Čas, ktorý strávime používaním komunikačných aplikáciách sa v porovnaní s minulým rokom zvýšil o 50%.  O tom, ako si môžete najlepšie zabezpečiť súkromie v on-linových chatových aplikáciách, hovorí v rozhovore pre TOUCHIT Atanas Raykov (AR) z Viberu.

TOUCHIT: V čom je Viber iný v porovnaní s ostatnými komunikačnými aplikáciami?

 AR: Viber umožňuje viac ako miliarde globálnych používateľov zostať v blízkosti tých, na ktorých im najviac záleží a tým sa odlišuje od ostatných komunikačných aplikácií. Zároveň ponúkame nástroje na objavovanie toho, čo našich používateľov zaujíma a čo im je blízke spôsobom, ktorý je zároveň zábavný aj expresívny. Súkromie a bezpečnosť berieme veľmi vážne a vždy sa snažíme poskytovať bezpečné prostredie, v ktorom môžu ľudia slobodne komunikovať, či už verbálne alebo vizuálne.

TOUCHIT: Ako chcete prilákať používateľov k Viberu?

AR: Viber je miestom, kde môžete slobodne zdieľať svoje myšlienky a emócie, ale taktiež je aj inkluzívnym systémom, prostredníctvom ktorého získavate informácie z oblastí vášho záujmu. Verím, že okrem kvality služieb, ktoré ponúkame v oblasti 1:1 chatu, je tu aj potenciál pre rozvoj komunít, v ktorých sa za účelom kultivovania spoločných záujmov môžu združovať podobne zmýšľajúci ľudia. Či už sú to susedia, mladé mamičky, milovníci jedla alebo aktivisti. Všetkým týmto ľuďom dávame možnosť zostať súčasťou ich komunity bez ohľadu na to, odkiaľ alebo kým sú. Táto príležitosť „byť súčasťou“ väčšej konverzácie sústreďujúcej sa okolo určitých silných záujmov, je práve to, čo k Viberu priťahuje stále viac používateľov.

Viber vidíme ako miesto, kde môže konečný používateľ zostať v spojení a získať hodnotný obsah, ktorý môže vyriešiť jeho malé alebo veľké problémy. V Strednej a Južnej Európe máme trhy, kde si už dnes môžete prostredníctvom Viberu objednať taxík, jedlo, kozmetiku, stretnutie s doktorom, kúpiť si lístky na miestne podujatia, alebo si dokonca skontrolovať stav účtu. Keďže sme súčasťou globálnej rodiny Rakuten, ponúkame taktiež exkluzívny obsah týkajúci sa najpopulárnejších športov a celebrít, čo tvorí naozaj jedinečný zážitok.

TOUCHIT: Aké sú najpopulárnejšie nástroje Viberu pre biznisy a koncových používateľov?

AR: Základom úspechu integrácie ktorejkoľvek značky do Viberu je synergia nástrojov, obsahu a načasovania. Čím je správa pre používateľa relevantnejšia, tým je výsledok pre značku výraznejší. Naši obchodní partneri sú si vedomí dôležitosti Viberu ako osobného priestoru. To si samozrejme vyžaduje stratégiu, ktorá sa odlišuje od stratégie bežného marketingu a sociálnych médií. Samozrejme ponúkame sadu nástrojov, ktorá umožňuje široký záber, budovanie publika a propagáciu obsahu v zaujímavej forme. V konečnom dôsledku je ale na značke, aby vytvorila správny dojem. Tie najpopulárnejšie nástroje sú zoskupené v balíčku, ktorý zahŕňa značkový súbor nálepiek, komunity, chat boty a súbor reklamných formátov. Táto sada sa nám osvedčila ako najefektívnejší nástroj pre rôzne vertikálne marketingové systémy, vrátane rýchloobrátkového tovaru, finančných technológií, obchodného predaja, zábavy, atď.

TOUCHIT: Existuje v oblasti internetovej komunikácie nejaký nový vývoj, ktorý by sa týkal lepšej ochrany konverzácie používateľov?

