Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Priemysel 4.0 dospieva. To, čo v roku 2011 na Hannoverskom veľtrhu začalo ako „nemecký projekt budúcnosti“, sa teraz rozšírilo do celého sveta – aj vďaka priekopníckej práci spoločnosti Bosch.

Cieľ: Prepojená výroba, ktorá sa sama optimalizuje a umožňuje ekonomicky individualizovať výrobky v malých sériách až do veľkosti dávky 1. Od roku 2012 Bosch systematicky vedie továrne do nového priemyselného veku – svoje vlastné aj svojich zákazníkov. Odhodlanie sa vypláca: V uplynulých desiatich rokoch spoločnosť dosiahla s Priemyslom 4.0 obrat viac než štyri miliardy eur. Iba v roku 2020 vygenerovala spoločnosť Bosch vďaka prepojeným riešeniam na výrobu viac než 700 miliónov eur.

„Potenciál Priemyslu 4.0 sme identifikovali včas a sme jeho priekopníkmi. Teraz žneme, čo sme zasiali,“ hovorí člen predstavenstva spoločnosti Bosch Rolf Najork, ktorý je zodpovedný za priemyselnú techniku. Použitie Priemyslu 4.0 sa vypláca aj vo vlastných závodoch. Bosch vo svojej vlastnej výrobnej platforme spája inteligentný softvér na riadenie výroby, monitorovanie a plánovanie logistiky. S tou je prepojená väčšia databáza, ktorá zjednodušuje a zlepšuje napríklad Analýzy umelej inteligencie na detekciu chýb. Roll-out novej Bosch Manufacturing und Logistics Platform (výrobnej a logistickej platformy Bosch) začne na konci roku 2021. „Našim zhruba 240 závodom ponúkame štandardizovaný „paket nástrojov Priemyslu 4.0“, ktorý je možné rozširovať a používať individuálne,“ vysvetľuje Najork. Týmto spôsobom chce Bosch v nasledujúcich piatich rokoch ušetriť takmer miliardu eur. Na porovnanie, investícia je približne 400 miliónov eur. Na digitálnom veľtrhu Hannover Messe (12. – 16. apríla 2021) bude Bosch prezentovať vývoj „10 rokov priemyslu 4.0“ a predstaví Továreň budúcnosti: technicky flexibilnú, inteligentne prepojenú, ekologicky udržateľnú a ekonomicky úspešnú.

Začiatky: Bosch je priekopníkom Priemyslu 4.0

Ohliadnutie späť: Veľtrh v Hannoveri 2011. Vedci predstavujú myšlienku, ktorá sa vymyká konvenciám. Už to nie je človek, kto je vedený strojom, impulz sa obracia. Vízia: Výrobky, ktoré sa vyrábajú, sa sami aktívne zapájajú, sami sa pohybujú výrobným procesom, komunikujú s človekom a strojom. Zrod Priemyslu 4.0. Bosch je jedným zo zakladateľov. V roku 2012 prevzala spoločnosť predsedníctvo novozriadenej pracovnej skupiny Priemysel 4.0, ktorá má ďalej rozvíjať nemeckú vládnu stratégiu v oblasti špičkových technológií. Spoločnosť Bosch sa stáva popredným používateľom a poskytovateľom Priemyslu 4.0. Nielenže túto modernú formu výroby testuje vo svojich vlastných závodoch, ale taktiež prináša osvedčené riešenia na trh. „Priekopnícky duch“ je žiadaný: Blaichach v Nemecku, Anderson v USA, Wuxi a Suzhou v Číne – závody Bosch získali rad ocenení za svoje inovatívne koncepty a Svetové ekonomické fórum ich okrem iného označilo za „majáky“ . Zároveň dozrieva vhľad: „Plný potenciál Priemyslu 4.0 je možné využiť iba v spolupráci a globálne. Človek a stroj musia „hovoriť rovnakým jazykom“. To vyžaduje medzipodnikové a medzinárodné štandardy,“ hovorí Najork. Bosch spoločne s ďalšími spoločnosťami vyvíja OPC Unified Architecture (OPC UA), „strojový jazyk“ pre Priemysel 4.0, ktorý štandardizuje prístup k zariadeniam a systémom a umožňuje výmenu dát nezávisle od výrobcu. Svoju spoluprácu prehlbujú aj organizácie ako „Plattform Industrie 4.0“ a „Industrial Internet Consortium“, v ktorých Bosch hrá aktívnu rolu lídra. Spolupráca sa stáva neoddeliteľnou súčasťou Priemyslu 4.0.

