Xmarton: Premeňte každé auto na inteligentné

1

Mobilné aplikácie, ktorými môžete ovládať svoje auto sú väčšinou k dispozícii pre skutočne prémiové vozidlá a automobilka si to nechá dobre zaplatiť. Xmarton je však možné namontovať do bežného povedzme 5 rokov starého vozidla a dostať do mobilu služby, o ktorých sa vám predtým asi ani nesnívalo. Výborné riešnei je to hlavne pre firmy, kde sa vozidlá zdieľajú.

Základné informácie z aplikácie Xmarton. Dojazd, poloha, možnosť otvoriť a zatvoriť vozidlo

Základné informácie z aplikácie Xmarton. Dojazd, poloha, možnosť otvoriť a zatvoriť vozidlo, k tomu napätie v batérii a teplota vo vnútri vozidla.

Aplikácia existuje pre iOS aj Android, potrebujete mať prihlasovacie meno a heslo. To si vytvárate pri inštalácii systému. Tá trvá tak 1 alebo 2 dni podľa toho, aké máte auto. Môj Hyundai Tucson 2016 bol prvý typ tohto vozidla, ktorý v Xmartone inštalovali, a preto to trvalo 2 dni. Pri inštalácii musíte mať oba kľúčiky zo sebou. Z jedného z nich sa vyberá ovládacia časť, ktorá sa inštaluje do vozidla. Druhým kľúčikom môžete stále auto ovládať klasicky, bez akejkoľvek aplikácie.

Kniha jázd aj automaticky

Aplikácia tiež obsahuje údaje o tom, odkiaľ a kam ste s autom šli, ako ste tankovali a pri výpočte nákladov na jazdu zohľadňuje údaj o priemernej spotrebe, ktorú do aplikácie zadávate. Túto hodnotu môžete zadať v portáli po prihlásení sa k vozidlu. História knihy jázd sa uchováva po dobu 10 rokov. A dobrá správa – kniha jázd sa dá aj editovať 🙂

Priebežne sa tiež vypĺňa denník prevádzky vozidla.

Priebežne sa tiež vypĺňa denník prevádzky vozidla.

Otvorenie a zatvorenie auta cez aplikáciu

Xmarton mám nainštalovaný v mojom vozidle vo verzii Exclusive už druhým rokom. Je to spôsob ako otváram a zatváram auto už systematicky. Kľúčik som odložil preventívne do zásuvky, aby som ho nestratil. Celkom som si zvykol na otváranie cez internet na diaľku. Vtedy sa aplikácia opýta, čo to myslíte naozaj vážne a následne auto otvorí (a povolí štart ak to tak máte nastavené). Niekedy treba dať povel dva krát, ale stane sa to len občas. Na parkovisku auto pohodlne nájdete, lebo s aplikáciou si môžete auto rozblikať a blikanie trvá dostatočne dlho na to, aby ste ho zbadali.

Rozblikanie vozidla na parkovisku

Rozblikanie vozidla na parkovisku

Aj keď nie je internet

Jasné, že sa opýtate, čo potom, ak internet nie je – napr. v podzemnej garáži. Vtedy je riešenie jednoduché – aplikácia dokáže otvárať a zatvárať auto aj cez Bluetooth. Teda prídete do dosahu Bluetooth a jednoducho otvoríte alebo zatvoríte akoby ste to robili kľúčikom. Toto otváranie trvá kratšie, ako keď to prebehne cez servery internetom a tiež nevyžaduje ďalšie potvrdzovanie, či to myslíte vážne. Akurát musíte byť pri vozidla dosť blízko.

Pri zatváraní auta môžete na portál nastaviť, že si prajete, aby sa auto samé zatvorilo, ak sa preruší Bluetooth pripojenie a všetky dvere a oká sú zatvorené (a auto nie je v pohybe). To funguje dobre.

V najvyššej verzii aj diaľkový štart vozidla

V novej rozšírenej verzii Xmarton Exlusive je možné na diaľku aj naštartovať vozidlo cez internet a tomuto som prišiel na chuť tak od polky októbra, keď poklesli vonkajšie teploty. Je totiž veľmi príjemné sadnúť si do vyhriateho vozidla, pričom nemusíte zápasiť s námrazou na skle. Je to pohodlné a bezpečné. Sem tam sledujem ľudí, ako sa čudujú, keď vidia naštartovať vozidlo, v ktorom nikto nesedí. A funguje to výborne, na prvý klik.

Treba však vedieť celú pravdu. Ja mám vozidlo s mechanickou prevodovkou a ak by som nechal zaradený prevodový stupeň, mohlo by to pri diaľkovom štarte spôsobiť poškodenie vozidla. Práve preto je dobre auto štartovať na diaľku vtedy, keď nemáte pred sebou prekážku a je vo voľnom prostredí (mimo garáže). Ja to robím tak, že sa aj tri krát pri vypínaní auta presvedčím, že mám naozaj zaradený voľnobeh a zatiahnutú ručnú brzdu. Už som si na to zvykol a robím to teraz úplne automaticky.

Upozornenie na to, že auto by sa malo štartovať vtedy, keď je na voľnom priestranstve

V prípade, ak by to bolo vozidlo s automatickou prevodovkou, netreba riešiť nič. Tu je stav po zaparkovaní vozidla presne taký, aký očakáva aplikácia Xmarton pri diaľkovom štarte.

