Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Súťaž Študentská podnikateľská cena 2023 organizuje na Slovensku trinásty raz dobrovoľná nezisková organizácia Junior Chamber International – Slovakia. Jej cieľom je podporovať chuť mladých ľudí do podnikania a to už od úrovne študentov slovenských stredných a vysokých škôl, ako aj chuť stále sa vzdelávať a pracovať na sebe v oblasti kariérneho rastu.

Organizuje prednášky, semináre, diskusné kluby, manažérske hry, vedecké súťaže a to na stredných aj vysokých školách v SR, odborné semináre pre mladých podnikateľov, informuje ich o novej legislatíve, či o možnostiach získavania obchodných partnerov na celom svete. Zároveň sa svojimi aktivitami snaží prispievať k poklesu počtu nezamestnaných mladých ľudí na Slovensku. Organizácia tvorí od roku 2007 oficiálnu pobočku jednej z najväčších organizácií pre mladých lídrov a mladých podnikateľov na svete – Junior Chamber International so sídlom v USA a s európskym centrom v Berlíne a so zastúpením v 115 krajinách sveta s vyše 200 000 členmi. Jedným z prvých celosvetovo organizovaných projektov je Global Student Entrepreneur Awards, ktorého národné kolo sa na Slovensku trinásty raz organizuje pod názvom Študentská podnikateľská cena 2023. Spoločnosť BMW Slovenská republika bola aj tento rok partnerom ceny za Trvalú udržateľnosť a inovácie.

Finálna pätica

Do finálového výberu sa so svojimi projektmi dostalo päť študentských projektov: José Andreas Cordova Beluma s kolektívom a jeho spoločnosť Artigo vytvára revolučnú spoločenskú hru spájajúcu tradičné stolové hry s umelou inteligenciou, čím vytvára jedinečný zážitok pri každom otvorení hracej dosky. Hra reaguje na aktuálnu výzvu, keď deti trávia veľa času na mobilných zariadeniach a rodiny majú obmedzený čas na spoločné aktivity. S využitím inovatívnej metódy vytvorili spôsob, ako ponúknuť rodinám nový zážitok.

Druhým finalistom je William Brach so spoločnosťou Sommify AI, ktorá poskytuje službu someliéra pomocou umelej inteligencie, ktorá zákazníkom pomáha nájsť ideálne kombinácie vína a jedla. Hlavná koncepcia sa zameriava na využívanie spracovania prirodzeného jazyka a strojového učenia na dôkladné preskúmanie chuťových profilov vín aj potravín, čoho výsledkom sú návrhy na mieru pre najharmonickejšie kombinácie. Základ systému umelej inteligencie tvoria odborné znalosti jednej z najvýznamnejších svetových someliérok Julie Dupouy.

Viktor Kulcsar so spoločnosťou Veles Farming, predstavuje startup vyvíjajúci vertikálne farmy zamerané na pestovanie plodín s vysokou pridanou hodnotou. Hlavný produkt je šafran, no časom sa chcú zamerať aj na hríby a liečivé bylinky.

Do finále sa dostali aj Peter Nemec a jeho spoločnosť PALATINE, s.r.o. Produkt predstavuje ekologický tuhý prací gél Prami vo forme mydla. Po zakúpení si zákazníci vedia doma rozrobiť potrebné množstvo mydla v nádobe s teplou vodou, nechať ju odstáť cez noc a vyrobiť si vlastný prací gél. Jedno mydlo vyrobí približne 4 l pracieho gélu, čo vystačí na 80 praní, pričom na jedno bežné pranie stačí použiť 50 ml Prami.

Päticu dopĺňa Samuel Schnelly, ktorého spoločnosť SmartCityGroup, s.r.o. umožňuje ovládať rôzne prvky pomocou cloudou. Primárne tento systém využívajú ako hlavné centrum riadenia fontány. Pomocou neho možno riadiť fontánu vzdialene a automatizovane.

Najlepšie spoločnosti

Absolútnym víťazom spomedzi všetkých projektov sa stal Viktor Kulcsar z Inholland University of Applied Sciences, Bussiness Innovation, Amsterdam, Holandsko, so spoločnosťou Veles Farming j.s.a. Zaoberá sa vertikálnym farmárčením a pestovaním plodín s vysokou pridanou hodnotou. Pilotná farma pracuje so 4 tonami šafranových cibuliek. Produkty farmy odoberá primárne gastro sektor, ale aj farmaceutický a kozmeticky priemysel. V krátkej dobe plánuje postup v automatizácii produkcie (50 % sa už podarilo), rozšírenie portfólia produktov o ďalšie exotické huby, získanie grantov a ukotvenie sa ako líder na stredo- a východoeurópskom trhu. Z dlhodobého hľadiska pripravuje expanziu v EÚ, ale aj mimo EÚ, licencovať technológiu (napr harvester) a diverzifikovať činnosti firmy v záujme rastu. Cieľom ej stať sa unicorn (firma s miliardovou valuáciou). Farma je najväčšou šafranovou vertikálnou farmou na svete. Zámer je stať sa najväčším producentom šafranu v EÚ. Spoločnosť nepoužíva pesticídy a podporuje cirkulárnu ekonomiku. Viktor Kulcsar zároveň získal aj Cenu BMW Slovenská republika za Trvalú udržateľnosť a inovácie.

Značky: