V Bratislave na hlavnej stanici bol predstavený výnimočný umelecký projekt pod názvom T.R.A.M.

Pri príležitosti 25 rokov bilaterálnych vzťahov medzi Rakúskom a Slovenskom bude v rámci umeleckého projektu „T.R.A.M. – cesta časom Viedeň – Bratislava“ medzi obomi hlavnými mestami 8- až 11-krát denne až do novembra pravidelne premávať vlak, ponúkajúci umelecky poňatý program. Projekt iniciovalo Veľvyslanectvo Rakúskej republiky v Bratislave a vznikol v spolupráci Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a Rakúskych železníc (Österreichische Bundesbahnen, ÖBB). Jeho poslaním je podporiť kultúrnu mobilitu a poskytnúť cestujúcim netradičný umelecký zážitok obohacujúci ich cestu o prekvapivé stretnutia so súčasným umením.

Projekt T.R.A.M. slávnostne otvorili už na stanici Hauptbahnhof Wien slovenský prezident Andrej Kiska a jeho prezidentský náprotivok z Rakúska Alexander Van der Bellen, spoločne s predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom ZSSK Filipom Hlubockým a Andreasom Matthä, predsedom predstavenstva ÖBB. Filip Hlubocký a kurátor projektu Juraj Čarný v  Bratislave predstavili umelecký vlak aj na hlavnej stanici za prítomnosti Carla Helfrieda, veľvyslanca Rakúska v SR, Juraja Drobu, predsedu Bratislavského samosprávneho kraja, Iva Nesrovnala, primátora Bratislavy, Evelyn Palla, členky predstavenstva ÖBB a Igora Poláka, námestníka generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky pre rozvoj a informatiku.

„S Rakúskom nás spája spoločná minulosť, pretože história železníc na Slovensku sa začala písať práve v spojení s touto krajinou,“ povedal Filip Hlubocký. Pred 170 rokmi prišiel z Viedne na naše územie prvý parný vlak, ktorý šiel po takmer rovnakej trati cez Marchegg a Devínsku N. Ves. V súčasnosti si tiež pripomíname 25 rokov od vzniku samostatných železníc po rozdelení Československa. Boli to práve Rakúšania, ktorí výrazne pomohli pri vzniku slovenských železníc a prispeli k vybudovaniu novej trate z Viedne do Bratislavy-Petržalky cez Kittsee. Prvé vlaky po nej začali jazdiť v januári 1999. Toto spojenie nielen zrýchlilo čas jazdy do Viedne, ale prispelo k lepšiemu napojeniu na celú európsku sieť železníc. „Som veľmi rád a veľmi hrdý, že aj dnes sa národní dopravcovia spájajú vďaka projektu T.R.A.M., ktorý si dal za cieľ spájať umelcov a ľudí. Veľmi vítam nadšenie, ktoré pri príprave tejto pojazdnej galérie umenia prejavili naši rakúski partneri z OBB,“ dodal F. Hlubocký.

„Nielen kultúra, ale aj železnica sú ideálnym prostriedkom ako navzájom spájať ľudí. V spomienkovom roku 2018 má projekt T.R.A.M. pripomenúť cestujúcim medzi Bratislavou a Viedňou, že žijeme v priestore spoločnej pamäti a spoločnej európskej budúcnosti,“ povedal o projekte rakúsky veľvyslanec v SR Carl Helfried.

Názov projektu T.R.A.M. odkazuje na prešporskú dráhu, ktorá od roku 1914 spájala Viedeň s vtedajším Prešporkom. Obyvatelia Viedne navštevovali kaviarne alebo operu v Bratislave, Bratislavčania naopak jazdili do Viedne. Cieľmi projektu sú podpora kultúrnej mobility a snaha ponúknuť cestujúcim nezvyčajný umelecký zážitok. Až do novembra tohto roku budú môcť cestujúci počas cesty vlakom spoznať rôzne zaujímavé umelecké zoskupenia či vystúpenia. O vonkajší grafický návrh vlaku sa postarala poľská umelkyňa Marta Kopyt, zatiaľ čo v štyroch vozňoch súpravy budú v spolupráci medzi Múzeom karikatúry Krems, ústavom Curatorial Studies Institute, Vysokou školou výtvarných umení Bratislava, Univerzitou úžitkového umenia Viedeň a Domom rakúskych dejín postupne inštalované výstavy súčasného umenia. Každú stredu večer sa vo vybraných priestoroch vlaku uskutočnia diskusie, prezentácie a prednášky významných hostí z oblastí umenia a kultúry.

Umelecká vlaková súprava vyrazila už 21.2. večer ako REX 2539 (Bratislava hl. st. 22:38 – Wien Hbf 23:43). Od 22. februára 2018 sa s ňou cestujúci budú stretávať denne na pravidelných vlakových spojeniach Bratislava hl. st. – Marchegg – Wien Hbf. Nebude mať stabilné časové polohy, ale bude rotovať vo všetkých časoch, aby dokázala potešiť čo najviac ľudí. Denne sa ňou bude môcť previezť zhruba 3000 pasažierov.

V najbližších dňoch bude súprava projektu T.R.A.M. nasadená na nasledovných vlakoch:

  • 22. februára 2018:
    • REX 2513 (Bratislava hl. st. 09:38 – Wien Hbf 10:43)
    • REX 2514 (Wien Hbf 11:16 – Bratislava hl. st. 12:22)
    • REX 2525 (Bratislava hl. st. 15:38 – Wien Hbf 16:43)
    • REX 2526 (Wien Hbf 17:16 – Bratislava hl. st. 18:22)
    • REX 2531 (Bratislava hl. st. 18:38 – Wien Hbf 9:43)
  • 23. februára 2018:
    • REX 2504 (Wien Hbf 06:16 – Bratislava hl. st. 07:22)
    • REX 2509 (Bratislava hl. st. 07:38 – Wien Hbf 08:43)
    • REX 2510 (Wien Hbf 09:16 – Bratislava hl. st. 10:22)
    • REX 2515 (Bratislava hl. st. 10:38 – Wien Hbf 11:43)
    • REX 2516 (Wien Hbf 12:16 – Bratislava hl. st. 13:22)
    • REX 2521 (Bratislava hl. st. 13:38 – Wien Hbf 14:43)
    • REX 2522 (Wien Hbf 15:16 – Bratislava hl. st. 16:22)
    • REX 2527 (Bratislava hl. st. 16:38 – Wien Hbf 17:43)
    • REX 2528 (Wien Hbf 18:16 – Bratislava hl. st. 19:22)
    • REX 2535 (Bratislava hl. st. 20:38 – Wien Hbf 21:43)
    • REX 2536 (Wien Hbf 22:16 – Bratislava hl. st. 23:22)
  • 24. februára 2018:
    • REX 2503 (Bratislava hl. st. 05:38 – Wien Hbf 06:43)
    • REX 2506 (Wien Hbf 07:16 – Bratislava hl. st. 08:22)
    • REX 2511 (Bratislava hl. st. 08:38 – Wien Hbf 09:43)
    • REX 2512 (Wien Hbf 10:16 – Bratislava hl. st. 11:22)
    • REX 2517 (Bratislava hl. st. 11:38 – Wien Hbf 12:43)
    • REX 2518 (Wien Hbf 13:16 – Bratislava hl. st. 14:22)
    • REX 2523 (Bratislava hl. st. 14:38 – Wien Hbf 15:43)
    • REX 2524 (Wien Hbf 16:16 – Bratislava hl. st. 17:22)
    • REX 2529 (Bratislava hl. st. 17:38 – Wien Hbf 18:43)
    • REX 2532 (Wien Hbf 20:16 – Bratislava hl. st. 21:22)
    • REX 2539 (Bratislava hl. st. 22:38 – Wien Hbf 23:43)

Do budúcna sa plánuje skrátenie dopravy vlakom medzi Bratislavou a Viedňou na 40 minút.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.