S výkonným riaditeľom SWAN, a. s. Martinom Mosným (MM) sme sa stretli po tom, ako už pomaly odzneli akcie typu šibenica pre Jura pred Telekomom, Balóniky v O2 či Zvieratká v Orange. Minimálne v oblasti internetu tieto akcie zanechali pomerne výrazný dojem a zaujímali sme preto, čo je za tým.

TOUCHIT: Na Slovensku do príchodu 4ky platilo, že operátori sú síce konkurenti, ale vzájomne na seba v podstate neútočia. Keď už, tak skôr farbami a v takej elegantnej podobe. Teraz je však situácia iná. Šibenica pre Jura a ďalšie akcie určite neboli vedené nejakými diplomatickými cestami a v bielych rukavičkách. Vyplatilo sa to?

MM: Viete, sme nový operátor a už na začiatku sme tvrdili, že chceme robiť veci trochu inak. My chceme poukazovať na to, aký v je skutočnosti biznis v rámci etablovaných mobilných operátorov. Preto sme aj zvolili cestu ako je šibenica, balóniky či zvieratká. Je to niečo, čo vzbudilo rozruch a presne o to nám aj išlo.

Martin Mosný, výkonný riaditeľ SWAN, a.s.

Martin Mosný, výkonný riaditeľ SWAN, a.s.

TOUCHIT: Lenže napr. odpoveď Slovak Telekomu na Jurovi šibenicu prišla veľmi rýchlo a mala silnú odozvu. Možno silnejšiu ako samotná šibenica. Klobásky od Jura sa celkom uchytili a Telekom to dokázal využiť vo svoj prospech.

MM: Krásne na tom je to, že odpoveď prišla rýchlo a bola celkom vtipná. To treba pochváliť. Nás teší, že sa po tejto akcii začalo hovoriť o tom, na čo stále poukazujeme. Že sú používatelia, ktorí platia za služby a plne ich ani nevyužívajú. A možno ani o nich nevedia ale skôr zo zotrvačnosti platia. Že si vyčerpajú len časť zaplatených dát a ostatné im prepadne. Alebo že platia za hovory viac, ako by zaplatili, keby prešli inde. Preto tu bola šibenica, balóniky a zvieratká. Voláme to Odboj za lacné volania a dáta.

MartinMosny

TOUCHIT: Budete v tom pokračovať?

MM: Ak myslíte v netradičnom pohľade na doteraz ustálený operátorský trh, ktorý odkrýva čo všetko je za tým, tak moja odpoveď je áno, budeme. My chceme na seba upozorniť, že máme dobré služby aj ceny a toto je spôsob, ako sa to k ľuďom dostane.

TOUCHIT: Čo bude s hardvérovou ponukou v 4ky. Zatiaľ to nie je také bohaté ako u konkurencie.

MM: My sme poskytovatelia telekomunikačných služieb, rozširujeme infraštruktúru a podporu zákazníkov. Zatiaľ sa primárne neorientujeme na ponuku telefónov, ale doterajšiu ponuku budeme rozširovať. Stále to bude o dobrej cene za základné telefóny ale nijako nebránime zákazníkom, aby používali telefóny, ktoré si kúpili niekde inde.

MartinMosny-3

TOUCHIT: Týka sa to aj ďalších doplnkových služieb, ktoré zavádzajú ostatní operátori, napr. poistenie mobilu?

MM: V súčasnosti sa naozaj sústreďujeme na poskytnutie kvalitných hlavných služieb a toto je skôr služba, ktorá príde možno neskôr.

TOUCHIT: Keď ste prišli s takýmto netradičným propagovaním vašich služieb, určite to vyvolalo nevôľu u ostatných operátorov. Slovensko je malá krajina a ľudia v brandži často rotujú medzi operátormi a osobne sa poznajú. Nebolo to nepríjemné na vysvetľovanie?

MM: Ani nie. Vieme, čo tým chceme povedať a stojíme si za tým. Ako som povedal, chceme byť iní, chceme rozvíriť slovenský operátorský trh a chceme, aby ľudia platili čo najnižšiu cenu za služby, ktoré reálne potrebujú a využívajú.

MartinMosny-4

TOUCHIT: Nie je tých operátorov už na malom Slovensku nejako veľa?

MM: V skutočnosti sú na Slovensku len štyria skutoční mobilní operátori – držitelia licencie na mobilné telekomunikačné služby. My sme tí štvrtí. Viem, že sú tu značky ako je Juro, FunFón, Tesco Mobile, ale keď si s nimi dohadujete zmluvu, zistíte, že za nimi stoja Telekom, Orange a O2, teda skutoční operátori. Virtuálni operátori na Slovensku sú teda vlastne len jeden z produktov skutočných operátorov, akurát sa predávajú špecifickým spôsobom. A na prekvapenie aj s lepšími cenami, ako ich primárne produkty.

TOUCHIT: Koľko máte aktuálne zákazníkov v sieti 4ka a aká je vaša ambícia?

MM: Je to takmer 150 000 ľudí a to si myslím, že je za 6 mesiacov na už rozdelenom trhu na Slovensku celkom dosť. To všetko na predplatených kartách, bez viazanosti. Je to dôkaz, že to robíme dobre, aj keď je to na hranici ľudských síl. A aký máme cieľ? Chceli by sme, aby 4ka bola na Slovensku trojka 🙂

MartinMosny-6

TOUCHIT: Aké sú teda plány do budúcna?

MM: Plány pre ďalší rozvoj určite máme. Chceli by sme obdobu postpaid služby a tiež chceme poriadne posilniť našu dátovú infraštruktúru. V súčasnosti plne pokrývame 4G signálom viac ako 80 významných miest na Slovensku. Služby 4ky sú dostupné 99 % populácie SR.

TOUCHIT: No a na záver ako hodnotíte krok ísť do úzkej spolupráce so Slovenskou poštou? Stále sa tu predávajú aj produkty konkurencie.

MM: Podľa mňa to bol kľúčový bod tohto, že máme takmer 150 000 zákazníkov. Pošta je takmer všade a tak sme sa razom dostali k širokej distribučnej sieti. Pritom ani SP a ani SWAN nežiadali o exkluzivitu, nevadí to.

Ďakujem pekne za rozhovor!

Za TOUCHIT sa rozprával Ondrej Macko

TIP: Šibenica pre Jura

VIDEO: 4ka postavila Jurovi šibenicu, ten si na nej zavesil klobásky (doplnené)

 

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.