Najmenší model zo série id. som mal možnosť otestovať v jeho medzigeneračne vylepšenej verzii a v skvelej výbave, takže som nenechal nič na náhodou a s vervou sa pustil do testu v rôznych podmienkach.
Musím priznať, že novinka na mňa neurobila okamžitý dojem, no postupne si ma získala až tak, že som sa na ňu prestal pozerať cez prsty. Z pohľadu dizajnu neprichádzajú extrémne vylepšenia (zmeny sa týkajú predovšetkým kapoty, nárazníku, diskov a niekoľkých drobností v interiéry), takže je to stále malé usmiate autíčko s relatívne čistým dizajnom, ktorý dotvárajú 20“ zliatinové disky s aerodynamickým zákulisím.
Po pár dňoch spolužitia sa mi dizajn tohto auta veľmi zapáčil, no jeho čaro spočíva predovšetkým vo veľmi dobrej aerodynamike, ktorá je pre elektromobily dôležitá. Uhladený dizajn striebornej karosérie dotvárajú rôzne kontrastné čierne doplnky, vrátane celej strechy od „A“ stĺpika až po piate dvere. Takáto kombinácia vyzerá vždy štýlovo!
K dizajnu jednoznačne patria aj svetlomety, no pred ich vyhotovením musím vyzdvihnúť predovšetkým funkčnosť. Predné LED IQ Lights svetlá odvádzajú v noci a za zhoršených svetelných podmienok skvelú prácu, čom som počas nočného prejazdu cez kus álp v búrke veľmi ocenil. Svetlá sú inteligentné, takže tieňujú objekty pred vami i oproti idúce automobily. Cením, že mi neblikalo veľa protiidúcich áut, čo sa pri iných automobiloch stáva relatívne často. Osobne vadí aj mne, keď ide nejaké nové auto s „inteligentnými svetlami“ za mnou alebo predo mnou a svieti tak strašne silno, že je to často nepríjemné až oslepujúce.
Zadné svetlomety sú LED klasikou s pekným dizajnom a ešte krajším uvítaním po otvorení automobilu. Túto funkciu majú aj predné svetlomety a užijete si to iba vtedy, ak otvoríte auto kľúčom z väčšej vzdialenosti. Ak použijete bez kľúčové odomykanie, tak toho veľa neuvidíte :). Je to blbosť, ktorá vás časom omrzí, ale v rámci prvých dní si to určite pozriete.
Zovňajšok je fajn, no väčšinu času strávite ako budúci majitelia tohoto EKO-BIO-RAW automobilu v interiéri. Ten ma celkom prekvapil, nakoľko som nečakal pri pohľade na zovňajšok, že ponúkne toľko miesta, úložných priestorov a pohodlia. Konštrukčne majú v tomto ohľade elektromobily navrch, menej mechanických súčastí vozidla dokáže ušetriť dosť miesta. Za volantom modernizovanej id.3 Pro Performance som strávil množstvo hodín v rámci rôznych ciest, pričom musím vyzdvihnúť predovšetkým posed, ktorý je aj napriek mojej výške (2 metre) a relatívne malému autu veľmi pohodlný.
Za týmto faktom jednoznačne stoja príplatkové sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou TopSport v prevedení ergoActive, ktoré zaručujú, že sa budete cítiť za volantom aj počas dlhých prejazdov veľmi komfortne – pomáha tomu aj príjemná masážna funkcia sedadiel. Elektromobil a dlhé prejazdy, to je humorné spojenie, však ? Ale dostanem sa aj k tomu!
Sedadlá skvelé, ovládanie vozidla s ohľadom na dostupnosť prvkov výborné, no výhľad z kabíny je trošku horší, najmä kvôli objemnejším „A“ stĺpikom. Inak nemám výhrady a to som s novou id.3 prešiel za týždeň testu viac ako 1500 kilometrov v rôznych podmienkach. Hlásenie o komforte som dostal aj z ostatných sedadiel vo vozidle. Vzadu sa vozili iba deti, no občas si tam sadal aj manželka a nemala zásadné výhrady, teda okrem výhľadu. Stúpajúca línia zadných okien nie je pre nižších ľudí výhodou a už vôbec nie je pre zvedavé deti. Z časti to riešia autosedačky, ktoré ich posunú o kus vyššie. Ja sa do druhého radu posadím relatívne pohodlne, no určite nie sám za seba.
