Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Vespa oslavuje 75 rokov s výnimočným číslom vyrobených kusov. Od jari 1946 to je už 19 miliónov.

Devätnásty milión zavŕšila Vespa GTS 300 v špeciálnom prevedení 75th Anniversary Special Edition, ktorá bola vyrobená v továrni Pontedera, kde se Vespy vyrábajú bez prerušenia od roku 1946.

Za 19 miliónmi skútrov Vespa stojí rovnaké množstvo príbehov dievčat a chlapcov, ktorí snívali o slobode a získali ju v sedle najobľúbenejšieho jednostopového vozidla na svete. Vespa ich sprevádzala celým životom a stelesnila ich pocity a túžbu po slobode. Vespa je súčasťou kultúry, našich životov, žije v predstavách mnoho generácií Talianov, Európanov, Američanov, Afričanov a Aziatov. Dnes je jedným z ojedinelých produktov, ktoré sú neustálou súčasťou každodenného života.

Výnimočné jubileum nastává v dobe, keď Vespa zažíva jedno z najúspešnejších období svojej histórie. Značka so zastúpením v 83 krajinách sveta na všetkých kontinentoch je najznámejším jednostopovým vozidlom sveta. Už pred časom Vespa prestala byť len elegantným a jednoduchým dopravným prostriedkom a stala sa globálnou značkou, symbolom talianskej techniky a štýlu, ktorý spája milióny fanúšikov.

Neustály vývoj, špičkovej technológie, unikátny dizajn, ktorý presahuje hranice módnych trendov a vernosť vlastným pôvodným hodnotám – to sú len niektoré dôvody stojace za úspechom, ktorý najlepšie vyjadruje číslo 1 milión a 800 tisíc exemplárov, vyrobených za posledných desať rokov.

V prvej polovici prvej dekády nového milénia bola ročná produkcia značky Vespa zhruba 50 tisíc kusov a od tej doby sústavne a obdivuhodne rastie. V roku 2007 už bolo vyrobených 100 tisíc kusov, o rok neskôr potom 200 tisíc.

Vo svojich 75 rokoch je Vespa najglobálnejšou značkou za svoju históriu a jedným z najznámejších produktov „Made in Italy“ po celom svete. Vyrába se v troch továrňach: Pontedera, s produkciou určenou pre Európu, Ameriku a všetky západné trhy; Vinh Phuc vo Vietname, ktorá dodáva na miestny trh, Ďaleký Východ a do Indie, a v ultra-modernej továrni Baramati, otvorená od apríla 2012, ktorá vyrába Vespy pre indický a nepálský trh.

Unikátna história

Značka Vespa vznikla z túžby vytvoriť inovatívny produkt osobnej mobility. Prvý „motorový skúter” bol postavený na základe malého motocykla pre parašutistov. Potom vznikol prototyp s revolučnou koncepciou, ktorá prevrátila svet klasických motocyklov naruby. Vozidlo malo nosnú kapotáž, priamy prevod a radenie na riadidlách. Miesto klasickej prednej vidlice používalo jednostrannú kyvnú vidlicu, ktorá uľahčovala výmenu pneumatiky, a predovšetkým nemalo rám, ktorý nahradila samonosná kapotáž chrániaca jazdca pred prachom a jeho oblečenie pred pokrčením. Dizajnový patent Vespa bol zapísaný 23. apríla 1946.

Od svojho prvého predstavenia – v krajine, kde bolo potrebné všetko postaviť znova, a ktorá bola čiastočne z tohto dôvodu plná ideálov, kreativity a nádeje – Vespa predstavovala radosť zo života a pohľad do budúcnosti, a preto sa skoro stala ikonou slobody a emancipácie pre dievčatá a chlapcov po celom svete. Tieto hodnoty značky celé roky doprevádzal odvážny a pokrokový dizajn a technológia.

Po svojom znovuzrodení v šedesiatych rokoch Vespa naďalej posilňovala legendárne postavenie a upevňovala svoju identitu v dekáde ekonomickej prosperity a generačnej obmeny. S rozšírením automobilov a masovou motorizáciou Vespa ponúkla únik pred hustou premávkou s modelmi malých kubatúr a oslovila tak mladú generáciu, ktorá presne v tejto dobe získavala svoje miesto v spoločnosti. A potom, v sedemdesiatych rokoch, keď začala byť vážnou témou ekológia, Vespa – schopná prešmyknúť sa dopravnou špičkou a kdekoľvek ľahko zaparkovať – zafungovala ako sérum proti smogu v mestách.

Vo všetkých obdobiach svojej existencie patrila Vespa k predstaviteľom špičkovej techniky. Jej charakteristická a extrémne pokroková samonosná kapotáž, ktorá sa dodnes vyrába kompletne z oceľového plechu, významne poznamenala vývoj osobnej mobility. Dnešné najmodernejšie vozidlá Vespa, vybavené ekologickými motormi a technickými prvkami, ktoré pomáhajú modernému štýlu jazdy, predstavujú syntézu štýlu a vývoja, ktorá robí dizajn  skútrov Vespa nesmrteľným a robia z nich ikonu talianskej elegancie po celom svete.

Stručný prehľad histórie Vespa

23. apríla 1946 spoločnosť Piaggio (založená v roku 1884) podává svoj patent a rodí sa Vespa. Motorový skúter s dvojtaktným jednovalcem o objeme 98 cm3 sa vyrába v toskánskej továrni Pontedera.

