- Maro Engel prekonal svoj doterajší najlepší čas na hypervozidle AMG o viac ako päť sekúnd
- Mercedes-AMG ONE posúva latku v rámci sériových vozidiel ešte vyššie
- Celosvetovo jedinečná technológia hybridného pohonu Formuly 1™ na cesty
Vozidlo Mercedes‑AMG ONE (kombinovaná vážená energetická spotreba: 17,7 kWh/100 km plus 9,9 l/100 km | kombinovaná spotreba paliva s vybitým akumulátorom: 14,6 l/100 km | kombinované vážené emisie CO₂: 224 g/km)[1] je od októbra 2022 najrýchlejším sériovým vozidlom na Nürburgringu Nordschleife a odvtedy bezkonkurenčným. Jeho jediným súperom je samotný model ONE. Veľvyslanec značky Mercedes‑AMG a jazdec pretekov DTM Maro Engel teraz opäť výrazne zlepšil ním stanovený čas na kolo: s oficiálne nameraným a notársky overeným časom 6:29,090 minúty na trase dlhej 20,832 km. Hypervozidlo s technológiou Formuly 1™ prekonalo svoj vlastný rekord v sériových vozidlách o viac ako päť sekúnd. Vozidlo Mercedes‑AMG ONE je tak prvým cestným vozidlom, ktoré dokázalo prekonať magickú hranicu 6:30 minúty. Navyše je jediným sériovo vyrábaným hypervozidlom s hybridným pohonom, ktoré sa doteraz postavilo na najnáročnejšiu pretekársku trať na svete a neohrozene vedie v triede superšportových vozidiel.
„Už takmer dva roky držíme rekord v rámci cestných vozidiel. V AMG však vždy chceme preskúmať hranice toho, čo je možné, alebo ich dokonca posunúť o niečo ďalej. Preto sme opäť dokázali, čo je možné s jedinečným vozidlom AMG ONE. Celý tím bol za svoju snahu a nasadenie odmenený. Som hrdý na tento odhodlaný tímový výkon a tento fantastický rekordný čas. Opäť raz sme pôsobivo preukázali ducha a schopnosti AMG.“ Michael Schiebe, predseda predstavenstva Mercedes-AMG GmbH
a vedúci obchodných úsekov Mercedes-Benz Trieda G a Mercedes-Maybach
„Pred dvoma rokmi neboli ideálne podmienky, niektoré úseky trasy boli ešte trochu mokré. Vedeli sme, že možno dokázať ešte viac, a to sme aj chceli predviesť. Teraz nadišiel čas, aby sme mohli demonštrovať maximálny potenciál vozidla AMG ONE. Veľká vďaka celému tímu z Affalterbachu za dôveru, ktorú do mňa vložili. Bolo pre mňa veľkým potešením a cťou, že som mohol zajazdiť toto rekordné kolo s týmto jedinečným automobilom.“ Maro Engel, veľvyslanec značky Mercedes‑AMG
Aby sme dosiahli vysoké ciele, ktoré sme si sami stanovili, bola na jednej strane potrebná dôkladná príprava. Navyše podmienky na trati museli byť optimálne, aby sme prekonali cieľový čas 6 minút 30 sekúnd. Dňa 23. septembra 2024 o 18:56 dosiahol Maro Engel potom vo svojom treťom meranom kole najrýchlejší čas. Pri teplotách 15 stupňov Celzia (vzduch) a 20 stupňov Celzia (asfalt) bola legendárna Nordschleife kompletne suchá a poskytovala dokonalú priľnavosť.
Elektrickú energiu hybridného pohonu si aj Maro Engel musel čo najlepšie rozdeliť, podobne ako Lewis Hamilton a George Russell počas svojich pretekárskych víkendov Formuly 1™. Ide o mimoriadnu výzvu najmä s ohľadom na dĺžku trasy, ktorá presahuje 20 kilometrov. Pretože je mimoriadne dôležité využívať správne úseky trasy, aby sa vo fázach brzdenia rekuperovala energia, a tým opäť uložila v akumulátoroch.
Na tento účel využil Maro Engel takzvané štvorstupňové ovládanie toku energie (EFC) vozidla AMG ONE a v niektorých prípadoch cielene odtiahol nohu z plynu o niečo skôr. V odbornom žargóne sa to označuje ako „lift and coast“ (odtiahnuť a kĺzať). Predbežné testy na jazdnom simulátore v Affalterbachu a na samotnej Nordschleife poskytli potrebné poznatky, ktoré tím a jazdec dokázali optimálne previesť na rekordné kolo. Spoločnosťou TÜV Rheinland bol podľa predpisov spoločnosti Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG otestovaný a zdokumentovaný sériový stav vozidla. Správne vykonanie rekordnej jazdy bolo potvrdené notárom.
Najrýchlejšie sériové vozidlo so schválením na cestnú premávku
Hypervozidlo Mercedes‑AMG po prvý raz na svete prináša technológiu hybridného pohonu Formuly 1™ z pretekárskej trate na cestu. Hybridného pohonu E PERFORMANCE poskytuje s jedným spaľovacím motorom a štyrmi elektromotormi celkový výkon 782 kW (1 063 k). Ďalšie technológie motoristického športu siahajú od monokoku z uhlíkových vlákien a karosérie z uhlíkových vlákien cez nosnú jednotku motora a prevodovky a aktívnu aerodynamiku až po podvozok s tlačnými vzperami.
Vďaka svojej komplexnej technológii ponúka dvojmiestne vozidlo Mercedes-AMG ONE čiastočne dokonca viac ako pretekárske vozidlo Formuly 1™. Má plnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ so zadnou nápravou s hybridným pohonom a elektricky poháňanou prednou nápravou s vektorovaním krútiaceho momentu.
Počas rekordnej jazdy boli nastavené maximálne hodnoty odklonu v rámci tolerancie stanovenej pre vozidlo v stave dodania z výrobného závodu. Maro Engel zvolil jazdný program Preteky plus. To znamená aktívnu, maximálnu možnú aerodynamiku, tvrdé nastavenie podvozka, zníženie vozidla o 37 mm na prednej náprave a o 30 mm na zadnej náprave, ako aj plný výkon všetkých motorov.
Systém redukcie odporu vzduchu (DRS) aktivuje vodič stlačením tlačidla na volante. V takom prípade sa predné žalúzie na blatníkoch zasunú rovnako ako horný aerodynamický prvok dvojstupňového zadného krídla. To znižuje odpor vzduchu, vďaka čomu vozidlo na rýchlych úsekoch trate dosahuje vyššie rýchlosti.
V pasážach so zákrutami sa aerodynamické prvky opäť bleskovo vysunú, čo sa stará o výrazne vyšší prítlak. Aj v ovládaní systému DRS našiel Maro Engel ďalší potenciál na ešte dokonalejšie využitie schopností hypervozidla AMG v porovnaní so svojou prvou rekordnou jazdou.
Všetky tieto možnosti variability môžu využívať aj zákazníci s vozidlom AMG ONE. Platí to aj pre sériové pneumatiky MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R MO, ktoré boli v spolupráci so spoločnosťou Michelin, ktorá sa podieľala na vývoji, vyvinuté špeciálne pre model ONE. O maximálne spomalenie a odolnosť sa postarala sériová keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava AMG.
Hybridný pohon E PERFORMANCE z Formuly 1™
Hybridný pohon E PERFORMANCE vozidla Mercedes‑AMG ONE pochádza priamo z Formuly 1™ a bol realizovaný v úzkej spolupráci s odborníkmi zo spoločnosti Mercedes‑AMG High Performance Powertrains v Brixworthe. Skladá sa z vysoko integrovanej a inteligentne vzájomne prepojenej jednotky hybridného spaľovacieho turbomotora s celkovo štyrmi elektromotormi: jeden je integrovaný v turbodúchadle, jeden ďalší sa nachádza priamo pri spaľovacom motore a je prepojený s kľukovým hriadeľom. Ďalšie dva poháňajú predné kolesá.
Hybridný benzínový motor V6 s objemom 1,6 litra s elektricky podporovaným prepĺňovaním samostatným turbodúchadlom zodpovedá svojou technológiou hnaciemu agregátu Formuly 1™. Štyri hore uložené vačkové hriadele poháňajú čelné ozubené kolesá. Na dosiahnutie vysokých otáčok sú mechanické pružiny ventilov nahradené pneumatickými. V strede pred zadnou nápravou zabudovaný hnací agregát dosahuje otáčky až 11000/min. Na dlhšiu životnosť motora a možnosť použitia bežne dostupného benzínu Super Plus sa maximálne otáčky držia cielene pod hranicou otáčok stanovených pre F1.
Bleskurýchlé odozvy s elektrickým turbodúchadlom
Vysokotáčkový hnací agregát je podporovaný high-tech turbodúchadlom. Výfuková turbína a kompresorová turbína sú umiestnené ďalej od seba a prepojené hriadeľom. To umožňuje inštaláciu turbodúchadla v nižšej polohe. Na hriadeli je umiestnený elektromotor s výkonom približne 90 kW. Prostredníctvom elektronického riadenia priamo poháňa hriadeľ turbodúchadla a tým zrýchľuje koleso kompresoru až na 100 000 ot./min, predtým ako túto úlohu prevezme prúd spalín. Typické označenie Formuly 1™ pre túto jednotku je MGU-T (Motor Generator Unit Heat).
