Spoločnosť ZF sme navštívili najprv v jej centrále v nemeckom meste Friedrichshafen. Mimochodom, je tu napr. aj výroba legendárnych vzducholodí Zeppelin či ďalšia letecká legenda Dornier.
ZF je ale v tomto meste na hranici zo Švajčiarskom jednoznačne najväčšou firmou a rozhodujúci zamestnávateľ. ZF je pritom dodávateľom viacerých komponentov do automobilov a to predovšetkým pre prémiové značky v rámci Európy ale aj ostatných kontinentov. V súčasnosti má už ZF aj vlastný koncepčný návrh elektromobilu.
Po návšteve centrály sme si dohodli návštevu v pobočke v Leviciach, neskôr sa pozrieme spolu aj do pobočky v Trnave. Verte alebo nie, ale práve v týchto slovenských mestách sa vyrábajú komponenty, ktoré nájdete v tých skutočne najlepších automobilkách. A majú na sebe visačku Made in Slovakia.
ZF na Slovensku
Spoločnosť ZF patrí na Slovensku medzi najväčších zamestnávateľov a dodávateľov v oblasti automobilového priemyslu. Skupina ZF má na Slovensku históriu už 30 rokov, pričom prvý závod vznikol v roku 1993 práve v Trnave.
Koncern ZF sa na Slovensku dynamicky rozvíja a v súčasnosti zamestnáva ZF na Slovensku viac ako 4000 zamestnancov. ZF je na Slovensku zastúpená v šiestich mestách prostredníctvom dvoch plne vlastnených právnych subjektov:
- ZF Slovakia, a.s. má svoje prevádzky v lokalitách Trnava, Komárno, Levice, Šahy a Detva.
- ZF Active Safety Slovakia, s.r.o. sa nachádza v lokalite Nové Mesto nad Váhom.
Zákazníci skupiny ZF oceňujú kvalitu výrobkov vyrobených na Slovensku, vysokú pridanú hodnotu zabezpečuje kvalita výroby s vlastnou technológiou precízneho kovoobrábania, technológiou lisovania, vývoja a výroby trecích materiálov, výroby náradia, lakovania a povrchov a zvárania:
- elektromotory a systémy pre posilňovače riadenia,
- tlmiče a podvozkové komponenty pre osobné automobily,
- spojky a zotrvačníky pre osobné automobily, meniče krútiaceho momentu pre nákladné a osobné automobily.
ZF v Leviciach: tlmiče najvyššej úrovne a ďalšie komponenty
V tomto výrobnom podniku sa vyrábajú guľové kĺby a stabilizátory, ktoré sa uplatňujú ako podvozkové komponenty. Vyrábajú sa hlavne z ocele, ale niekedy aj z plastu. V závode v Leviciach sme videli ich sústruženie, tepelné spracovanie, odporové zváranie. Je tu aj ručná výroba, ale väčšinou ide o automatizované montážne zariadenia s kruhovými otočnými stolmi. V závode v Leviciach zamestnáva ZF okolo 1600 ľudí a v tomto regióne ide o špičkový podnik.
Guľové závesy spájajú teleso vozidla s držiakom uchytenia kolesa. Ich úlohou je zaistiť, aby sa koleso vo vertikálnej polohe dynamicky pohybovalo v potrebných medziach pri zatáčaní. Svojím charakterom a umiestnením sú kĺby medzi bezpečnostné diely, ktoré rozhodujúcim dielom ovplyvňujú bezpečnú jazdu posádky vozidla.
Takto funguje tlmič
Tlmič nárazov vo vozidle je najdôležitejšou časťou jeho podvozku. Predstavte si totiž, že auto stojí na vozovke na štyroch kolesách a celý kontakt je len na tej časti pneumatiky, ktorá sa dotýka vozovky.
Tlmič zaisťuje, že koleso je v stálom kontakte s vozovkou a to aj pri prejazde zákrutou, hrboľatou cestou, ale hlavne pri prvom plnom brzdení. Ďalšou úlohou tlmiča je teda účinne eliminovať vibrácie podvozku vozidla.
V skutočnosti je tlmič nárazov pri osobnom vozidle hydraulický systém, pri ktorom sa kinetická energia premieňa na teplo. Bežné tlmiče sú pasívne – ich charakteristika sa tlmičom určí pri jeho výrobe a je rovnaká po celú dobu prevádzky tlmiča. Je to dané špeciálnym tlmičovým olejom, pružinami a tiež ventilmi v tlmiči.
Aktívny tlmič
ZF v Leviciach však už od roku 2018 vyrábajú aj adaptívne tlmiče. Ide o tlmiče, pri ktorých sa ich charakteristika dá zmeniť povelom vodiča – môže ísť o športovú jazdu, pri ktorej je tlmenie tvrdšie a skôr je tu dôraz na maximálnom kontaktne s vozovkou. Ďalej to môže byť komfortná jazda, pri ktorej je dôraz skôr na pohodlí jazdy, ktoré bude na vozovke „skôr plávať“.
V Leviciach sa využívajú technológie CDCi, CDCe a od roku 2021 aj najnovšia technológia RCI2. V Leviciach sa vyrábajú aj tlmiče nárazov s jednotrubkovým aj dvojtrubkovým dizajnom s dvoma ventilmi. Tieto riadia tok tlmičového oleja.
Celý hydraulický systém tlmiča sa skladá na automatizovaných montážnych linkách. Montujú sa tu taktiež konvenčné ventilové technológie ako ventily PLV a ventily SDC.
Ďalšie komponenty
Ďalšími modulmi spaľovacieho motora sú spojky a meniče. Komponenty pre tieto súčiastky sa vyrábajú v Leviciach a využívajú sa na montážne operácie v iných závodoch skupiny ZF.
V roku 2010 bol v Leviciach v bývalom priemyselnom areáli Levitex vybudovaný ďalší závod, kde výrobný segment komponentov pohonu umiestnil malosériovú montáž spojok.
Udržateľnosť výroby
Cieľom je, aby výroba v ZF v Leviciach bola uhlíkovo neutrálna. K tomuto prispievajú nasadené technológie zamerané na rozklad zvyškových plynných látok z procesu lakovania tlmičov pruženia predtým, ako sa vypustia do okolia. Ideálom je pritom využitie bio zložky, ktorá bude tieto látky rozkladať. V súčasnosti túto úpravu/rozklad látok robí tzv. “TNV – Termische Nachverbrennung”. V tomto prípade sa spaľujú zvyšky látok pri vysokej teplote a spotrebováva sa pri tom plyn.
ZF v Leviciach je v rokovaniach s dodávateľmi bio filtrov, aby čo najskôr našli zodpovedajúce riešenie. Aj takto sa ZF v Leviciach približujú k zníženiu spotreby zemného plynu a podporujú tému trvalej udržateľnosti.
Zdroje: vlastné, ZF
Prečítajte si tiež