Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Prelom v bezpečnosti cestnej premávky

  • Len v EÚ zachránil elektronický stabilizačný program životy asi 15 000 osôb.
  • V roku 2020 bude ochranou proti šmyku vybavených 82 percent všetkých nových automobilov na celom svete.
  • Harald Kröger: „Vývoj ESP® bol medzníkom pre našu Vision Zero: žiadna ďalšia obeť dopravnej nehody.“

Mokrá cesta, prudký vyhýbajúci manéver – v minulosti takéto situácie často skončili v priekope alebo na zvodidlách, a to nezriedka so smrteľným alebo vážnym zranením. Bol to priekopnícky vynález, ktorý takmer presne pred 25 rokmi priniesol riešenie: elektronický stabilizačný program ESP®, ktorý Bosch a Daimler-Benz v triede S po prvýkrát uviedli na trh v roku 1995. Od tej doby ESP® drží vozidlá v stope aj pri kritických jazdných manévroch. Len v EÚ podľa výpočtov výskumu nehôd spoločnosti Bosch zachránila ochrana proti šmyku za posledných 25 rokov životy asi 15 000 osôb a zabránila takmer pol miliónu nehôd so zranením osôb. Okrem bezpečnostného pásu a airbagu patrí ESP® k najdôležitejším záchranným prvkom vo vozidle. „Vývoj elektronického stabilizačného programu bol míľnikom pre našu Vision Zero: žiadna ďalšia obeť dopravnej nehody,“ hovorí člen vedenia spoločnosti Bosch Harald Kröger. „ESP® je vynikajúcim príkladom toho, čo znamená náš slogan ‚Stvorené pre život‘.“ Aj keď sa jedná o inováciu z roku 1995, Bosch ochranu proti šmyku neustále ďalej vyvíja a doposiaľ vyrobil viac ako 250 miliónov ESP® systémov. Elektronický strážny anjel je dnes v automobiloch nevyhnutný. Na celom svete je 82 percent všetkých nových vozidiel vybavených ESP®, v roku 2017 to bolo 64 percent.

„Vývoj elektronického stabilizačného programu bol míľnikom pre našu Vision Zero: žiadna ďalšia obeť dopravnej nehody.“ člen vedenia spoločnosti Bosch Harald Kröger

ESP® môže zabrániť až 80 percentám všetkých nehôd zapríčinených šmykom

Elektronický stabilizačný program zasahuje hlavne na mokrej alebo šmykľavej vozovke, pri vyhýbaní sa neočakávaným prekážkam, ako sú zvieratá na ceste, a taktiež aj pri príliš rýchlom nájazde do zákruty. S ESP® vo vozidle je možné zabrániť až 80 percentám všetkých nehôd spôsobených šmykom. Zahŕňa funkcie protiblokovacieho brzdového systému (ABS) a systému regulácie prešmyku (ASR), ale vie toho ešte oveľa viac. Deteguje taktiež šmykové pohyby vozidla a aktívne proti nim pôsobí.

Na základe dynamických jazdných údajov ochrana proti šmyku identifikuje, či auto ide tam, kam vodič šoféruje. V prípade odchýlok ESP® zasiahne. To, čo znie jednoducho, vyžaduje komplexnú súhru: Pohyb ovládania a smer jazdy sa pomocou inteligentných senzorov porovnávajú 25krát za sekundu. V prípade odchýlok zníži ESP® krútiaci moment motora a pribrzďuje jednotlivé kolesá. Pomáha vodičom zabrániť tomu, aby vozidlo dostalo šmyk. Dalo by sa povedať, že nehody spôsobené šmykom sa „vybrzdia.“

Prielom po „losom“ teste

Do tej doby to bola dlhá cesta: Všetko začalo v 80. rokoch najprv nezávislým vývojom pre väčšiu stabilitu vozidiel v spoločnostiach Bosch a Daimler-Benz. Od roku 1992 odborníci z oboch spoločností spolupracovali v rámci spoločného projektu až do uvedenia na trh. V roku 1997 pomohol systému preraziť legendárny losí test: Pri prudkom vyhýbajúcom manévri v teste švédskeho automobilového časopisu stratila trieda A rovnováhu, pričom Mercedes-Benz začal používať ESP® sériovo. Od tej doby bolo vybavovaných systémom ochrany proti šmyku stále viac vozidiel rôznych výrobcov.

Menej nehôd, menej zranení, menej úmrtí – aj zákonodarcovia uznali užitočnosť ESP® a učinili ho povinnou súčasťou výbavy v mnohých častiach sveta. Tento systém bol v Európskej únii zavedený postupne, pôvodne v novembri 2011 pre nové typy osobných a úžitkových vozidiel a od 1. novembra 2014 pre všetky novo registrované automobily a úžitkové vozidlá. Argentína, Austrália, Brazília, Čína, Ekvádor, Izrael, Japonsko, Kanada, Malajzia, Nový Zéland, Rusko, Južná Kórea, Turecko a USA majú taktiež právne požiadavky alebo dobrovoľné záväzky ochrany proti šmyku. Skúsenosti z Európy ukazujú: Ak sa počet systémov zvýši, počet nehôd sa zníži.

„Systém ESP® posunul bezpečnosť premávky na novú úroveň.“ člen vedenia spoločnosti Bosch Harald Kröger

Základ pre automatizovanú jazdu

„Systém ESP® posunul bezpečnosť premávky na novú úroveň,“ hovorí Kröger. A to naprieč rôznymi typmi vozidiel. Bosch ponúka ESP® systémy na mieru pre všetky typy pohonov od spaľovacích motorov po elektromobily a rôzne vozidlá od najmenších až po úžitkové. Súčasne je ESP® základnou technológiou pre mnoho asistenčných systémov vodiča a automatizovanú jazdu, s ktorými Bosch pokračuje v sledovaní svojej Vision Zero. „Nové a osvedčené technológie od spoločnosti Bosch varujú a podporujú vodičov v kritických situáciách, môžu prevziať stále pribúdajúci počet monotónnych a únavných úloh. Týmto spôsobom ponúkajú príležitosť ďalej znižovať počet nehôd a úmrtí,“ vysvetľuje Kröger. S vodičom alebo bez neho – spoločnosť Bosch bude aj v budúcnosti eliminovať dopravné nehody v ich zárodku.

Značky: