Lokálne účty vo Windows 11 budú dostávať viac reklamy na produkty výrobcu systému.
Už počas minulého roka sme sa stretli s reklamnými aktivitami Microsoftu, ktorý umiestňoval či už propagáciu nového prehliadača Microsoft Edge alebo svojho vyhľadávača do niektorých zo svojich produktov. Takisto zvykol upozorňovať na možné predplatné balíka Microsoft 365 alebo napríklad na možnosť zálohovania cez OneDrive.
Na Twitteri bol zdieľaný obrázok, ktorý poukazuje na propagáciu služieb, respektíve vlastností operačného systému, keďže OneDrive je súčasťou Windows (dá sa ale odinštalovať). Téme pribúdajúceho počtu reklám sa venoval aj server TechSpot.
Reklamy nie sú príliš agresívne, avšak môžu pôsobiť jemne mätúco a to najmä pre ich spôsob upozornenia. Nové hlásenie alebo položka v menu má totiž zobrazený aj oranžový krúžok. Ten signalizuje nejakú zmenu alebo potrebu činnosti zo strany používateľa.
Takto sa napríklad zobrazuje aj hotová aktualizácia operačného systému, kedy je potrebné vykonať reštart a aktualizáciu alebo reštart a vypnutie systému. Je teda logické, že takéto krúžky môžu pôsobiť otravne, najmä ak používateľ nechce využívať niektorý z propagovaných produktov Microsoftu.
Tou lepšou správou je, že reklamy a upozornenia podobného typu sa zobrazujú najmä používateľom lokálnych účtov. Firma chce, aby používatelia namiesto tohto typu účtu používali prepojené konto s účtom Microsoft, ktoré ďalej slúži na prihlasovanie napríklad do webových lokalít OneDrive, Outlook.com alebo služieb Office, teda po novom Microsoft 365.
Bežní používatelia by si teraz nemuseli všimnúť žiadne drastické zásahy. Používatelia verzii Insider preview sa s novými reklamami a upozorneniami pravdepodobne stretnú už teraz. Najviac zmien zaznamenajú používatelia, ktorí používajú marcové zostavenie obsahujúce aktualizáciu KB5023778.
Nielen samotný Microsoft, ale aj množstvo iných firiem umiestňuje do svojich produktov informácie o zľavách, o výhodnejšej kúpe alebo o predĺžení licencie. Z nášho pohľadu sa dá hovoriť o celkom bežných praktikách a je to niečo, s čím sa posledné roky stretávame čoraz častejšie. V prípade operačného systému tomu tak nebolo a je preto prekvapivé a pre mnohých možno poburujúce, že aj tento softvérový gigant zvolil podobný prístup.
V praxi to môže znamenať, že používatelia iného kancelárskeho balíka pod lokálnym účtom systému budú neustále upozorňovaní na možnosti využiť Microsoft 365 alebo ostatné služby výrobcu. Je treba dodať, že by sme podobné praktiky zaznamenali už minulosti a to pri Windows 8 aj 10. V skutočnosti zo strany Microsoftu nejde o vyslovenú novinku.
Už teraz je napríklad vidno to, ako Microsoft protežuje svoje produkty, napríklad internetový prehliadač alebo prehliadač obrázkov a pri pokuse zmeniť predvolenú aplikáciu dáva doplňujúcu otázku, či chcete tak naozaj urobiť. To by samo o sebe nemuselo byť nakoniec až tak zlé, pretože mnoho používateľov patriacich medzi začiatočníkov, využijú radšej osvedčenú možnosť a spoľahnú sa na produkty priamo od výrobcu.
Menej príjemné je to, že výrobca použil nechválene známu techniku ako pomýliť používateľa, respektíve ho nasmerovať na odpoveď, ktorú si výrobca sám želá. Okno používa dva nekonzistentné prvky a to samostatné tlačidlo, ktoré používateľa viac láka na kliknutie a teda ponechanie predvolene nastaveného prehliadača Edge a link s nápisom Napriek tomu prepnúť. Podobné praktiky ste si všimli aj pri iných softvéroch, napríklad pri pokuse odinštalovať ich zo systému.
Zdroj: TechSpot
Prečítajte si aj: