V prvej časti nášho dlhodobého projektu, ktorý je zameraný na praktický test zeleného benzínu, sme vám predstavili samotný produkt a jeho benefity, ktoré prináša nielen pre zdravie a životné prostredie, ale hlavne pre stroje, ktoré pracujú s extra čistým palivom, vďaka čomu sú odolnejšie, resp. vyžadujú menej servisných úkonov.
Kompletné predstavenie nemeckého paliva – zelený benzín (Hercutec) – nájdete: TU. V tejto časti vám predstavíme stroje, s ktorými budeme pracovať a ako približne bude vyzerať samotný priebeh testu. Hneď v úvode by sme radi dodali, že ak máte akékoľvek otázky alebo návrhy na doplnenie testu, pokojne napíšte vaše postrehy dole do sekcie komentárov.
Zelený benzín je dostupný v dvoch verziách, a to pre 2-taktné a 4-taktné stroje. V našom dlhodobom teste sa zameriame predovšetkým na palivo pre 2-taktné stroje a zariadenia, ktoré využíva skoro každý, kto má dom, záhradu, väčší pozemok alebo ho práca so strojmi živí, napr. lesný pracovník, stavbár, remeselník a pod. Pri tomto druhu paliva nás okamžite, ešte pred prvým použitím, zaujal fakt, že oproti klasickému benzínu je takmer bez zápachu a rovnako tak je už od výroby (strojovo) miešaný s plne syntetickým olejom v ideálnom pomere 1 : 50, takže sa nemusíte starať o dodatočné meranie a primiešavanie oleja do benzínu.
A nepotrebujete ani extra bandasku, nakoľko tento alkylát sa dodáva/predáva v rôznych nádobách, podľa potrieb používateľa – od litrovej fľašky až po 200-litrový sud. Oceňujeme aj možnosť dokúpenia špeciálnej „auto-stop“ nálievky, s ktorou sa palivo ľahko dopĺňa.
Pre úplnosť informácie dodajme, že zelený benzín nie je syntetické palivo, ale alkylát, teda ropný produkt v jeho najčistejšej možnej podobe, takmer bez obsahu olova, uhľovodíkov, benzolu, síry a iných aróm poškodzujúcich zdravie i životné prostredie. Podrobnosti a aktuálne ceny paliva nájdete na webe – www.zelenybenzin.sk. Pre zaujímavosť – alkylát sa v rámci rôznych aplikácií používa aj v leteckom priemysle, v pretekoch Formuly 1 a pod.
Ako budeme testovať?
Aby mal náš test skutočne kvalitnú výpovednú hodnotu, tak budeme veľa porovnávať. V praxi budeme používať dva rovnaké stroje s odlišným palivom, pričom do jedného budeme liať výhradne zelený benzín a do druhého klasický benzín (95) miešaný so syntetickým olejom. V prvej fáze budeme testovať špeciálne palivo pre 2-taktné motory, teda rôznu záhradnú, lesnú a inú techniku, ktorá sa v životoch praktických ľudí vyskytuje najčastejšie.
Do testu sme vybrali dva totožné krovinorezy, resp. vyžínače značky Villager, ktoré nám do testu poskytla spoločnosť IBO.sk. Konkrétne ide o model BC 52 EB, ktorý je predstaviteľom základnej triedy, určenej pre široké spektrum používateľov.
Výhodou je, že na tieto stroje je až 3-ročná záruka (+ pozáručný servis priamo u predajcu), takže výrobca si dostatočne verí s ohľadom na dlhodobú kvalitu a bezproblémovú funkčnosť produktu.
Oba stroje sú už v našej garáži, pričom sme na nič nečakali a okamžite ich uviedli do prevádzky. Na začiatku sme označili, ktorý stroj bude používať aký benzín a nič iné sa tam liať nebude, aby bola výpovedná hodnota čo najzreteľnejšia – po pár mesiacoch nahliadneme aj do útrob oboch mašín a skontrolujeme úroveň zanesenia, resp. karbonizácie ústrojenstva.
Prvý dojem z oboch strojov je veľmi dobrý, no až po čase sa ukáže, s ktorým palivom bude ktorý stroj pracovať lepšie a efektívnejšie. Vyžínače sme takmer okamžite zapojili do ťažšej práce, teda s nožom, ktorý sa musel popasovať s vysokou a hrubou burinou a rôznymi náletovými drevinami.
Pokračovanie nebude o nič ľahšie a výhodou je, že máme dostatok priestoru na náročný test, ktorý po niekoľkých mesiacoch odhalí víťaza. Z pohľadu človeka, ktorý so strojmi pracuje, je na tom hneď v úvode lepšie stroj so zeleným benzínom, a to hlavne kvôli tomu, že toto palivo produkuje zásadne menej výfukových plynov. V podstate je prevádzka stroja takmer bez zápachu, resp. nejde o typický zápach zo zariadenia, ktoré spaľuje konvenčný benzín miešaný s olejom. Veľmi nás baví aj to, že aspoň pri jednom stroji sa nemusíme „hrať“ s miešaním benzínu a oleja. 🙂 Dodajme, že aj konvenčné palivo miešame v rovnakom pomere ako je miešaný zelený benzín, aby bol „súboj“ vyvážený a bez výhod.
Okrem vyžínačov máme v teste aj zabehnutú profi reťazovú pílu Stihl MS 261 C, ktorá je už na zelený benzín zvyknutá, čo sa podľa slov jej majiteľa už roky prejavuje na jej bezproblémovom chode, bez akýchkoľvek servisných zásahov, teda okrem bežného čistenia a „preventívnych prehliadok“.
Ak by vás čokoľvek zaujímalo, prípadne máte tip na spestrenie testu, budeme radi za vaše dotazy a návrhy.
Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou: www.zelenybenzin.sk
Prečítajte si aj: