Jazda v búrke s krúpami, pád vetiev či stromu, prípadne aquaplaning môže mať až fatálne následky. Poradíme, čoho sa vyvarovať a ako zmierniť škody.
Začína to byť čoraz častejší problém. Letný dážď sa v priebehu pár sekúnd zmení na smršť, kedy cez husté krúpy a silný vietor nedokážete dostatočne odhadnúť stav vozovky, alebo aj vzdialenosť vozidiel pred a za vami či iných predmetov na vozovke. Jazda v takejto situácii však môže byť nielen nebezpečná, ale mať fatálne následky. Čo robiť a ako zmierniť dôsledky?
Krúpy? Pribrzdite
Krúpy v prípade jazdy v plnej rýchlosti dokážu poškodiť čelné sklo vozidla asi tak, ako kamienky odletujúce spod kolies áut. Základná rada preto znie, znížte rýchlosť jazdy. „Treba si uvedomiť, že rizikom je nielen poškodenie čelného skla, ale aj samotná jazda v takomto počasí, kedy sa viditeľnosť a stav vozovky zhoršujú,“ upozorňuje Vladimír Guštafik, Team Manager Operations Services Business Lease Slovakia. Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility a operatívneho lízingu. Ak je intenzita krupobitia vysoká, na ceste môžu zostať nánosy ľadových kúskov, čo pri väčšej rýchlosti môže v prípade letných pneumatík spôsobiť šmyk s nedozernými následkami. Najlepšie je preto nielen znížiť rýchlosť na minimum, ale aj zapnúť svetlá výstražného znamenia a podľa možnosti odparkovať vozidlo na najbližšom odpočívadle.
„Určite nezastavujte priamo v jazdnom pruhu, prípadne pod mostom. Idúce autá za vami by nemuseli zareagovať včas, čím by mohla vzniknúť omnoho vyššia škoda,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Poškodenie čelného skla ľadovcom je síce poistnou udalosťou, za ktorú väčšina poisťovní poskytuje poistné plnenie z havarijného poistenia so štandardne dohodnutou spoluúčasťou. Ak ju chcete znížiť na nulu, možnosťou je pripoistenie čelného skla. No v prípade poistnej udalosti poisťovňu zaujíma, ako k nehode došlo. A ak ste išli vedome do rizika, teda neprispôsobili ste jazdu stavu vozovky, aj napriek havarijnému poisteniu by mohla krátiť až odmietnuť poistné plnenie.
Lietajúce konáre
Havarijné poistenie vie zmierniť škody na vozidle aj v prípade pádu konára či stromu na auto. Ak výška škody nepresahuje 4000 eur, nemusíte privolať ani políciu. Škodu však tiež riadne zdokumentujte. „Pri využívaní vozidiel na operatívny lízing vodičov inštruujeme, aby zavolali políciu vtedy, keď je predpokladaná škoda vyššia ako 4 000 eur. Prípadne aj v prípadoch, ak ju nevedia odhadnúť alebo vodičovi spôsobil škodu niekto iný,“ podotýka Vladimír Guštafik.
Vyhnite sa plávaniu
Najmä pri silných búrkach voda nedokáže dostatočne rýchlo odtekať z cesty a ak do nej v plnej rýchlosti nabehnete, vaše vozidlo sa stane neovládateľné často s fatálnymi následkami. „Aquaplaning hrozí už pri rýchlostiach od 80 km/h. Najlepšie je vyhnúť sa mu tým, že idete mimo vyjazdených koľají, v ktorých stojí voda,“ konštatuje odborník. Ideálne je prejsť jednou stranou vozidla po nezaliatej časti vozovky. Hoci takéto škody dokáže zmierniť havarijné poistenie, pozor na nesprávnu obsluhu vozidla. Čoraz častejšie chyby vedenia vozidla sú napr. škody spôsobené nasatím vody do spaľovacieho priestoru motora pri vedomej jazde cez zaplavený terén. Vtedy poisťovňa môže opäť krátiť až odmietnuť poistné plnenie. „Pokiaľ v takýchto prípadoch nie je možné z miesta zatopenia vozovky s vozidlom bezpečne odísť, je nutné okamžite zastaviť vozidlo a vypnúť motor, čím sa škody na vozidle minimalizujú,“ dodáva Vladimír Guštafik.