Doplnené 3. januára 2018: Po ukončení výroby pohybového senzora na jeseň minulého roka (viď. nižšie) sa teraz oficiálne ukončil predaj adaptéra, ktorý umožnil pripojiť Kinect ku konzole Xbox One S, X a k počítačom.

Microsoft ponúkal tento adaptér dočasne zadarmo po uvedení konzoly Xbox One S na trh a neskôr ho predával. Záujem však nebol veľký a po oznámení ukončenia produkcie samotného Kinectu nie je prekvapením, že rovnaký osud postihol aj adaptér.

V praxi to znamená, že Kinect si už nekúpite a nezahráte si ani väčšinu hier, ktoré boli navrhnuté pre pohybový senzor. Microsoft však v poslednej dobe uviedol exkluzívne Kinect tituly Disneyland Adventures, Rush: A Disney/Pixar Adventure a Zoo Tycoon v nových verziách, ktoré fungujú aj bez pohybového senzora. Hlasové ovládanie je aj naďalej dostupné cez mikrofón herných headsetov a ak ste používali Kinect najmä pre video hovory cez Skype, Xbox One podporuje USB webkamery od októbra minulého roka.

Väčšina funkcií Kinectu bude teda dostupná v inej forme, výnimkou je pohybové ovládanie, ktoré však nebolo podporované už od novembra 2015. A hoci sa niektoré hry možno ešte dočkajú reedície pre ovládanie pomocou klasického ovládača, je zrejmé, že tanečné hry si už na Xboxe nezahráte.

Adaptér, pomocou ktorého môžete pripojiť Kinect ku konzole Xbox One S a X. Microsoft ukončil jeho výrobu a predaj

Pôvodný článok 28. októbra 2017: Microsoft oficiálne ukončil výrobu pohybového senzora Kinect.

Kinect má svoje čestné miesto v histórii herného priemyslu. Na trh prišiel pred 7 rokmi v novembri a najväčšiu popularitu zažil v dobe konzoly Xbox 360, kedy milióny používateľov po celom svete tancovali a športovali pred obrazovkou televízora. V roku 2011 sa Kinect dokonca dostal do Guinnessovej knihy rekordov ako najrýchlejšie predávané zariadenie pre spotrebiteľov.

Vylepšený Kinect prišiel na trh s konzolou Xbox One a okrem pokročilejšej technológie sľuboval lepší zážitok. Microsoft veril Kinectu natoľko, že z pohybového senzora spravil neoddeliteľnú súčasť konzoly. Aspoň spočiatku. Reakcia trhu na seba nenechala dlho čakať a prinútila Microsoft k tomu, aby začal predávať konzolu Xbox One aj bez Kinectu, a aby spravil z kamery voliteľný doplnok, nie jeho nutnú súčasť. To sa samozrejme prejavilo aj na predajoch a ovplyvnilo to záujem vývojárov hier. Niekoľko hier pre druhú generáciu Kinectu síce nájdete, ale nie je ich tak veľa ako v prípade pôvodného Kinectu. Menšia bola aj ich popularita.

Vľavo pôvodný Kinect pre Xbox 360, vpravo vylepšená verzia pre Xbox One

Bez ohľadu na klesajúci záujem o Kinect, Microsoft svoj pohybový senzor ďalej vyrábal a predával ho ako voliteľnú súčasť. Pre pripojenie k Xboxu One S a novému Xboxu One X je síce potrebný špeciálny adaptér, ale možnosť pripojiť Kinect tu stále je. Nevýrazné predaje však prinútili Microsoft k úplnému zastaveniu výroby, čo spoločnosť oznámila počas tohto týždňa.

V praxi to znamená, že ak si z hocakého dôvodu chcete pripojiť k ľubovoľnému modelu konzoly Xbox One senzor Kinect, mali by ste si ho čo najskôr zaobstarať. Keď sa vypredajú aktuálne skladové zásoby, Kinect zmizne z pultov obchodov, nakoľko žiadne nové kusy sa už nevyrobia. Microsoft predal do dnešného dňa celkovo viac ako 35 miliónov Kinectov po celom svete a okrem hier ho využívali aj technicky zdatnejší používatelia, ktorí ho pripojili k počítaču a testovali jeho schopnosti v rôznych programoch.

Senzory v pôvodnom Kinecte

Technológie Kinectu sa dnes využívajú v okuliaroch pre rozšírenú realitu HoloLens, resp. v okuliaroch pre platformu Windows Mixed Reality a sú tiež základom mnohých Windows Hello kamier v notebookoch, ktoré používateľa prihlásia do počítača rozpoznaním tváre. Doteraz najpokročilejšie využitie technológie sa však objaví v iPhone X. Apple dávnejšie kúpil firmu PrimeSense, ktorá zhotovila pôvodný Kinect a spoločne zmenšili technológie pohybového senzora do prednej kamery TrueDepth. Tá podľa viacerých analytikov predbehla konkurenciu v segmente smartfónov o 2,5 roka.

TrueDepth je v podstate minimalizovaný Kinect a s niečím takto prepracovaným sme sa doteraz v segmente smartfónov naozaj ešte nestretli. Aj preto máme veľké očakávania, čo sa funkcionality rozpoznávania tváre Face ID týka. Kombinácia špičkovej technológie a umelej inteligencie by totiž mohla fungovať naozaj spoľahlivo.

Takže, Microsoft Kinect, ďakujeme za všetky spomienky, užili sme si spolu veľa srandy. A ďakujeme tiež za technológie, ktoré sa dnes využívajú v množstve iných zariadení.

Senzory v kamere TrueDepth v iPhone X

Prečítajte si aj:

Microsoft prestal vyrábať Xbox 360, podporovať ho bude naďalej

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Špecializujem sa na Apple, ASUS, Garmin, smart hodinky, robotické vysávače a herné zariadenia. Nájdete ma na sociálnych sieťach @roman_fitit

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.