Status quo: Bosch prináša Priemysel 4.0 širokej verejnosti

A dnes? Záujem je stále veľký, ale príliš málo podnikov sa orientuje na Priemysel 4.0 dôsledne: „Pilotné projekty sú dobrý spôsob, ako si veci vyskúšať a dať o nich vedieť.“ Teraz je čas na ďalší krok: „Musíme predstaviť Priemysel 4.0 širokej verejnosti,“ hovorí Najork. Spoločnosť Bosch školí svojich spolupracovníkov na Priemysel 4.0 vo vlastných akadémiách a vzdelávacích kurzoch a poskytuje túto ponuku aj zákazníkom. Najork je presvedčený: „Priemysel 4.0 nie je samoúčelný, ale udržuje konkurencieschopnosť. V budúcnosti to bez digitalizácie už nepôjde.“ Projekty Bosch prinášajú merateľnú pridanú hodnotu: Prepojené riešenia zvyšujú produktivitu až o 25 percent. Dostupnosť stroja je možné zvýšiť až o 15 percent a náklady na údržbu znížiť až o 25 percent. „Ak chceme využiť potenciál Priemyslu 4.0, musíme skoncovať s izolovanými riešeniami. Technické systémy, ktoré fungujú iba v rámci svojich vlastných hraníc, brzdia pokrok,“ vysvetľuje Najork. V závodoch Bosch je teraz 120 000 strojov a viac než 250 000 koncových zariadení, ako sú integrované kamery alebo roboty, prepojených do siete. Iba 22 000 riadiacich jednotiek strojov je pripojených prostredníctvom softvéru Nexeed Priemyslu 4.0 od Bosch Connected Industry. Táto obchodná jednotka, založená v roku 2018, už vybavila softvérom viac než polovicu závodov spoločnosti Bosch a viac než 2 000 výrobných liniek. Okrem toho sa na Nexeed spolieha približne 100 medzinárodných zákazníkov – vrátane spoločností BMW, Sick a Trumpf. Hardware a softvér sa stále viac zbližujú. Spoločnosť Bosch Rexroth predstaví na veľtrhu Hannover Messe otvorenú riadiacu techniku ctrlX Automation s podporou 5G, ktorá je založená na technológii aplikácií a webovom inžinierstve a umožňuje tzv. Co-Creation. Princíp: Používatelia môžu využívať aplikácie od spoločnosti Bosch Rexroth a poskytovateľov tretích strán alebo môžu sami vyvíjať aplikácie a zdieľať ich s ostatnými spoločnosťami v rámci jedného ekosystému. „Tým, že je vývoj participatívny,“ hovorí Najork, „vytvárame sieťové efekty. Dávame myšlienkam krídla.“

Perspektíva: Bosch kombinuje Priemysel 4.0 s ďalšími technológiami

Základ bol položený. „Zameriavame sa na využitie a kombináciu sily rôznych technológií. V spoločnosti Bosch sa transformujeme na spoločnosť AIoT. Spájame umelú inteligenciu a internet vecí,“ vysvetľuje Najork. Spoločnosť Bosch na veľtrhu Hannover Messe predstavuje Balancing Energy Network, systém energetického manažmentu založený na umelej inteligencii. Pomocou inteligentného softvéru je možné riadiť a optimalizovať toky energie v továrňach. Tento softvér, pôvodne vyvinutý na výrobu, má potenciál znížiť ekologickú stopu všetkých druhov väčších komplexov budov, ako sú nemocnice, nákupné centrá alebo športové arény. Technika a znalosti sú základnými kameňmi na ceste za klimaticky neutrálnou výrobou. Na základe skúseností z vlastnej klimaticky neutrálnej pozície založila spoločnosť Bosch novú obchodnú jednotku, ktorá bude výrobným podnikom radiť, ako znížiť emisie CO2. Flexibilná robotika v kombinácii s učiacim sa spracovaním obrazu prispieva k výrobe účinne využívajúcej zdroje: APAS inspector preberá optickú kontrolu obrobkov a kontroluje výrobky celkom automaticky. Flexibilitou a presnosťou ohromí aj Smart Item Picking. Robotický systém preberá rôzne produkty, ktoré sú dodávané transportnými vozíkmi. Pomocou inteligentného rozpoznávania obrazu systém bez „fázy učenia“ rozpozná rôzne komponenty a spoľahlivo ich roztriedi na ďalšie spracovanie alebo expedíciu.
Vďaka novým technológiám bude interakcia medzi človekom a strojom v budúcnosti ešte bezpečnejšia a efektívnejšia: 5G sľubuje spoľahlivú bezdrôtovú výmenu dát takmer v reálnom čase. Bosch sa ujíma priekopníckej role a do konca roku 2020 sprevádzkuje svoju prvú kampusovú sieť v hlavnom závode Priemyslu 4.0 v Stuttgarte-Feuerbachu. Spoločnosť v súčasnej dobe testuje aplikácie 5G v zhruba 10 závodoch po celom svete. Okrem toho spoločnosť Bosch vyrába Produkty podporujúce 5G. Progresívne prístupy a obchodné nápady, vývoj so zákazníkmi a partnermi, to je to, na čom bude Bosch Rexroth v budúcnosti pracovať v novom inovačnom centre v Ulme – rozšírenie závodu je plánované na leto 2021. Vývoj ukazuje: „Továreň sa opäť stáva zdrojom inovácií,“ hovorí Najork. Pre budúcnosť sú podľa neho kľúčové tri zásady: „Po prvé musíme o Priemysle 4.0 uvažovať komplexne a zamerať sa na komplexné riešenie pre továrne. Po druhé potrebujeme otvorenú architektúru, ktorá bude kompatibilná a používateľsky prívetivá tak v samotných závodoch, ako voči zákazníkom a dodávateľom. A po tretie je nutná flexibilita: V budúcnosti budú zákazníci stále viac požadovať individualizované produkty. Keď tieto princípy vyvážime, vzídu z odvetvia nápady, ktoré zmenia svet k lepšiemu.“

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.