Z Bratislavy sa od 9. decembra 2018 dostanete do metropoly Švajčiarska bez prestupu. Vzdialenosť medzi východným Slovenskom a západným Rakúskom skrátia nové IC vlaky.
Ráno nastúpite v Bratislave, popoludní ste v Zürichu. To všetko bez nutnosti prestupu. Od 9. decembra 2018 spojí Slovensko so Švajčiarskom priamy rýchlovlak Railjet xpress (RJX). Cestujúci tak vďaka Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) vôbec po prvýkrát v histórii pocítia komfort dopravy rakúskou vysokorýchlostnou vlakovou súpravou Viaggio Comfort, ktorá sa radí k najmodernejším v Európe. Maximálna rýchlosť 230 km/h, najvyšší stupeň bezpečnosti, pohodlie tried od Economy, First až po Business, bohatá ponuka reštauračného vozňa, veľkorysé „family-friendly“ priestory pre rodiny s deťmi a vysoký komfort pre imobilných cestujúcich – to všetko predstavuje Railjet xpress.
Na predstavení tohto vlaku sme boli osobne a rozprávali sme sa s hlavnými predstaviteľmi tohto revolučného spojenia. Bolo to za účasti generálneho riaditeľa ZSSK, členky predstavenstva ÖBB, veľvyslancov Rakúska na Slovensku a Slovenska v Rakúsku. Jednoducho, bola to udalosť, aká sa na Hlavnej stanici v Bratislave ešte nestala. Pozreli sme si celý vlak vrátane ekonomickej triedy, 1 triedy a triedy Business (cena lístka 1. triedy + 15 eur za miestenku do tejto triedy). Zažili sme komfort, ktorý by sme chceli aj vo domácich vlakoch ZSSK.
„Cestujúci sa z Bratislavy dostanú priamo do metropoly Švajčiarska za necelých desať hodín bez nutnosti prestupu. Samozrejme, Zürich je iba jednou z cieľových staníc; Railjet xpress spojí naše hlavné mesto s takými významnými rakúskymi sídlami, ako sú Salzburg či Innsbruck. Rád by som zdôraznil, že ide o významný krok k lepšiemu, rýchlejšiemu a častejšiemu spojeniu smerom na západ, a veríme, že po dokončení trate Bratislava – Marchegg – Siebenbrunn – Wien Hbf v roku 2023 sa pri traťovej rýchlosti 200 km/h čas cesty ešte skráti na zhruba 40 minút,“ podotýka predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
„Railjet xpress súčasne predstavuje obrovské skúsenosti pre rušňovodičov ZSSK, ktorí absolvovali teoretický a praktický výcvik v školiacom stredisku nášho partnera ÖBB vo Viedni. Podmienky získania osvedčenia na vedenie súpravy a rušňa radu 1116 boli nastavené rovnako ako pre rakúskych rušňovodičov. Naši zamestnanci museli preukázať schopnosť viesť vlak konštrukčnou rýchlosťou,“ prízvukuje Filip Hlubocký.
Zároveň ZSSK prostredníctvom nadväzujúcich vlakov prepojí západ Rakúska a Švajčiarsko s východom našej krajiny. K priamemu spojeniu RJX 160 (Bratislava hl. st. 06:10 – Zürich Hbf 15:20) budú vedené vlaky R 800 Poľana (Prešov 21:12 – Košice 21:40 – Zvolen os. st. 01:47 – Bratislava hl. st. 05:30) a R 614 Zemplín (Humenné 21:54 –Košice 23:25 – Bratislava hl. st. 05:49). V opačnom smere RJX 167 (Zürich Hbf 12:40 – Bratislava hl. st. 21:51) pôjdu z Bratislavy na východ R 615 Zemplín (Bratislava hl.st. 22:24 – Humenné 06:33) a R 801 Poľana (Bratislava hl. st. 23:30 – Zvolen os. st. 02:56 – Košice 06:48 – Prešov 07:42).
To však stále nie je všetko. Vďaka novému páru vlakov InterCity, IC 44 (Košice 07:11 – Wien Hbf 13:21) a IC 45 (Wien Hbf 14:37 – Košice 20:42), na linke Košice – Žilina – Bratislava hl. st. – Bratislava-Petržalka – Wien Hbf, ktoré budú mať zabezpečený prípoj vo Viedni z/do Zürichu a Frankfurtu, bude prepojenie východného Slovenska so západnými krajinami ešte výraznejšie.
„Súprava Viaggio Comfort vlaku Railjet xpress je pre cestujúcich všetkých tried zárukou komfortu a špičkových služieb. Samozrejmosťou je Wi-Fi, palubný portál či mobilbar. V najvyššej triede – Business Class – môžu zákazníci počítať napríklad aj s uvítacím drinkom, servisom na miesto či tichou zónou. Do Zürichu sa možno dostať z Bratislavy už od 39 eur (uvádzacia cena, neskôr 44 eur), cesta z Košíc s jedným prestupom sa začína na sume 49 eur (opäť uvádzacia cena),“ dopĺňa generálny riaditeľ ZSSK.
Cestovné poriadky RJX, prípojných vlakov, IC vlakov, ako aj príklady cien uvádzame v tabuľkách.