Diaľkový štart je primárne určený na vyhrievanie vozidla v zime, ale ak si vaše auto po vypnutí pamätá, že ste mali zapnutú klimatizáciu, potom dokáže v lete kabínu aj vychladiť. Hyundai Tucson tak aj funguje. Nepamätá si však dodatočné vyhrievanie sedadla a volantu, tieto povely musíte zadať ručne po nastúpení do vozidla. V aplikácii sú aj údaje o teplote mimo vozidla a teplote vo vozidle.

Okrem otvorenia a zatvorenia môžete teraz auto aj na diaľku naštartovať a auto takto zohriať

Okrem otvorenia a zatvorenia môžete teraz auto aj na diaľku naštartovať a auto takto zohriať

Navyše, existuje aj spôsob ako motor na diaľku vypnúť po dosiahnutí želanej teploty. Ešte pripomeňme, že po naštartovaní je auto stále zatvorené, pokiaľ si ho neotvoríte v aplikácii. Má rozsvietené svetlomety, naštartovaný motor a v zatvorenom stave čaká na náš príchod.

Takto je možné na diaľku aj vypnúť naštartovaný motor (ak bolo naštartované na diaľku)

Takto je možné na diaľku aj vypnúť naštartovaný motor (ak bolo naštartované na diaľku)

Druhý kľúčik pritom môžete mať vo vozidle. Auto sa totiž teraz dá zatvoriť, aj keď je kľúčik v aute. Tento spôsob využívam, keď odovzdávam vozidlo do servisu a nechávam im kľúčik, aby nemuseli riešiť akúsi aplikáciu. Ak sa po auto môžem zastaviť až po skončení pracovného času servisu, čo je pravidlo, dohodnem sa na tom, že do auta dajú faktúru, kľúčik a auto umiestnia na vonkajšie parkovisko, odkiaľ si ho môžem s aplikáciou Xmarton prevziať aj o polnoci. Všetkým sa toto riešenie páči, mne najviac.

Nielen na Slovensku

Auto máte pripojené so systémom Xmarton v rámci celej Európy.  Mne osobne sa Xmarton páči v tom, že ma zbavil starosti, aby som myslel na to, či som auto naozaj zatvoril. A kedykoľvek sa tiež môžem presvedčiť, či stojí stále na tom mieste, kde som ho pôvodne odstavil. To je pocit na nezaplatenie. Prirodzene, a by auto niekto neoprávnene otvoril, prišla by mi o tom notifikácia.

A ešte je tu jedna zaujímavá funkcia. Po rozbehnutí vozidla dokáže Xmarton automaticky vypnúť systém START/STOP. To viacero používateľov ocení, hlavne pri naftových motoroch.

Xmarton ako ideálne riešenie pre firmy

Xmarton Exclusive je ideálne riešenie pre firmy, keď zdieľajú jedno vozidlo viacerí vodiči. Nie je totiž potrebné riešiť fyzické odovzdávanie kľúča – dá sa to na diaľku cez portál vozidla. Budete mať detailný prehľad o tom, kto a kedy s ním jazdil, identifikácia je na základe smartfónu. V mobilnej aplikácii uvidíte taktiež zavretie okien, dverí, zamknutie vozidla a ďalšie informácie. Auto môžete na diaľku aj odstaviť.

Portál Xmarton pri sledovaní pohybu vozidla

Portál Xmarton pri sledovaní pohybu vozidla

Čo to stojí?

Detailné informácie o cenách Xmarton nájdete na stránke výrobcu. Jednotku si môžete zakúpiť alebo prenajať a výbavové verzie sú tri. S výbavou Basic v podstate zaznamenávate informácie o vozidle. Tu máte knihu jázd, monitoring polohy vozidla a výpočet spotreby. Všetko nájdete prehľadne v portáli a v mobilnej aplikácii. Mesačný prenájom jednotky vrátane poplatku za prevádzku je 11,40 eur.

Výbava Standard má navyše automatické načítanie stavu tachometra a množstva paliva z palubného počítača vozidla. Získate taktiež častejšie sledovanie polohy vozidla a automatickú detekciu tankovania pohonných hmôt. Mesačný poplatok je 19,50 eur.

Ten pravý komfort prináša výbava Exclusive. Tu môžete zabezpečiť vozidlo proti krádeži dodatočnou imobilizáciou a celou radou upozornení. Máte detailný prehľad o tom, kto a kedy s ním jazdil. V mobilnej aplikácii uvidíte taktiež zavretie okien (ak to auto umožňuje), dverí, zamknutie vozidla a ďalšie informácie. Na diaľku môžete ovládať zámky dverí či kufra, elektrické okná, výstražné smerovky a povolenie naštartovania. Vďaka tomu môžete zdieľať vozidlá pomocou aplikácie bez nutnosti odovzdávania fyzických kľúčov. Mesačný poplatok je tu 36 eur. Navyše sú vždy ešte poplatky za inštaláciu a doplnkové služby.

Značky:

O autorovi

Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií a tiež videoreportáží. Snažím sa byť na každej lepšej tlačovke či už na Slovensku alebo v zahraničí. Mám rád fotografovanie a tiež cestovanie.

Jeden komentár

Pridaj komentár