Najväčšia výhoda: odozva sa výrazne zlepšuje už priamo od voľnobežných otáčok (keď je prúd spalín stále slabý) cez celý rozsah otáčok. Spaľovací motor V6 s objemom 1,6-litra reaguje na príkazy akceleračného pedála ešte spontánnejšie, celkový pocit z jazdenia je vysoko dynamický. Elektrifikácia turbodúchadla okrem toho umožňuje vyšší krútiaci moment pri nízkych otáčkach. Taktiež to zvyšuje agilnosť a optimalizuje schopnosť vozidla zrýchľovať. Technológia dokáže udržiavať plniaci tlak aj vtedy, keď vodič odtiahne nohu z plynu alebo brzdí. Vďaka tomu je kontinuálne priama odozva zaručená.
Turbodúchadlo ako generátor
Elektrické turbodúchadlo vo vozidle Mercedes‑AMG ONE má ešte ďalšiu výhodu: časť prebytočnej energie z prúdu spalín využíva ako generátor na výrobu elektrickej energie. Tá sa ukladá buď vo vysokovoltovom lítiovo-iónovom akumulátore alebo sa privádza do elektrickej prednej nápravy resp. elektrického stroja (MGU‑K = Motor Generator Unit Kinetic) na spaľovacom motore. MGU-K poskytuje výkon 120 kW, je umiestnený priamo na spaľovacom motore a prepojený s kľukovým hriadeľom pomocou pohonu s kolesami s čelným ozubením. Toto je taktiež technológia, ktorá zabezpečuje maximálnu efektivitu a výkon vo Formule 1™.
Preplňovanie turbodúchadlom a priame vstrekovanie s procesom spaľovania s vedeným lúčom umožňujú nielen vysoký výstupný výkon, ale zvyšujú aj termodynamickú účinnosť, čím zároveň znižujú spotrebu paliva a emisie spalín. Vysokovýkonný šesťvalcový motor má dva vstrekovacie systémy. Priame vstrekovanie dodáva palivo do spaľovacích priestorov pod tlakom až 270 barov. Tento dej sa sčasti opakuje a v závislosti od potreby je regulovaný riadením motora. Prídavné vstrekovanie do nasávacieho potrubia je potrebné na dosiahnutie vysokého špecifického výkonu motora pri dodržaní limitov výfukových plynov.
Plnovariabilný náhon na všetky kolesá s čisto elektricky poháňanou prednou nápravou
Oba elektromotory s výkonom 120 kW na prednej náprave dosahujú otáčky rotora až 50 000 ot./min. Každý z nich je prepojený s prednými kolesami prostredníctvom redukčnej prevodovky. Predná náprava, ktorá je tak poháňaná čisto elektricky, pracuje s ohľadom na kolesá vždy selektívne a umožňuje tak individuálne rozdeľovanie krútiaceho momentu pre mimoriadne vysokú dynamiku jazdy (vektorovanie krútiaceho momentu). Navyše možno pomocou oboch elektromotorov na rekuperáciu optimálne využívať aj energiu z brzdenia – v podmienkach bežného používania až do 80 percent. Táto energia sa ukladá do akumulátora a je k dispozícii na dosiahnutie dlhšieho elektrického dojazdu alebo vyššieho výkonu pohonu. Každý elektromotor riadi vlastná výkonová elektronika, ktorá sa nachádza v tesnej blízkosti elektromotorov v podlahe vozidla.
Vysokovýkonný akumulátor s technológiou Formuly 1™
Aj lítiovo-iónový akumulátor energie bol špeciálne vyvinutý značkou Mercedes-AMG. Jeho technológia sa už osvedčila v pretekárskych hybridných vozidlách Formuly 1™ tímu Mercedes-AMG Petronas F1 v tých najťažších podmienkach a možno ju nájsť aj v akumulátore modelov Mercedes-AMG E PERFORMANCE s hybridným pohonom. Vysokovýkonný akumulátor AMG kombinuje vysoký, často opakovane vyvolateľný výkon s nízkou hmotnosťou na zvýšenie celkovej výkonnosti. K tomu sa pridáva rýchla absorpcia energie a vysoká hustota výkonu. Výsledok: pri svižnej jazde, napríklad v kopcovitom teréne, môžu vodiči pri jazde do kopca spontánne využívať celý potenciál výkonu, zatiaľ čo pri zjazdoch z kopca dochádza k intenzívnej rekuperácii.
