byť prilba umiestnená do kufra a byť pripojená na kábel. Práve to aplikácii potvrdzuje, že je skutočne tam. Rovnako v aplikácii potvrdzujete, že v kufri sa stále nachádza technický preukaz, biela karta, karta prvej pomoci a napájací kábel. Na vrátenie treba ešte skúter s oboch strán odfotiť.
Problémy s poškodením
Práve tieto fotky vám umožňujú vyhnúť sa možným problémom, ak by sa neskôr skúter poškodil a nebolo by jasné, kto poškodenie spôsobil. Poškodenie skútra treba hlásiť prevázkovateľovi, ľahko sa to dá cez aplikáciu. Ak objavíte e-skúter, ktorý má viditeľnú poruchu, môžete o tom dať vedieť cez aplikáciu ako servisné hlásenie. Pomôžete tak prevádzkovateľovi, ale aj sami sebe.
Každý e-skúter je monitorovaný GPS jednotkou na určenie jeho polohy a tiež spojený cez GSM sieť s centrálou ANTIKu pre potrebu vypočítania doby jazdy a následného spoplatnenia. Ak pohnete skútrom bez zapožičania, vyvolá to alarm. Jednak zvukový, skúter aj sám brzdí a tiež sa táto situácia hlási prevádzkovateľovi.
Celkovo je služba VerejnySkuter.sk vynikajúca možnosť ako sa jednoducho premiestňovať v preplnenom meste. Veríme, že sa dostane aj do ďalších miest na Slovensku.