Naposledy som písal úvodník pre marcové vydanie TOUCHIT. Bol vtedy začiatok marca a opatrenia v boji s touto chorobou len opatrne začínali.

(Pozn. redakcie: Tento článok vyšiel ako editorial vo vydaní 5-6/2020).

Už vtedy som mal na fotke na sebe rúško, ale vtedy sme sa ho ešte hanbili nosiť verejne. O týždeň už bolo všetko inak – výnimočný stav so zákazom vychádzania z domu cez Veľkú noc či de facto zatvorenie ekonomiky. Dokonca aj my v TOUCHIT sme vynechali aprílové vydanie a teraz prichádzame s dvojčíslom apríl-máj. Výrazne sme však posilnili našu činnosť v on-line prostredí. Každý týždeň vydávame podcast Dotyk, minimálne dvakrát týždenne máme nové video, každý deň množstvo správ na TOUCHIT.sk a stále testy noviniek. Do on-line sa presunuli aj svetové i domáce tlačové konferencie (s výnimkou tých vládnych) a predstavovanie nových produktov.

Sú ľudia, ktorí tvrdia, že presne toto on-line prostredie sme potrebovali. Mám iný názor. Uznávam, že je naozaj technicky jednoduchšie pustiť si Zoom alebo Teams a sedieť len tak pri displeji. Nemusím vstať ráno o štvrtej, stihnúť prvú električku na autobusovú stanicu, dostať sa na rakúske letisko, odletieť kamsi do sveta, cez deň absolvovať predstavenie a tesne pred polnocou byť zase doma. Viem o čom hovorím, keď poviem, že takáto osobná účasť na predstaveniach je dosť namáhavá, hlavne ak to robíte každý týždeň. Tak sme však žili napr. minulý rok počas hlavných „predstavovacích“ mesiacov, čo je v prípade IT produktov február až jún. Teraz sme neboli nikde, na on-line tlačovkách sme minimálne raz za týždeň. Ale je pravda, že máme viac času a teda aj vlastného obsahu. Teraz máme čas vytvoriť ho.

Hlavne čínski producenti sú totiž pri chuti a noviniek je v skutočnosti toľko, že sa nezastavíme. Aj preto sme sa v redakcii minimálne dvakrát do týždňa stretli všetci. Väčšina z nás osobne, ale časť aj on-line. Aj tu sa to ukázalo jasne – naživo urobíte a dohodnete veci oveľa lepšie, jednoduchšie a efektívnejšie. On-line nástroje sú síce fajn, ale otvorenú interaktívnu komunikáciu medzi ľuďmi zatiaľ nenahradia. Sú na to málo vyspelé.

Takto som čakal na prvé známky uvoľnenia na pustom hrade

Takto som čakal na prvé známky uvoľnenia na pustom hrade

Tlačovka realizovaná on-line dosahuje z môjho pohľadu tak 20 % účinnosť voči tomu, ako keď sme na nej naživo. Pre firmy je však teraz jednoduché urobiť tlačovku tak, aby sme vedeli len to, čo oni chcú, aby sme vedeli. Absolútne novinky totiž pri on-line tlačovke nemáme v ruke, nemôžeme si ich ohmatať a povedať vám, čo sa nám páčilo, ale hlavne, čo sa nám nepáčilo. Obrázky z tlačovky máme všetci tie isté – môžete si maximálne fotiť obrazovku, pričom obraz je pre každého rovnaký. Prezentované sú pritom len výhody nového produktu, na druhú stranu sa nemáte ako pozrieť. Jednoducho, priestor pre skutočnú IT žurnalistiku sa takto mení skôr do podoby robota, ktorý spracováva vopred pripravené informácie. A to mne osobne nestačí. Vôbec.

Dychtivo tak v redakcii čakáme na uvoľnenie celej ekonomiky, na možnosť lietania minimálne v rámci krajín EÚ a možnosť realizácie toho, v čom sa cítime dobrí a čo na nás aj oceňujete – pravdivé a osobné informácie, multimediálne spracovanie celej udalosti s vlastnými fotkami a video, a to čo najrýchlejšie.