Okrem nadštandardnému komfortu ma veľmi potešilo obrovské množstvo odkladacích priestorov na menšie i väčšie predmety, vrátane fliaš. Skutočný nadpriemer a kto so sebou neustále ťahá veľa rôznych nutností, či už s ohľadom na prácu alebo rodinu, tak to naozaj ocení. Priekopníkom je dlhá stredová opierka, v ktorej nie sú osadené žiadne ovládacie prvky vozidla a celá je zameraná na praktickú stránku – posuvná nie je, no má časť s roletkou na odloženie osobnejších vecí a samozrejme nechýbajú ani lakťové opierky.
Operadlá v druhom rade tiež disponujú centrálnou stredovou opierkou a sú delené v pomere 60:40 so samostatným otvorom na prenos dlhších predmetov, napr. lyží a pod. Pasažieri vzadu ocenia aj dva nabíjacie USB-C porty – výduch ventilácie chýba. Batožinový priestor ponúka základný objem 385 litrov a po sklopení zadných operadiel je to až 1267 litrov.
Na relatívne malé auto slušné hodnoty, no prevediem vám to na prax. V kufri som nosil euro prepravku v rozmere 60x40x35 cm + 10 litrovú bandasku na vodu, ku ktorej som s prehľadom prihodil na druhú stranu 35 litrový batoh + menšie batohy zvyšku rodiny, menší nákup a iné potrebné veci :). Prax hovorí, že pre bežnú rodinu v rámci mestskej prevádzky vozidla bude kufor úplne dostačujúci, lebo väčšina ľudí v ňom aj tak okrem nákupu a pracovnej tašky nič nenosí. Ak sa vyberiete na viacdňový výlet, tak sa sem 2 dospelý a 2 deti zbalia s prehľadom, dokonca aj 4 dospelý sa napracú. Vyskúšané za vás, funguje to. Áno, my čo sme zvyknutí na kufre s objemom 700+ litrov si zahráme tetris a niečo necháme doma, ale dá sa to prežiť.
Vrátim sa ešte na sedadlo šoféra, presnejšie k ovládacím prvkom a asistenčným systémom, ktoré s tým úzko súvisia. Šofér má pred sebou malý digitálny prístrojový panel, ktorý zobrazuje iba najdôležitejšie údaje, no hneď za ním je obrovský head-up displej s funkciou rozšírenej reality, ktorá vám bude nápomocná napr. pri navigácii a pod., je takmer nemožné zle odbočiť, systém vám to dá vedieť vo všetkých smeroch. Tento displej však zobrazuje aj mnohé iné dôležité informácie, takže váš pohľad smeruje vždy na cestu.
Kruh uzatvára veľký, resp. centrálny stredový displej s peknou grafikou a plne dotykovým ovládaním, od hlasitosti cez klimatizáciu až po všetky ostatné prvky. Ja mám radšej fyzické ovládače, lebo sú spoľahlivejšie a prehľadnejšie, no dá sa zvyknúť aj na tento spôsob, chce to však trošku trpezlivosti. Samotný systém nie je ničím výnimočný, je to koncernová klasika vo vyššom štandarde s plnou podporou konektivity a všetkých multimédií, vrátane bezdrôtového pripojenia Apple Car Play alebo Android Auto.
„Špecifikom tohto modelu je aj volič smeru jazdy, ktorý je zakomponovaný v rámci malého displeja pred vodičom. Chce to trošku zvyku a po čase si na to miesto zvyknete a možno ho aj oceníte, nakoľko zbytočne nezaberá miesto nižšie alebo v stredovej konzole. Rovnako to má aj BMW i3, ktoré je na trhu už zopár rokov. VW sa zrejme „trošku“ inšpiroval. Okrem toho ma pobavili aj chrómové kryty na brzde a akcelerátore s ikonami Play a Pause, ako z videohry.“
Z pohľadu aktívnych elektronických asistentov tu nájdete všetok štandard, no aj zopár nadštandardných prvkov. Dôležitým základom je aktívny systém sledovania okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie okolia za vozidlom i počas cúvania a monitorovanie chodcov. Samozrejmosťou je pokročilý asistent vedenia vozidla v jazdnom pruhu v kombinácii s asistentom zmeny jazdného pruhu a inteligentným adaptívnym tempomatom, ktorý berie do úvahy podklady z máp a automaticky brzdí do zákrut, kruháčov atď.
Kombinácia pokročilých asistentov dokáže v prípade nereagovania šoféra auto bezpečne odstaviť na krajnici (ak sú vhodné podmienky), no samotné autonómne vedenie vozidla v jazdnom pruhu je skôr priemerné. Napr. nedávno testovaný Ford Kuga je v tomto smere úplne inde a krásne drží + centruje auto na strede bez zbytočných pohybov zľava doprava.
