Začínajú vás sociálne siete unavovať? Možno vás upokojí, že v tom nie ste sami. Techopedia už zaviedla Únavu zo sociálnych sietí ako odborný termín, ktorý označuje „odklon používateľov od sociálnych sietí, keď sa cítia vyčerpaní príliš mnohými sieťami, priateľmi a nasledovníkmi, rovnako ako nadmerné množstvo času stráveného udržaním týchto kontaktov“.
A tu prichádzajú k slovu aplikácie na odoslanie správ. Už dlho sú označené za veľký hit budúcnosti, v skutočnosti však začínajú dominovať už teraz. Súčet používateľov štyroch hlavných chatových aplikácií prekonal podľa časopisu Business Insider v roku 2016 používateľskou základňou štyroch najväčších sociálnych sietí. Obľuba týchto aplikácií od uvedenej doby ďalej vzrástla, na čo majú najväčší podiel Viber a WhatsApp. Za to Facebook a Twitter prejavujú známky stagnácie.
Proč sa to deje? Existujú rôzne vysvetlenia, ale hlavný dôvod je jednoduchý. Aplikácie na zasielanie správ poskytujú ľuďom všetky dôležité prvky, ktoré čakajú od sociálnych sietí, ale bez súvisiaceho komerčného balastu. Jednoduchšie sa používajú a sú zamerané na mobilné zariadenia, zatiaľ čo sociálne siete stále nedokážu ponúkať rovnakú užívateľskú pohodu na mobil ako v klasickej verzii. A tiež vás neodstraňuje diskusiu o obsahu, o ktorom ste nikdy nestáli.
Žiadny dôvod na trvalý odklon od sociálnych sietí nie je taký aktuálny ako bezpečnostné údaje. Spoločnosť Facebook má za sebou rôzne škandály už dlhšiu dobu, od predaja používateľských údajov podivným lobistom v roku 2015 – čo spoločnosť priznala až o tri roky neskôr – až po tohtoročné narušenie bezpečnosti 50 miliónov ľudí. Ďalší technologický gigant Google v októbri 2018 definitívne ukončil prevádzku siete Google+, keď sa zistilo, že prístup k osobným údajom používateľov mohli mať aj neoprávnené osoby; i Google toto priznal ďaleko neskôr, ako to vedel.
Porovnajme teraz vyššie uvedené s aplikáciami na odosielanie správ alebo zasielanie správ. Všetky kvality majú šifrovanie komunikácie na obidvoch koncoch, takže ani aplikácia sama nevie, čo píšete v neskorých nočných hodinách svojej láske. Viber dokonca dokáže po určitom čase vymazať ľubovoľnú konverziu, ak si to prajete. Obťažujúce profily sú Viberom blokované, zatiaľ čo na Facebooku je vytvorenia ďalšieho falošného profilu otázka pár minút pomocou nejakej e-mailovej schránky, urobiť to isté na Viberi by vyžadovalo úplne nové telefónne číslo.
Lepšia bezpečnosť neznamená nutnosť zmierniť menej funkcií. Najobľúbenejšie správy ponúkajú desiatky emotikonov a obrázkov, skupinové konverzácie, zasielanie príloh – prakticky všetko, čo potrebujete na okamžité vyjadrenie svojich pocitov.
Ako sociálne siete rastú a vyvíjajú, pomaly zabúdajú na svoj pôvodný účel. Milióny ľudí si nezakladali účet na Facebooku, aby sa stali súčasťou čoraz šetrnejšieho prostredia plného reklamy a neskutočných kampaní poháňaných „farmami používateľov“ z tretieho sveta. Ľudia chcú len praktický komunikačný nástroj, aby zostali v spojení so svojimi blízkymi. To je samotná podstata messengerov.
Vedúcu dvojicu týchto služieb dlho tvoril pár WhatsApp a Viber. Zásadným rozdielom je vlastníctvo – prvú menovanú aplikáciu patrí od roku 2014 pod krídla Facebooku. Nedávne bezpečnostné problémy materských firiem tak vrhajú na spoločnosť WhatsApp tieň. Viber zaznamenal príležitosť posilniť na úkor hlavného konkurenta, a preto začal propagovať zvýšenú pozornosť na bezpečnostné údaje. Zároveň tiež predstavil nové funkcie ako rozšírenie chatu alebo prekladanie správ. Pre messengery už budúcnosť začala.