Na niečo takéto on-line nástroje nie sú zatiaľ dostatočné. Nemáte si ako cez internet vyskúšať, ako sa mobil drží v ruke, nemôžete si s ním odfotiť prvé fotografie. Internet zatiaľ prenáša len optickú a zvukovú informáciu. Ale ľudia majú ďalšie zmysly, ktoré sa pri súčasnom IT nedajú naplniť. A to platí aj pri nakupovaní niektorých tovarov. Na diaľku neviete zistiť, ako chutí káva, nedá sa overiť, či vybraný parfum naozaj odpovedá vašim predstavám a či vám šaty naozaj sedia. Mne osobne je jasné, že do doby pred koronakrízou sa už nedostaneme. Viacero IT firiem bude teraz šetriť a zostane skôr pri on-line prezentáciách. Bude trvať tak dva roky, pokým sa situácia stabilizuje.

Aj počas tejto koronakrízy sa objavilo viacero firiem, ktoré na nej zarobili. Jednak to boli veľké predajne, kde sa súčasne predávajú potraviny. V istom čase boli otvorené len tie a akosi boli na predajný úspech odsúdené, rovnako na rast predaja o vyše 50 %. A akosi sme si až tak nevšimli, že popri tom aj zdvihli ceny potravín. Inú šancu sme pritom na výber nemali. Osobne som zvedavý aj na to, ako sa zmení cena leteniek a hotelov a som dosť skeptický, že to bude pôvodná úroveň. Druhý typ firiem, ktoré zarobili boli tie, ktoré boli na on-line predaj naplno pripravené už pred krízou a od prvého dňa mohli fungovať naplno. Niektorí takto rekordne predávali notebooky, Wi-Fi routery a veci potrebné na home office.

Obyvatelia Slovenska sa pritom museli zmeniť z noci na ráno. Aj tu sa ukázal problém s IT vzdelaním a on-line vzdelávaním v školách. Práve tie boli pripravené asi najmenej (až na výnimky). Radi sme v redakcii podali pomocnú ruku, pripravili sme špeciálne články presne určené na vzdelávanie na diaľku a sme aj partneri akcií na podporu IT vzdelávania. Otvorene povedané, máme ako Slovensko celkom čo doháňať.

Šťastie v nešťastí sme mali v tom, že Slovensko je zo stránky pokrytia internetom naozaj na špičke. Neuvedomujeme si to, ale napr. mobilný internet ako je u nás, to napr. vo Veľkej Británii či v Taliansku je z oblasti snov. Koronakríza navyše priniesla aj premiéru nekonečných dátových paušáloch na mobile, čomu sa operátori roky bránili. Teraz to šlo a celkom hladko. Na druhej strane treba povedať, že čas na to už dozrel.

Áno, život po kríze bude iný, je to pre nás všetkých obrovská skúsenosť i príležitosť. Ukázali sa v nej skutočné hodnoty, ale aj náš vzťah k planéte Zem. Obávam sa však, že na to rýchlo zabudneme, až sa situácia začne normalizovať.

Na záver ešte chcem ubezpečiť našich predplatiteľov, že predplatné TOUCHIT im zostáva bez zmeny a v rámci ročného predplatného dostane každý predplatiteľ stanovený počet zostávajúcich kusov časopisu (pri ročnom predplatnom spolu 10 kusov, pri polročnom predplatnom spolu 5 ks). Predplatiteľom tiež predĺžime elektronické predplatné o počet mesiacov, keď nevyšlo tlačené vydanie.

Urobíte dobre, ak budete sledovať našu stránku www.touchit.sk a tiež svoju e-mailovú schránku. O ďalšom harmonograme vychádzania časopisu TOUCHIT vás budeme priebežne informovať. Vo chvíli, keď píšem tento úvodník to vyzerá s počtom infikovaných na Slovensku veľmi dobre, ale čo bude zajtra, to nikto z nás nevie. Preto tá opatrnosť.

Prajem vám pevné zdravie a príjemné čítanie nášho webu www.touchit.sk.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.