Usporiadanie článkov akumulátora a ich chladenie zodpovedajú pretekárskemu vozidlu Formuly 1™ značky Mercedes‑AMG. Na každodenné jazdenie je však ich počet vo vozidle Mercedes-AMG ONE mnohonásobne vyšší. Kapacita s veľkosťou 8,4 kWh postačuje na čisto elektrický dojazd s dĺžkou 18,1 kilometra. Nabíjanie sa uskutočňuje striedavým prúdom a pomocou integrovanej palubnej nabíjačky s výkonom 3,7 kW. Akumulátor možno navyše zásobovať čerstvou energiou prostredníctvom rekuperácie alebo zo spaľovacieho motora. Vysokovoltový lítiovo-iónový akumulátor a menič jednosmerný prúd/jednosmerný prúd na podporu a nabíjanie 12-voltového elektrického systému sú úsporne umiestnené za prednou nápravou na spodku vozidla.
Inovatívne priame chladenie vysokovoltového akumulátora
Základom vysokého výkonu akumulátora je inovatívne priame chladenie: špičkové chladiace médium prúdi okolo všetkých článkov a jednotlivo ich chladí. Dôvod: na optimálne odovzdávanie výkonu potrebuje každý akumulátor určenú teplotu. Keď je akumulátor energie príliš studený alebo príliš horúci, dočasne výrazne stratí silu, prípadne sa jeho výkon musí znížiť reguláciou, aby pri príliš vysokej teplote nedošlo k jeho poškodeniu. Rovnomerné temperovanie akumulátora má preto rozhodujúci vplyv na jeho výkonnosť, životnosť a bezpečnosť.
Chladiaca médium cirkuluje zhora nadol celým akumulátorom okolo každého článku pomocou vysokovýkonného elektrického čerpadla a pritom preteká aj cez výmenník tepla, ktorý je namontovaný priamo na akumulátore. Systém je navrhnutý tak, aby bolo v akumulátore zabezpečené rovnomerné rozloženie tepla. Dôsledok: akumulátor je vždy v konzistentnom, optimálnom rozsahu pracovnej teploty v priemere 45 stupňov Celzia – bez ohľadu na to, ako často je nabitý alebo vybitý. Pri svižnej jazde ľahko môže dôjsť k prekročeniu priemernej teploty. Ochranné mechanizmy sú preto nastavené tak, aby sa z akumulátora mohol odobrať maximálny výkon, pričom sa úroveň teploty následne zníži priamym chladením.
Až priame chladenie umožnilo použiť články s veľmi vysokou hustotou výkonu. Vďaka tomuto individuálnemu riešeniu je systém akumulátorov mimoriadne ľahký a kompaktný. K nízkej hmotnosti prispieva aj koncepcia prípojníc, ktorá šetrí materiál, a ľahká, súčasne však stabilná nárazová štruktúra hliníkového obalu. Tá zaručuje najvyššiu bezpečnosť. Ďalším charakteristickým znakom je vysoké napätie hnacieho systému, ktorý pracuje s 800 voltami namiesto obvyklých 400 voltov. Vyššie napätie umožňuje napríklad výrazné zmenšenie prierezov vodičov, čomu tiež zodpovedá úspora konštrukčného priestoru a hmotnosti.
Inteligentné prevádzkové stratégie pre optimálny výkon a efektívnosť
Celkovo ponúka vysokovýkonný pohonný systém dobíjateľný zo siete množstvo inteligentných prevádzkových stratégií, ktoré sú optimálne prispôsobené rôznym scenárom využitia. Jazdné programy siahajú od čisto elektrickej prevádzky až po vysokodynamický režim (Strat 2). Tento režim zodpovedá nastaveniu, ktoré sa vo Formule 1™ používa pri kvalifikácií na dosiahnutie čo najlepších časov na kolo. Napriek výraznej zložitosti systému vodič získa vždy optimálnu kombináciu výkonnosti a efektívnosti v závislosti od jeho aktuálnej požiadavky.
[1] Uvedené hodnoty boli zistené podľa predpísaného spôsobu merania WLTP (Celosvetovo harmonizovaný skúšobný postup pre ľahké užitkové vozidlá). Uvedené rozpätia sa vzťahujú na nemecký trh. Energetická spotreba a emisie CO2 v prípade osobného motorového vozidla závisia nielen od efektívneho využívania paliva, príp. nosiča energie osobným motorovým vozidlom, ale aj od štýlu jazdenia a iných netechnických faktorov.