1948 – Predstavenie modelu Vespa 125 cm3.

1949 – Vzniká organizácia Unione Italiana Vespa Riders, zložená z 30 klubov a usporadúva svoj prvý zraz.

1950 – Vespa rozbieha licenčnú výrobu v Nemecku s firmou Hoffman-Werke.

1951 – Vespa rozbieha licenčnú výrobu v Spojenom kráľovstve s firmou Douglas of Bristol a vo Francúzsku s firmou ACMA Paríž.

1952 – V Miláne vzniká klub Vespa Club Europea, aby spojil kluby z Talianska, Francúzska, Nemecka, Švajčiarska, Holandska a Belgicka. Celosvetový počet členov Vespa Clubu prekračuje hranicu 50 000. Po svete je viac než 10 000 servisných miest Vespa.

1953 – Vespa 125 je zvečnená vo filme Prázdniny v Ríme Williama Wylera s Gregory Peckom a Audrey Hepburnovou v hlavných úlohách.

1955 – Vespa GS je najelegantnejším skútrom v dejinách a zároveň významným momentom pre značku Vespa, ktorá po prvýkrát prekračuje hranicu 100 km/h, používa štvorstupňovú prevodovku a 10 palcové kolesá.

1964 – Vzniká model Vespino – Vespa s motorom o objeme 50 cm3.

1965 – Predaje značky Vespa prekračujú hranicu 3,5 miliónov kusov.

1968 – Kampaň “Chi Vespa mangia le mele” (Kto jazdí na Vespe, je jablká) spúšťa revolúciou vo svete reklamy.

1968 – Vespa Primavera je jedným z najdlhšie vyrábaných modelov Vespa a vozidiel novej generácie po celej Európe.

1976 – Vespa Primavera 125 – ET3 je prvým skútrom s elektronickým zapaľovaním.

1978 – Rodí sa Vespa PX v troch „klasických“ verziách 125, 150 a 200 cm3. S viac než 30 miliónom predaných kusov sa stane najpredávanejším modelom v histórii značky Vespa.

1980 – Štyri skútre Vespa PX sa zúčastní Rallye Paris-Dakar, najnáročnejšieho závodu sveta. Jeden z nich, s jazdcom Marcom Simonotom, dôjde neuveritelne až do cieľa.

1984 – Vespa PK 125 Automatica je prvým modelom Vespa s automatickou prevodovkou.

1988 – Predaje značky Vespa prekračujú hranice 10 miliónov kusov.

1992 – Spisovateľ a novinár Giorgio Bettinelli odchádza na Vespe z Ríma a prichádza do Saigonu v marci 1993. Pokračuje a dosahuje ďalších úspechov: v rokoch 1994-95, taktiež na skútri Vespa, absolvuje 36 000 km z Aljašky do Tierra del Fuego. V rokoch 1995-96 cestuje z Melbourne do Kapského Mesta – viac než 52 000 km za 12 mesiacov. V roku 1997 štartuje z Chile a po troch rokoch a ôsmych mesiacoch prichádza do Tasmánie, pričom na jeho Vespe pribudlo 144 000 km a prešiel 90 krajín v Amerike, na Sibíri, v Európe, Afrike, Ázii a Oceánii. Celkom Bettinelli prešiel na Vespe 250 000 km.

1996 – S príchodom modelu ET4 125 cm3 sa rodí nová generácia Vespa. Značka po prvýkrát používa štvortaktný motor a automatickú prevodovku.

1996 – Počet predaných motocyklov Vespa prekračuje hranicu 15 miliónov.

1997 – Vespa predstavuje model ET2 (50 cm3).

1998 – Model PX, najpredávanejší skúter sveta (od jeho predstavenia sa predalo viac než dva milióny kusov) dostáva nový dizajn a kotúčovú prednú brzdu.

2000 – Vespa sa vracia na americký trh.

2003 – Návrat modelu Vespone, predstavenie modelov Vespa GT 125 a Vespa GT 200.

2005 – Vespa sa s modelom LX vracia ku klasickým tvarom.

2006 – Vespa oslavuje 60 rokov s obdivuhodnou špeciálnou sériou Vespa 60°, pripomínajúcou farby a dizajn prvých motocyklov Vespa.

2008 – Vespa 300 GTS Super je najvýkonnejším a najšportovejším modelom v histórii značky.

2011 – Vespa 946 je veľmi exkluzívny model, zameraný na estetickú a technologickú dokonalosť, ktorého označenie pripomína rok, kedy vznikli skútre symbolizujúce taliansku eleganciu – 1946.

2013 – Vracia sa legendárna Vespa Primavera v prevedeniach s motormi 50, 125 a 150 cm3 a s ňou aj legendárne Vespino.

2018 – Vespa Elettrica, moderný majstrovský kus s technologickým srdcom, mení segment mobility. Úplne tichý a ľahko ovládateľný skúter sa vyrába kompletne v Pontedere a predstavuje revolučného a moderného ducha značky, ktorá bola vždy nadčasová, stále na vrchole, a pritom stále verná svojim štýlovým a technologickým hodnotám.

2021 – Vespa dosahuje hranice 19 miliónov predaných kusov a oslavuje 75 rokov špeciálnou edícíou Vespa 75th, ktorá prezliekla rady GTS a Primavera do nového elegantného šatu.

Značky: