Záručná oprava elektroniky by už nemala byť problémom, okrem dlhšej doby záruky sa zvažujú aj ďalšie opatrenia.

Pravdepodobne to poznáte aj vy, kúpite si nejakú elektroniku so záručnou dobou dva roky. Akonáhle však tieto dva roky uplynú, automaticky sa vám niečo pokazí, je to niečo ako zákon schválnosti. Európska únia však pracuje na legislatíve, ktorá by mohla záručnú dobu predĺžiť minimálne o dvanásť mesiacov. Spája sa to s právom na opravu, ktoré presadzuje Európska únia a pracuje na viacerých úpravách, ktoré si nárokujú výrobcovia na servisy.

Najvýznamnejším bodom legislatívy však bude predĺženie doby, v rámci ktorej majú zákazníci nárok na záručnú opravu. Aktuálne ide o dva roky, ktoré garantuje Európska únia vo svojich krajinách. Po záručnej oprave by však zákazníci mohli získať o 12 mesiacov navyše, v rámci ktorej by mohli svoju elektroniku opäť reklamovať.

Možnosť uplatnenia záručnej opravy by sa mohla predĺžiť

Dva roky, ktoré dnes štandardne ponúka na možnosť záručnej opravy každá krajina Európskej únie, by už čoskoro mohli byť minulosťou. V rámci práva na opravu sa Európska únia snaží túto dobu predĺžiť a nová legislatíva by to mala dokázať až o 12 mesiacov. Týchto 12 mesiacov by získali zákazníci navyše vo chvíli, kedy by ich zariadenie bolo opravené v rámci záručnej opravy.

V rámci legislatívy sa uvádza, že túto dobu by mohli jednotlivé krajiny predĺžiť, nie však skrátiť. Šanca, že sa vám totiž v elektronike niečo poškodí aj po záručnej oprave, sa totiž neznižuje. Naopak by zákazníci mohli získať o pár mesiacov záruky navyše.

Samsung Galaxy Z Fold4 po otvorení krytu
Samsung Galaxy Z Fold4 po otvorení krytu

Nová legislatíva by tak mohla motivovať majiteľov smartfónov a inej elektroniky, aby volili skôr možnosť opravy a nie výmeny celého zariadenia. Prispieť by sa tak mohlo k ekologickej stránke krajín Európskej únie, z ktorej by nevychádzalo také množstvo technologického odpadu.

Okrem predĺženia záručnej doby sa rozpráva aj o tom, že by výrobcovia elektroniky museli mať na svojich stránkach uvedené informácie o náhradných dieloch. Tie by mali byť k dispozícii zákazníkom aj servisom za rozumnú cenu. Európska únia okrem toho chce zakázať výrobcom nárokovať si používanie len oficiálnych súčiastok tak, ako to robí napríklad Apple. Výrobcovia by teda mali umožniť využívať aj náhradné diely tretích strán či diely vytvorené na 3D tlačiarni.

Zasiahnuť by sa malo aj do cien opráv, ktoré vykonáva oficiálny predajca. Ak nejde o záručnú opravu, ktorá by bola zadarmo, ceny by sa mali štandardizovať a limitovať, aby neboli pre zákazníkov nevýhodné. Zákazník by však mal mať stále možnosť vybrať si medzi záručnou opravou a výmenou zariadenia za nový kus.

V neposlednom rade však plánuje Európska únia vytvoriť zoznam rôznych služieb opravy, ktoré by zverejnila na webovej stránke. Všetky tieto zmeny by nakoniec mohli prejsť do finálnej verzie legislatívy, ktorá by prišla do platnosti v dohľadnej dobe. Zatiaľ však nejde o konečnú dohodu, ktorá by mohla prejsť niekoľkými úpravami.

Zdroj: androidauthority.com

Prečítajte si aj:

Značky:

Katarína Šimková

Katarína Šimková
Smartfóny, nositeľná elektronika či produkty inteligentnej domácnosti, zaujímam sa o všetko, čo i len okrajovo súvisí s technológiami.