V rámci komplexnosti a množstva zvyšných asistenčných systémov je však id.3 mierne ďalej. V zásade tu nechýba takmer nič a za nadštandard považujem okrem slušných 4 kamier a 360°pohľadu okolo vozidla aj automatický parkovací systém s funkciou pamäte – systém si dokáže veľmi presne zapamätať aj zložitejší parkovací manéver, ktorý následne úplne samostatne zopakuje, bez nutnosti zásahu vodiča. Ja však parkujem rád a sám, takže toto ohúri skôr slabších vodičov.
Mňa viac ohúril 400W audio systém Beats, ktorý ponúka 8 reproduktorov + subwoofer a výsledný zvuk je skutočne skvelý, trošku prebasovaný, ale to vôbec nevadí, hrá skvele! Spomenúť treba aj Over-the-Air aktualizácie systému, ktoré môžu vylepšovať nielen informačno-multimediálny systém vozidla, ale aj jeho vlastnosti.
Považujem za nutné samostatne vyzdvihnúť inteligentný adaptívny tempomat, ale aj celkovo predvídavé fungovanie auta, ktoré počas testu pracovalo takmer vždy výborne, až na zopár malých nedostatkov (majte na pamäti, že vždy musíte mať auto pod kontrolou vy a nespoliehať sa iba na asistenčné systémy). Každopádne, id.3 so systémom ID.Software 3.5 a navigačným systémom Discover Pro aj bez aktívneho navádzania sleduje mapové podklady a dokáže samostatne pribrzdiť auto pred ostrými zákrutami, pred vjazdom do kruhových objazdov, pred vjazdom do obcí a pod. Stačí dať nohu dole z plynu a všetko sa okamžite zautomatizuje.
Rovnako to platí aj pri bežných obmedzeniach rýchlosti, čo som najmä v rakúsku ocenil. Systém číta takmer všetky značky aj s dodatkovými tabuľami, čo je pre šoféra veľkým benefitom. Funguje to veľmi dobre a keď si na to zvyknete, tak budete jazdiť nielen predpisovo, ale aj efektívne, čo sa od majiteľa elektromobilu očakáva, však?!
A teraz poďme jazdiť… a nabíjať!
S id.3 Pro Performance som prešiel viac ako 1500 kilometrov, takže si dovolím zhurta tvrdiť, že aj napriek odlišnému určeniu je tento model v celku zábavný. Stovky kilometrov som prešiel po alpských okresných cestách, kde som si v rámci možností (rozumej deti a žena) užil aj ostrejšie prejazdy zákrut, ktoré zvláda tento model s prehľadom a veľmi isto. Okrem fajn podvozku je to zapríčinené aj nízkym ťažiskom vozidla. Podvozok je nastavený veľmi príjemne so zameraním na komfort, no v režime šport vás auto trošku viac vtiahne do deja, pričom mierne stuhne riadenie a nastavenie mení aj akcelerátor. Zostatok zmien je vo vašej hlave a rukách. Za príplatok však môžete mať aj adaptívny DCC podvozok, resp. tlmiče (bez zmeny svetlej výšky).
Základné parametre: dĺžka 4261 mm, šírka 1809 mm, výška 1568 mm, rázvor osí kolies 2771 mm, hmotnosť 1812 kilogramov, max. prevádzková hmotnosť vozidla 2270 kilogramov.
Treba však dodať, že úplne najlepšie sa id.3 cíti v rámci bežnej jazdy. Ak si to vopred neprečítate alebo sa neopýtate, tak možno ani nepostrehnete, že v tomto prípade je poháňaná výhradne zadná náprava. Na zadné kolesá tlačí elektromotor všetok výkon, teda 150kW (214 koní) s maximálnym krútiacim momentom 310 Nm. Elektrických 200+ koní dokáže ľahko vytvoriť úsmev na tvári a rýchlejšie prejazdy okresných ciest i zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy je v rámci kategórie plne lahodiace. Pružné zrýchlenie je výborné, čiže aj svižné predbiehanie nerobí vrásky na čele. Treba si dať pozor iba na obmedzenie max. rýchlosti, auto prestáva podávať výkon po dosiahnutí 160 km/h.
Testovaná Id.3 disponuje batériou v podlahe, ktorá má kapacitu 62 kWh – využiteľných 58 kWh. Výrobca udáva dojazd na nabitie 429 kilometrov (WLTP), no ako isto viete, realita je trošku odlišná. Musím vak uznať, že samotná spotreba sa od udávaných údajov až tak nelíši a je v celku prijateľná. Samozrejme, spotreba i dojazd záleží od množstva podmienok a nepochybne aj na tom, ako dobre alebo zle využívate efektívny systém rekuperácie.
