Po sérii reštrukturalizačných opatrení japonská spoločnosť Sony nedávno oznámila návrat do dobrej finančnej kondície a uviedla, že je na najlepšej ceste k dosiahnutiu rekordného ročného zisku. Očakáva sa, že celkové zisky presiahnu hranicu 4,2 miliardy dolárov a to najmä vďaka úspechu divízií PlayStation, TV a Sony Music. Mobilná divízia Sony sa, naopak, pohybuje na pokraji nerentabilnosti. Kým ešte pred 5 rokmi Sony predalo v priebehu roka 33 miliónov smartfónov , minulý rok to už bolo len 14,6 milióna.
Keďže inteligentné telefóny majú aktuálne na celkovú ziskovosť spoločnosti skôr negatívny dopad, Japonci sa čoskoro budú musieť rozhodnúť, ktorou cestou sa budú poberať ďalej. V zásade existujú iba 2 možnosti. Znovuobjaviť úspešnú stratégiu k dosiahnutiu zmysluplného globálneho vplyvu, alebo jednoducho mobilnú divíziu a spolu s ňou najstratovejší firemný biznis úplne odstrihnúť.
Sústrediť sa na silné stránky
Hoci smartfóny z radov Xperia neprodukujú veľké zisky, samotný segment inteligentných telefónov je pre japonského technologického giganta stále dôležitý. Sony totiž dodáva vysoko kvalitné snímače do kamier mnohých iných výrobcov. Odhaduje sa, že senzory od Sony ovládajú takmer polovicu globálneho trhu a to napriek nedávnemu zníženiu ich predajných odhadov o 2,9% ročne. Za minulý rok príjmy firmy zo snímačov činili až 5,9 miliárd dolárov. Je teda jasné, že komponenty do kamier smartfónov sú pre Sony dôležitým biznisom. Je ale pre Sony skutočne nutné navrhovať, vyvíjať a vyrábať smartfóny vo vlastnej réžii, aby z nich musela profitovať? Veď medzi jeho najväčších odberateľov patria napríklad aj Apple či Samsung, ktorí dokážu predať neporovnateľne viac zariadení.
Na rozdiel od Google existuje len málo presvedčivých argumentov, že sú Xperie akýmsi referenčným bodom na podporu inovácií a posunu priemyslu vpred. Skutočnosť je taká, že mnohí kritizujú Sony ako jednu z najmenej inovatívnych spoločností v oblasti smartfónov. S touto kritikou si dovolím nesúhlasiť a považujem ju za nespravodlivú.
Stále rovnaký dizajn
Jednou z najviac kritizovaných vecí na smartfónoch rady Xperia je ich dizajn. Na jednej strane treba priznať, že sú Xperie dizajnovo jedinečné, vlajkové lode sú prémiovo spracované a vybočujú zo stáda rovnako vyzerajúcich zariadení iných výrobcov. Na strane druhej treba objektívne priznať, že sa ich dizajn v priebehu rokov menil iba minimálne a v ére bezrámikových smartfónov predstavuje pomer displeja k ostatným častiam zariadenia jeden z najväčších nedostatkov Xperií. Dôležitým atribútom väčšiny spotrebiteľov pri nákupe nového telefónu je dizajn a štýl. A pokiaľ sa ľuďom páči bezrámikový štýl, Sony by ich malo počúvať. Nehovoriac o praktickom hľadisku ovládania niektorých Xperií, kedy napríklad takú XZ Premium kvôli jej rozmerom dokáže jednou rukou obsluhovať naozaj len minorita používateľov. Vo väčšine prípadov sa tak zákazníci rozhodnú pre konkurenčné modely ako Samsung Galaxy S8, alebo LG G6, ktorých takmer bezrámikový dizajn je ako atraktívnejší, tak i praktickejší.
Najväčším problémom je fakt, že „nemoderný“ dizajn Xperií skrýva skutočné inovácie, ktorými Sony smartfóny disponujú. Bežný spotrebiteľ totiž vidí v obchode vedľa seba postavený Samsung Galaxy S8 a Sony Xperia XZ Premium a jeho prvý dojem mu vraví niečo v zmysle „starší dizajn = staršie a horšie funkcie“. Je to síce veľmi zjednodušený výklad, ale tak to funguje. 4K HDR? 3D Creator? Wi–Fi PlayStation 4 streaming? Tieto i mnohé ďalšie inovatívne funkcionality sa ľahko stratia v prípade, že nebudú zabalené do rovnako inovatívneho tela. Sony by malo dať spotrebiteľovi to, čo chce a nesnažiť sa mu podsunúť svoju vlastnú víziu smartfónu.
Využívanie odborných znalostí v oblasti multimédií
Multimediálne skúsenosti a znalosti pokrokových technológií sú jednou z najsilnejších stránok Sony, avšak v smartfónoch sa firme nedarí ich vhodne využiť. 4K HDR displej, natáčanie super slow–motion videozáznamov s frekvenciou 960 fps či LDAC Bluetooth vo vlajkových lodiach rady Xperia sú síce inovatívne a pokrokové funkcie, no zákazníci kvôli nim nie sú ochotní vymeniť svoj iPhone či Samsung. Leví podiel na tom má momentálne stále ešte oklieštené využitie v reálnom svete. Obsahu streamovaného v rozlíšení 4K je stále relatívne málo a ak už aj nejaký je, pravdepodobne z neho nebudete mať rovnaký zážitok ako zo sledovania na 64″ TV.
Natáčanie super spomaleného videa pri 960 fps je vskutku unikátna a zábavná vec, no ako to už u väčšiny pohodlných používateľov býva, použijú ju párkrát a následne upadne do zabudnutia. Zachytenie toho pravého momentu totiž nie je práve najľahšou záležitosťou a vyžaduje si trochu tréningu a vôle. Takisto výborná a inovatívna je technológia kódovania zvuku, umožňujúca prenos vysoko kvalitného zvuku s názvom LDAC. Funguje bez akéhokoľvek znižovania kvality hudobného obsahu. V jej prípade je kameňom úrazu nedostatok produktov tretích strán s jej podporou, vďaka ktorým by sa mohla stať masovo používanou.
Podobne je na tom Sony so softvérom. Firma sa pokúsila využiť slávnu značku Walkman a vytvorila pod týmto názvom hudobnú aplikáciu pre zariadenia s Androidom. Realita je ale taká, že neponúka nič navyše v porovnaní s ostatnými etablovanými hudobnými aplikáciami a dokonca jej niektoré funkcie v porovnaní s nimi aj chýbajú.
Priestor v hudbe, videu i marketingu
Ako by mohlo Sony využiť svoje skúsenosti a získať konkurenčnú výhodu? Mohlo by využiť dobré a stále zvučné meno Walkman v oblasti hudby. Vytvoriť ekosystém prémiového hardvéru, softvéru i funkcií pod touto silnou značkou, ktorá stále v očiach, či presnejšie povedané ušiach audiofilov niečo znamená. V kombinácii s masívnejším a jednoduchším sprístupňovaním technológie LDAC vývojárom tretích strán, by to mohla byť pre Sony tá správna cesta. Z pohľadu kvality fotografií a videa sa musí Sony takisto posunúť dopredu. Predpoklady vzhľadom na podiel dodávaných senzorov na to jednoznačne má. Opäť sa aj tu musí zamerať na to, čo spotrebitelia chcú a čo je aktuálne „in“. Štýlový bokeh efekt, optický zoom i širokouhlé zábery prinášajú mnohí výrobcovia smartfónov vďaka dvojici kamier. Pokiaľ duálny fotoaparát podobne ako pre Google, ani pre Sony nemusí automaticky vo výsledku znamenať kvalitnejší obraz, treba určite urobiť krok vpred prostredníctvom softvérových funkcií.
Sony môže ťažiť zo svojho mediálneho impéria efektívnejšie. Áno, už teraz sú jeho produkty navzájom prepojené a môžete napríklad používať PlayStation video, streamovať hry alebo používať vašu Xperiu XZ Premium ako diaľkový ovládač k Bravia televízii. Dá sa ale ísť ovela ďalej. Prečo nepredávať Xperie s bezplatnou Hi–Fi hudbou i HDR video obsahom a stavať tak Xperiu do popredia ako centrum multimediálnej zábavy? Aj keby len povedzme na rok či 2 od zakúpenia.
Sony zďaleka nebude stačiť len obnovenie vzhľadu Xperia smartfónov. Musí začať bližšie spolupracovať s operátormi i koncovými distribútormi a zvoliť tiež agresívnejšie marketingové kampane, ako tomu bolo doteraz. Modernejší vzhľad, efektívnejšia spolupráca, agresívnejší marketing a lepšie využitie odborných znalostí v oblasti multimédií sú cestou, na ktorú sa musí firma vydať čo najskôr, aby jej vlak so smartfónmi neušiel úplne.