V rámci prísľubu modernizácie a skvalitňovania svojich služieb spustí Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pre svojich zákazníkov ostrú prevádzku inovovaného predajného systému a prvú fázu mobilnej aplikácie na nákup cestovných dokladov. Duálna prevádzka internetového obchodu bude cestujúcim k dispozícii od 13. novembra, mobilná aplikácia bude dostupná na stiahnutie od 6. novembra 2018.
Duálna prevádzka internetového obchodu
Výhody nového predajného systému:
- responzivita – plná funkcionalita nákupu pri prístupe z akéhokoľvek zariadenia;zrozumiteľné a intuitívne užívateľské rozhranie;
- nákup zľavneného lístka v menšom počte krokov;
- jednoznačné zaradenie do príslušnej vekovej kategórie;
- možnosť nákupu rôznych taríf a produktov v jednom kroku;
- platba z kreditného konta aj pre traťové predplatné lístky;
- grafická rezervácia aj pre vybrané rýchliky.
Mobilná aplikácia – Ideme vlakom
„V tomto momente máme za sebou úspešný pilot prevádzky mobilnej aplikácie Ideme vlakom a pozitívne hodnotenia od našich zákazníkov, pričom viac ako trištvrte z nich ohodnotilo aplikáciu štyrmi a piatimi hviezdičkami z piatich možných. Najviac sa im na aplikácii páčili dizajn a ovládanie, no chýbali im niektoré funkcionality, ktoré sú súčasťou jej ďalšieho rozvoja (napr. informácie o meškaní vlakov či platba cez kreditné konto). Denne využije služby mobilnej aplikácie približne 100 z 500 zákazníkov. Od 6. novembra si na platforme Android môže ktokoľvek aplikáciu Ideme vlakom od ZSSK stiahnuť a začať ju hneď využívať,“ doplnil Milan Hric.
Súčasné funkcionality mobilnej aplikácie – I. fáza:
- vyhľadanie spojenia vrátane možnosti voľby rozšírených parametrov vyhľadávania;
- zobrazenie informácií o ceste;
- nákup jednorazových cestovných dokladov;
- grafické znázornenie rezervácie miesta pri vlakoch InterCity a vo vybraných rýchlikoch;
- prehľad všetkých zakúpených cestovných dokladov;
- vrátenie cestovných dokladov;
- vyhľadávanie odchodov a príchodov vlakov z jednotlivých staníc;
- lokálny používateľský profil.
Pripravované funkcionality mobilnej aplikácie:
- rozšírenie o systém IOS;
- informácie o aktuálnej polohe a meškaní vlaku;
- prístup na zákaznícke konto;
- systém notifikácií či prepojenie s aplikáciou na zakúpenie SMS lístkov;
- lifestyle služby;
- služby sociálnych médií;
- vernostný program;
- synchronizácia cestovných dokladov;
- informácie o výlukách;
- videostreaming;
- spätná väzba;
- možnosť objednania doplnkových služieb (napríklad reštauračné služby, taxi služby, požičovne áut či bicyklov, cestovné poistenie).
Možnosť stiahnuť si mobilnú aplikáciu do svojho zariadenia nájdete aj na stránke www.zssk.sk.
Webový portál
Ďalšou z pripravovaných noviniek je vytvorenie nového webového portálu www.zssk.sk. „Za posledný rok sme urobili v rámci štruktúr ZSSK na www.zssk.sk výrazné zmeny. Odozva od našich návštevníkov webu je pozitívna a naďalej rastie, a to nielen v oblasti návštevnosti, ale aj v tom, že návštevníci ostávajú dlhšie na našich stránkach. Z nášho pohľadu je to hlavne tým, že sme skvalitnili obsah a formu a naďalej v tomto trende chceme pokračovať. V tomto smere sa ukázala potreba využitia odborných skúseností externej spoločnosti,“ uviedol Milan Hric.
Súčasný web nespĺňa technologické štandardy webových rozhraní vrátane zastaranej verzie redakčného systému. „Prechodom na nový moderný redakčný systém dosiahneme v prvom rade vyššiu úroveň bezpečnosti portálu a v rámci modernizácie prinesieme našim zákazníkom možnosť plnohodnotne využívať web na všetkých zariadeniach. Najdôležitejšou časťou bude jeho technicky náročná integrácia s existujúcimi systémami ZSSK vzhľadom na to, že v súčasnosti všetky zmeny musíme zapracovávať manuálne. Napríklad otváracie hodiny, výluky vlakov, zverejňovanie zmlúv a faktúr, mapy atď. Informácie pre zákazníkov sa týmto zrýchlia, znížime chybovosť a nový portál bude v budúcnosti ponúkať zákazníkom napríklad aj aktuálne informácie o meškaní vlakov, intuitívne ovládanie stránky, možnosti vlastného nastavenia preferencií, lokalizačné služby a podobne, čo súčasný web neumožňuje. V rámci európskeho priestoru sa tým nepochybne zaradíme medzi vyspelé krajiny,“ doplnil Milan Hric.
V rámci nového portálu chce ZSSK poskytnúť svojim zákazníkom aj všetky možnosti samoobslužného vybavenia požiadaviek vrátane potvrdenia o meškaní vlaku, objednávky mimoriadnej prepravy, priobjednania parkovacieho miesta, spätnej väzby zákazníka, dodatočného dokúpenia doplnkových služieb a podobne.
Samotný portál ZSSK bude stáť 42 500 eur aj s migráciou historických dát. Implementácia portálu v prevádzkovom prostredí ZSSK bude ďalej obsahovať integráciu na externé systémy (SAP, dispečerský systém atď.), čistenie obsahu v dvojjazyčných mutáciách, údržba, školenia a aktualizácie technológií po dobu štyroch rokov, čím sa celkové náklady dostanú na sumu 121 200 eur. ZSSK sa v rámci zmluvy stáva držiteľom exkluzívnej, bezodplatnej a časovo neobmedzenej licencie na používanie dizajnu aj technického riešenia portálu spolu s možnosťou dizajn aj technické riešenie meniť a upravovať bez akýchkoľvek obmedzení. Nový web ZSSK bude podľa harmonogramu projektu hotový v prvom kvartáli roka 2019.
Detailné rozdelenie cien za portál do troch častí:
Vytvorenie portálu a migrácia dát (42,5-tisíc eur):
- grafika (dizajn): 9-tisíc eur;
- príprava technickej funkcionality a formátov (CMS integrácia, správa obsahu, moduly): 20-tisíc eur;
- migrácia dát: 3-tisíc eur;
- integrácia sociálnych sietí: 1-tisíc eur;
- vyhľadávače vlakových spojení;
- rýchly vyhľadávač: 3-tisíc eur;
- vyhľadávač s rozšírenými funkciami a integrovanou dopravou: 6,5-tisíc eur.
Integrácia s existujúcimi a pripravovanými systémami (56-tisíc eur):
- prepojenie so systémom SAP: 10-tisíc eur;
- prepojenie so systémom riadenia pobočiek: 10-tisíc eur;
- prepojenie so systémami korporátnej integračnej platformy: 12-tisíc eur;
- prepojenie so systémami dispečingu: 10-tisíc eur;
- tvorba nových dodatočných služieb a formulárov: 14-tisíc eur.
Hosting a servis na 4 roky (22,7-tisíc eur):
- hosting: 200 eur;
- virtuálny stroj: 3-tisíc eur;
- serverová infraštruktúra: 7,5-tisíc eur
- podpora, údržba, licencie: 12-tisíc eur