S finančnou správou budeme komunikovať elektronicky.

Takzvaná eKasa je projekt online napojenia všetkých registračných pokladníc na portál finančnej správy. Inak povedané, registračné pokladnice budú priamo komunikovať s finančnou správou a budú jej posielať dáta z vašej pokladnice. Štát chce takýmto spôsobom bojovať proti daňovým podvodom.

Povinnosť používať eKasu a pripojiť svoju registračnú pokladnicu priamo do systému finančnej správy platí od 1. apríla 2019 pre nových používateľov. Od 1. júla 2019 sa však bude táto povinnosť vzťahovať na všetkých podnikateľov. Pokiaľ teda používate registračnú pokladnicu, tá bude musieť disponovať online pripojením.

eKasa zjednoduší podnikateľom komunikáciu so štátom a prinesie aj ďalšie inovácie, ktoré môžu uľahčiť život – kompletné skladové hospodárstvo, štatistiky predaja, synchronizácia udalostí online aj v cloude, manažment stolov pre reštaurácie a kaviarne, vzdialený prístup pre servisné zásahy a pod.

Všetky bločky z pokladníc budú tiež obsahovať QR kód, ktorý jednoduchým spôsobom umožní overiť pravosť a platnosť pokladničného dokladu.

eKasa od O2

Čo treba spraviť?

Pripojiť na eKasu sa môžete pomocou novej registračnej pokladnice alebo hardvérovou/softvérovou aktualizáciou vašej aktuálne používanej elektronickej registračnej pokladnice. Odporúčame, aby ste zvážili, či kúpa novej pokladnice nebude pre vás výhodnejšia, pretože novší systém môže reálnejšie odrážať vaše aktuálne potreby pri podnikaní v často nižšej alebo porovnateľnej cene ako samotný upgrade starej pokladnice.

Zoznam certifikovaných spoločností, ktoré eKasu predávajú, nájdete v tomto dokumente. Do pozornosti dávame operátora O2 a jeho komplexné riešenie bez počiatočných vstupných nákladov s mesačným poplatkom. Do novej pokladnice si nahráte autentifikačný a identifikačný balíček a pripojíte ju do internetu.

Pokiaľ používate virtuálnu registračnú pokladnicu, tak tá od 1. 4. 2019 automaticky spĺňa podmienky online pripojenia na finančnú správu.

eKasa je od 1. júla 2019 povinná pre všetkých podnikateľov s registračnou pokladnicou na Slovensku

Ako získam autentifikačný a identifikačný balíček?

Do novej aj modifikovanej elektronickej registračnej pokladnice treba nahrať autentifikačný a identifikačný balíček. S procesom vám pomôže váš dodávateľ pokladnice, avšak o samotný balíček musíte požiadať sami.

O autentifikačný a identifikačný balíček je potrebné požiadať na portáli finančnej správy v rámci vašej Osobnej internetovej zóny (OIZ). Vyberte časť „formuláre“ a vyplňte a odošlite elektronický formulár „Žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient“. V žiadosti označte, že žiadate o pridelenie kódu online registračnej pokladnice.

Žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient v katalógu formulárov na webe finančnej správy. Zdroj: finančná správa

Inicializačný balíček si následne stiahnete v eKasa zóne, ktorú nájdete v Osobnej internetovej zóne. V eKasa zóne tiež nájdete zoznam všetkých pokladníc, ktorým finančná správa pridelila na základe žiadosti kód pokladnice eKasa klient. Znamená to teda, že prostredníctvom eKasa zóny je potrebné požiadať o pridelenie autentifikačných údajov pre každú pokladnicu osobitne.

V žiadosti tiež zadajte heslo, ktoré použijete pri nahrávaní autentifikačného balíčka do pokladnice. Heslo teda nezabudnite. Po spracovaní požiadavky sa Vám v systéme zobrazí eKasa autentifikačný balíček zobrazí a môžete si ho stiahnuť na lokálne úložisko a nainštalovať do pokladnice.

Aj v prípade virtuálnej registračnej pokladnice je potrebné vyplniť žiadosť. V Osobnej internetovej zóne vyberte časť „formuláre“ a vyplňte a odošlite elektronický formulár „Žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient“.

V žiadosti však označte, že žiadate o pridelenie kódu virtuálnej registračnej pokladnice (VRP). Do žiadosti uveďte PIN a poštou Vám budú zaslané prihlasovacie údaje do virtuálnej registračnej pokladnice.

eKasa v Osobnej internetovej zóne na webe finančnej správy. Zdroj: finančná správa

Čo robiť, ak predajné miesto nie je pokryté internetovým signálom?

V takomto prípade budete odosielať dva formuláre. Po odoslaní a spracovaní žiadosti o pridelenie kódu – teda, keď sa vám kód bude zobrazovať v eKasa zóne, je potrebné požiadať aj povolenie odkladu. Túto žiadosť tiež nájdete v časti formuláre.

Aj v prípade schválenia odkladu si budete musieť zinicializovať online registračnú pokladnicu rovnako, ako podnikateľ s internetovým pokrytím. Dátové správy však budete posielať raz za 30 dní, pričom každá dátová správa musí byť odoslaná do 30 dní od jej uloženia v chránenom dátovom úložisku.

Žiadosť o povolenie odkladu v katalógu formulárov na webe finančnej správy. Zdroj: finančná správa

eKasu ponúka aj O2: Komplexné riešenie s bezplatnou komunikáciou s finančnou správou

Riešenie pre eKasu ponúka aj operátor O2. Jeho výhodou je fakt, že toto riešenie je založené na skúsenostiach z Českej republiky a Chorvátska.

Služba O2 eKasa obsahuje kompletné riešenie pokladne, POS terminál pre platby kartou, tlačiareň a tiež aj automatické pripojenie na dátovú sieť, pričom dáta na komunikáciu s finančnou správou sa nebudú započítavať do vašej dátovej spotreby a budú teda zadarmo.

O2 zabezpečí pripojenie a komunikáciu s finančnou správou prostredníctvom svojej siete, ktorá je dostupná pre vyše 99,5% populácie Slovenska. Nemalo by sa tak stať, že budete mať problém s pripojením pokladnice do internetu.

Služba O2 eKasa stojí 25 eur mesačne. V cene je zahrnutá splátka zariadenia vo výške 5 eur mesačne a celková služba eKasy – certifikované zariadenie v súlade s novou legislatívou, pokladňa, tlačiareň a platobný terminál so zárukou 24 mesiacov, licencia, dátové úložisko, aktualizácie, internetové pripojenie a podpora a servis 24/7.

Po dvoch rokoch používania služby O2 eKasa už za zariadenie nebudete platiť, poplatok sa tak zníži na 20 eur. Pokiaľ si službu objednáte do 30. júna 2019, operátor vám odpustí úvodnú platbu za zariadenie.

V rámci služby O2 eKasa si môžete vybrať z dvojice zariadení. Zdroj: 02

Prečítajte si aj:

eKasa prichádza na Slovensko: Riešenie má aj O2, dáta budú zadarmo

Značky:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Špecializujem sa na Apple, ASUS, Garmin, smart hodinky, robotické vysávače a herné zariadenia. Nájdete ma na sociálnych sieťach @roman_fitit

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.