Od 9. júna 2019 premáva na trati Bratislava – Praha a späť nový rýchlik. RJ284 Metropolitan Slovenská strela odchádza z Bratislavy z Hlavnej stanice najnovší rýchlik o 5:10 a do Prahy na Hlavní nádraží príde o 9:07. Stihnete tak aj prvé mítingy v metropole Českej republiky. Jazda trvá 3 hodiny a 57 minút a je to vzdialenosť 400 km. Ako presne to funguje? Vyskúšali sme za vás.
Čas odchodu vlaku 5:10 je naozaj dosť skoro, je trochu škoda, že sa nedá stihnúť rýchlikom R800 Poľana alebo R614 Zemplín. Dá sa prísť naň včas osobnými vlakmi zo smeru Nové Zámky alebo Leopoldov. Na druhú stranu RJ284 príde veľmi skoro do Prahy. Čas 9:07 je naozaj v pohode. Vlak obsahuje niekoľko vozňov druhej triedy, reštauračný vozeň a vlak 1. triedy, ktorý má aj osobitnú časť Business.
Pohodlie aj v druhej triede je plne odpovedajúce súčasným moderným vlakom, všade je čisto a útulne. Existujú aj miesta s centrálnym pracovným stolom, kde sedíte voči sebe oproti. Vlakový personál je pozorný, môžete sa pokojne na nich obrátiť s otázkami alebo žiadosťami. Základný lístok do 2. triedy stojí jednosmerne 17,40 eur, miestenka stojí 2 eurá.
V prvej triede máte k tomu navyše ešte aj balenú vodu a výber z dennej tlače. Obyčajne je to ale tlač z Českej republiky. Tiež je pre vás možnosť donášky občerstvenia a jedla z reštauračného vozňa až na vaše miesto. Miesta v prvej triede sú o niečo širšie a je ich vo vozni menej. Lístok aj miestenku si kúpite najlepšie cez mobilnú aplikáciu IdemeVlakom. Cena za prvú triedu bez miestenky znamená pre vás doplatok k druhej triede vo výške 8,70 eur, ak chcete aj miestenku do prvej triedy, je to doplatok 10,70 eur. Za miesto v prvej triede na trase Bratislava – Praha tak zaplatíte 26,10 eur bez miestenky a 28,10 eur s miestenkou. Uvedené ceny platia pre dospelú osobu bez ďalších zliav.
Príplatok 15 eur k cene 1. triedy potom pre vás znamená miesto v oddelení Business. Čo to znamená? Máte k dispozícii samostatné sedadlá a tiež samostatný stolík, ktorý sa vyberá z jedného z operadiel. Sedadlo je nastavovacie aj čo sa týka operadla aj podložky pod nohy.
Navyše máte ďalšie služby. Zadarmo (v cene 15 eur) máte tzv. welcome drink, čo je výber z nápojov voda, džús, sýtený nápoj, káva alebo čaj. Nie však alkoholický nápoj. Uvítací nápoj si môžete objednať kedykoľvek počas jazdy, nemusí to byť len na jej začiatku.
Ďalej dostanete kupón na zľavu 2 eurá z tohto, čo si objednáte v jedálenskom vozni, alebo z tohto, čo vám prinesú až na miesto z tohto vozňa.
Samotná jazda
Tá je veľmi tichá. To si všimnete ihneď. Rovnako vás počas jazdy nič nehádže, na tejto trati sa to celkom dá realizovať. Najvyššia rýchlosť, ktorú sme zaregistrovali na tejto trati bola 160 km/h. Hlásenia počas jazdy sú v slovenčine (neskôr češtine), angličtine a nemčine. Teplé jedlo z obedového menu j k dispozícii od 11 hodiny, ale raňajky ako napr. párky alebo praženicu si pokojne môžete dať.
Napr. tzv americké raňajky (2 vajce so šunkou, ementál, maslo, marmeláda, pečivo, teplý nápoj podľa výberu je za 5,80 eur.
Na ceste späť sme si vybrali na večeru tradičnú českú sviečkovú a bolo to veľmi dobré. Spolu so slepačou polievkou sme platili 7,70 eur. Kompletný jedálny lístok pre tento vlak nájdete na tejto adrese.
Sociálne zariadenia sú čisté a priebežne sa ich čistota aj kontroluje. Počas našej jazdy to bolo tri krát.
Rovnako je aj dosť možností na odhodenie smetí. Okolo seba tak máte čisto.
Pripojenie na Wi-Fi vo vlaku funguje nasledovne. Na území Slovenska sa síce k Wi-Fi pripojíjte, nie však na internet. Môžete tak využiť služby palubného portálu, čo znamená aj niekoľko filmov. Ak to chcete, zoberte si so sebou tablet a slúchadlá.
Na území Českej republiky je k dispozícii celkom dobré pripojenie na internet. Závisí prirodzene od konkrétneho miesta ale tak na 90 % pokrytie máte. Rýchlostne tento internet zvládne sledovanie videí na YouTube.
Priebežne môžete aj sledovať aktuálnu polohu vlaku s ďalšími parametrami.
Do Prahy na Hlavní nádraží sme prišli s meškaním 3 minúty, k meškaniu došlo tesne pred príchodom do cieľovej stanice. Vo všeobecnosti môžete počítať s tým, že do 9:15 ste na stanici a odtiaľ sa rozbehnete ďalej metrom.
Pri ceste späť sme s odchodom meškali 5 minút, do cieľovej stanice v Bratislave sme meškali 7 minút. Odchod 19:50 tohto vlaku s označením RJ285 Meteropolitan Slovenská strela vám dáva možnosť aj niečo si v tomto meste pozrieť, rovnako je to dobré riešenie, ak máte večernú akciu s tradičným začiatkom o 18 hodine. Predtým ako bol zavedený tento vlak sa to dalo realizovať len polnočným vlakom Metropol, ale to znamená príchod do Bratislavy až ráno.
Na stanici v Prahe sa dajú pre cestujúcich na prvej triede využiť aj služby ČD Lounge, čo v praxi znamená možnosť sedieť v čistom prostredí a tiež je k dispozícii voda alebo káva (tá za poplatok). V Bratislave nie je zatiaľ žiadny salónik pre cestujúcich prvej triedy.
Malá poznámka – cez pracovné dni počítajte s tým, že väčšina cestujúcich vo vagóne bude mať miestenku. Ak si ju nekúpite, budete si musieť nájsť miesto, ktoré nie je vyhradené miestenkou a nemusí to byť jednoduché. V druhej triede je ale miesta dosť, business sa predáva len s určeným miestom.
Celkovo je nové spojenie RailJet Metropolitan Slovenská strela 284/285 naozaj veľmi dobrým riešením pre obchodného cestujúceho, ktorý má program od rána v Prahe a večer sa vracia po splnení všetkých povinností. Cestu vlakom je možné stráviť s pripojením na internet, na území Českej republiky je to plne použiteľné.