AR: Ako som už naznačil, ochrana používateľov je pre nás veľmi vážna a prioritná téma. Na rozdiel od iných chatových aplikácií, ktoré menia chaty na hodnotné dáta za účelom ich predaja tretím stranám, Viber používa end-to-end enkrypciu. To znamená, že Viber nemôže konverzáciu používateľov vidieť  ani počuť. Bez prístupu k týmto dátam ich Viber nemôže speňažiť predajom tretím stranám. Navyše používatelia Viberu majú možnosť odoslané správy zmazať, ako z vlastného, tak aj z prijímateľovho zariadenia. Pre obzvlášť chúlostivé konverzácie môžu používatelia využiť možnosť utajeného chatu, ktorý je chránený štvormiestnym PIN kódom, alebo špeciálnu funkciu vymazania správy.

Reakcie na naše základné predpisy o súkromí a bezpečnosti sú veľmi pozitívne. To nás povzbudzuje k neustálemu vývoju a zdokonaľovaniu dôležitých nástrojov ochrany dát, čo umožňuje naším používateľom komunikovať bez akýchkoľvek obáv.

TOUCHIT: Ako si môžeme najlepšie zabezpečiť súkromie v onlinových  chatových aplikáciách?

AR: V prvom rade je dôležité sťahovať si aplikácie len z oficiálnych obchodov. Za druhé, musíte byť opatrní, komu dáte svoje číslo, čím sa môžete vyhnúť správam od ľudí, ktorí by vás mohli obťažovať. Viber nikdy nezdieľa informácie svojich používateľov, takže nechcené osoby vás bez vášho telefónneho čísla nemôžu v aplikácii nikdy nájsť.

Pokiaľ sa vám zdá byť niečo podozrivé, je veľmi dôležité to oznámiť. Opatrnosť nie je len zodpovednosťou platformy, ale aj používateľa.

TOUCHIT: Aká je vaša vízia pre Viber? Myslíte, že sa niekedy vyšplhá od prevažne komunikačne orientovanej aplikácie na úroveň sociálnej siete, kde je všetko prepojené?

AR: Neplánujeme z Viberu spraviť sociálnu sieť. Fungujeme na báze iného modelu a v rámci našej aplikácie máme iné komunikačné toky. Treba však spomenúť, že komunikačné aplikácie, ako prostriedok online mobilnej komunikácie, prerástli sociálne siete o 20%, čo sa týka mesačného množstva aktívnych používateľov. Čas strávený na komunikačných aplikáciách sa v porovnaní s minulým rokom zvýšil o 50%, čoho súčasťou je aj  Viber. Chatovanie s pizza donáškovou službou alebo s kamarátmi o výsledkoch futbalových zápasov na Viberi je skôr osobným zážitkom a skúsenosťou ako jednostrannou komunikáciou. Komunikácia teda je aj bude naším hlavným zameraním.

TOUCHIT: Aká je ďalšia veľká vec, ktorú môžeme od Viberu čakať tento alebo budúci rok? 

Práve sme predstavili vylepšenú verziu s rýchlejším odosielaním správ a lepšími náhľadmi obrázkov. Naším cieľom je v každom kroku ponúknuť výborný používateľský zážitok. Na Androide je už k dispozícii nový prekladač, ktorý umožňuje komunikáciu medzi ľuďmi rôznych národností, čo je ďalším veľkým krokom vpred. Naďalej budeme rozvíjať „komunity“ ako funkciu, ktorá umožňuje ľuďom tvoriť neobmedzené skupiny založené na špecifických záujmoch. Rovnako budeme investovať do lokálnych riešení, ktoré prinášajú pozitívne zmeny.

Atanas Raykov je šéfom Global Telecom Partnerships & Director Business Development CIS & CEE. Jeho úlohou je stavať na už veľkej popularite spoločnosti Viber v Strednej a Východnej Európe a ponúkať kvalitný lokálny obsah a služby miliónom používateľom v celom regióne, ako aj nadviazať partnerstvá s telekomunikačnými operátormi na celom svete.

 

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.