Ja sa stým rád hrám, takže rekuperovaním dokážem nahrabať celkom slušné množstvo prebytočnej energie späť a predĺžiť si tak dojazd. Prekážalo mi iba to, že rekuperačný režim „B“ sa aktivuje v rámci voliča smeru jazdy, ktorý má síce dobrú pozíciu, no režim „B“ by som dal úplne inde, na rýchly dosah ruky z volantu – napr. pádla pod volantom. Nie vždy ho chcem mať aktívny dlhšiu dobu a rád s ním spomaľujem do zákrut, čím sa šetria i brzdy, no jeho pozícia aktívne využívanie trošku kazí.
V praxi som prešiel na jedno nabitie niečo cez 300 kilometrov, no prevažne po okresných cestách. Na znepriatelenej diaľnici spotreba prudšie stúpa a dojazd sa, pochopiteľne, znižuje, pričom nie je problém baterku vybúchať aj na 180 kilometrovom úseku. V praxi som dokázal s id.3 jazdiť dlhodobo so spotrebou pod 15 kWh/100 km, no bezproblémovo som sa dostal aj na 20kWh/100km. Veľmi záleží na podmienkach, avšak prevažná časť efektivity je vo vašich rukách a nohách.
Čo sa týka nabíjania, tak id.3 Pro Performance viete nabíjať tromi spôsobmi. Z bežnej 230V siete, nabíjačkou od výrobcu, no tento spôsob je skôr utrpenie a využijete to iba v extrémnej núdzi. Z pohľadu ekonomiky prevádzky je najlepším spôsobom nabíjania domáci wallbox, ktorým viete batériu nabíjať rýchlosťou 11 kW, čo v praxi znamená 6 až 8 hodín nabíjania v závislosti od podmienok. Cez noc nabijete a ráno máte vždy plnú baterku.
Ak jazdíte prevažne mesto a počas bežného dňa neprejdete viac ako 50 km, tak vám bude postačovať nabíjanie raz za 2 až 3 dni. Určite odporúčam využiť novú funkciu BatteryCare, ktorá automaticky stopne nabíjanie po dosiahnutí 80% kapacity, čím si ju šetríte. Rovnako tak môžete využiť aj časové nabíjanie podľa rozvrhu, napr. v mobilnej aplikácii, ktorá ponúka komplexný prehľad o stave vozidla, dojazde, nabíjaní, nezávislej klimatizácii a pod.
Poslednou a najrýchlejšou možnosťou nabíjania ja nabíjanie jednosmerným prúdom s max. rýchlosťou 123 kW/h. Strop nabíjania som nedosiahol ani raz, no na 117 kW/h som sa raz dostal, pričom to kvôli rôznym aspektom postupne klesá, čo je úplne bežné. Na rýchlo nabíjačke viete id.3 nabiť z 20 na 80% za približne 30 až 35 minút.
Výrobcovia začali udávať nabíjanie v pomere s kilometrami, napr. nabíjate rýchlosťou 12 km za minútu, čo vyzerá lepšie, no čas sa oklamať nedá. Nabíjanie je teda relatívne rýchle a s týmto modelom sa netreba báť ani dlhších ciest, akurát treba lepšie plánovať. Ak chcete mať ešte lepší dojazd, existuje verzia Pro-S s 82 kWh batériou. V čase núdze poteší aj možnosť využiť systém Bi-Directional charging, ktorý cez špeciálny wallbox vytvorí z vozidla záložný zdroj energie pre domácnosť.
Veľkou devízou tohto modelu je aj integrácia tepelného čerpadla, ktoré dokáže zásadným spôsobom optimalizovať dojazd. Najmä v chladných mesiacoch, kedy dokáže efektívne využívať odpadové teplo od komponentov pohonu vozidla. Samozrejme, ide o príplatkovú výbavu.
Na záver ešte dva dôležité fakty:
1. ID.3 Facelift je dostupný za cenu, ktorá začína už od 37 990 eur. Aj základná verzia disponuje batériou s kapacitou 62 kWh s kombinovaným dojazdom 429 km a zároveň maximálnym výkonom 150 kW / 204 koní.
2. Medzigeneračne sa cena tohto modelu znížila o takmer 5000 eur, čo predstavuje významnú úsporu pre zákazníkov.
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Volkswagen Slovensko
Cena testovaného vozidla: 52 440 eur
Prečítajte si aj: