Prvé zmienky o make-upe pochádzajú už zo starovekého Egypta. Už vtedy ľudia používali prototypy očných liniek a make-up nosili ako ženy, tak aj muži. Odvtedy sa kozmetika a vnímanie make-upu dramaticky zmenilo. Dnes sa trendy menia každú sezónu a preferencie Sloveniek sa konštantne rozvíjajú.

Koľko peňazí minú ľudia zo Slovenska na kozmetiku ročne? Ktoré faktory ovplyvňujú nákup kozmetiky? Čo si myslia muži a ženy o ekologickej kozmetike? A ako sme na tom v porovnaní s inými krajinami? Tím analytikov z Picodi.com má odpoveď na tieto otázky.

Krása ma svoju cenu

PREFERENCIE SLOVÁKOV OHĽADOM KOZMETIKY

Kozmetické taštičky Sloveniek sú asi dosť veľké – priemerne obsahujú až okolo 24 produktov. Nie je teda zvláštne, že typická Slovenka minie za rok na kozmetiku okolo 273€. Na druhej strane, z 24 produktov regulárne používajú iba 10. Môže to byť aj preto, že až 36% Sloveniek nakupuje kozmetiku do rezervy, keď je v zľavách. 38% nakupuje kozmetiku, ak sa im minie a 26% kedykoľvek chcú.

Ako si Slovenky vyberajú kozmetiku? Najviac opýtaných žien (až 64%) vybralo cenu, ako hlavný faktor pri kúpe. Na značke kozmetiky záleží 33% opýtaných a 52% vyberá podľa ingrediencií. Menej podstatné sú názory influencerov (18%), špecialistov (26%) alebo známych (16%).

Ak si zoberieme fakt, že najviac opýtaných nakupuje hlavne podľa ceny, nie je ničím zvláštnym, že iba 18% žien preferuje prémiovú kozmetiku, ktorá je oproti obyčajnej drahšia. 57% si občas takúto kozmetiku kúpi a 25% si prémiovú kozmetiku nekupuje vôbec. Cena je taktiež rozhodujúci faktor pri vyberaní medzi regulárnou a ekologickou kozmetikou, ktorá posledné roky naberá na popularite. Väčšina opýtaných žien (až 59%) si kupuje “zelenú” kozmetiku iba ak je cena rozumná. 29% si stále kupuje ekologickú kozmetiku a 12% sa o ekologické aspekty kozmetiky vôbec nezaujíma.

Zrkadielko, zrkadielko…

MAKE-UP PO SLOVENSKY

Pre mnoho žien je make-up neodmysliteľnou rutinou každé ráno. Avšak 12,6% Sloveniek vôbec nenosí make-up. Medzi ostatnými ho 47% nosí denne, 48% niekedy a 5% iba pri špeciálnych príležitostiach.

Koľko času trávia Slovenky pred zrkadlom? Medzi ženami vo veku 18 do 50 rokov, trávi pri zrkadle až 53% od 5 do 15 minút a 16% to zaberie maximálne 5 minút. Až 31% opýtaných Sloveniek trávi pred zrkadlom viac času a to od 15 do 30 minút.

Kozmetická taštička priemernej ženy obsahuje množstvo produktov, vrátane niektorých rovnakého druhu. Štatisticky vlastnia Slovenky 6 rúžov, 3 ústne linky, 2 tvárenky, 3 maskary, 6 lakov na nechty a 6 tieňov na oči.

Cez zrkadlo

NAJVIAC POUŽÍVANÉ KOZMETICKÉ PRODUKTY

Na Slovensku sú najpopulárnejšími kozmetickými produktmi riasenka, ceruzka na obočie, korektor, rúž a rozjasňovač a ženy minú na kozmetiku okolo 273€ za rok. A ako to je v iných krajinách alebo u susedov?

Česi minú menej ako Slováci – 232€ za rok. Najobľúbenejšie produkty sú takmer rovnaké – riasenka, korektor, rúž, ceruzka na obočie a make-up.

Prekvapujúco, nemecké ženy minú na kozmetiku oveľa menej, okolo 197€ za rok. S 351€ na kozmetiku nás predbehli ženy zo Spojených štátov amerických.

Muži vs. kozmetika

Čo si myslia muži o kozmetike? Za prvé, minú na kozmetiku omnoho menej peňazí ako ženy – 145€ za rok, čo je blízko polovici zo ženského rozpočtu na kozmetiku. Taktiež vlastnia menej kozmetických produktov (9 kusov), z čoho regulárne používajú iba 6. Čo je zaujímavé, iba 67% opýtaných mužov si nakupuje kozmetiku samo – zvyšných 33% priznalo, že im kozmetiku kupuje mama alebo partnerka.

Oproti ženám si muži nakupujú kozmetiku hlavne vtedy, keď sa im minie (70%). Iba 19% nakupuje kozmetiku vtedy, keď je v zľavách a 11% kedykoľvek chcú. Takisto ako u žien, aj u mužov je hlavným faktorom pri kúpe cena (45%). Stále je však podstatná aj značka (pre 42%) a osobné preferencie (31%).

Slováci si taktiež veľmi nekupujú prémiovú kozmetiku – 51% priznalo, že ju nikdy nenakupujú a 21% niekedy. Ak ide o ekologickú kozmetiku, viac ako polovica opýtaných mužov (51%) sa nezaujíma o ekologické aspekty v kozmetike. 37% mužov zo Slovenska si kúpi ekologickú kozmetiku iba vtedy, keď je cena rozumná a iba 12% si ju nakupuje pravidelne.

Metodológia

Tento report je založený na odpovediach z ankety, na ktorú odpovedalo cez 9300 ľudí zo 44 krajín sveta v júni 2020.

Autor: Picodi

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.