Spoločnosť Lexus uvádza v lete na trh balík vylepšení svojho obľúbeného kompaktného luxusného SUV UX, ktorého súčasťou budú väčšie možnosti výberu štýlu, vylepšenia v oblasti multimédií a konektivity a nový športový stupeň výbavy F SPORT Design. Zmeny sa zavádzajú pre hybridný elektrický model bez nutnosti dobíjania UX 250h a zážihový model UX 200.
Lexus UX, uvedený na trh v roku 2019, je štýlový a zdatný mestský crossover, ktorý sa ako model teší úlohe vstupnej brány do značky Lexus. Je postavený na globálnej platforme architektúry spoločnosti Lexus pre kompaktné vozidlá GA-C, vďaka čomu využíva výhody nízkeho ťažiska a mimoriadne tuhej karosérie, ktoré zaisťujú obohacujúcu jazdu s vernou odozvou na vstupy vodiča.
Renomé SUV UX 250h pozdvihuje aj možnosť výberu elektronicky riadeného pohonu všetkých kolies E-Four od spoločnosti Lexus.
Nové multimediálne systémy
Prepracovaný modelový rad UX využíva nové multimediálne systémy od spoločnosti Lexus, ktoré poskytujú rýchlejšiu odozvu, intuitívnejšie ovládanie zamerané na človeka a rozšírenú funkčnosť.
Podľa stupňa výbavy sú modely vybavené displejom s uhlopriečkou osem alebo 12 palcov, pričom doterajšie ovládanie pomocou dotykovej plochy teraz nahradila technológia dotykovej obrazovky. Nové displeje sú na prístrojovom paneli posunuté 143 mm dopredu, vďaka čomu sú bližšie k vodičovi a zaisťujú mu pohodlnejšiu obsluhu. Zobrazujú ostrejšiu grafiku – na 12-palcovej obrazovke vo vysokom rozlíšení. Výrazne vyšší výpočtový výkon zaručuje rýchlejšie reakcie na príkazy. V štandardnej výbave je obsiahnutá cloudová navigácia s funkciou stáleho pripojenia „always connected“, ktorá zabezpečuje prístup k aktuálnym dopravným informáciám na uľahčenie plánovania ciest. Systém s uhlopriečkou 12 palcov má zabudovanú navigáciu, takže je k dispozícii aj v oblastiach, kde nie je dostupné cloudové pripojenie.
Nový systém rozpoznávania hlasu ponúka aj možnosť používania palubného asistenta „Hey Lexus“, ktorý umožňuje jednoduchšie používanie hlasových príkazov na telefonovanie, obsluhu audiosystému a klimatizácie a vyhľadávanie na internete. Dokáže sa prepojiť s informáciami v cloude, takže je možné spýtať sa ho napríklad na ceny pohonných hmôt v okolí a ďalšie miestne informácie. Je naprogramovaný tak, aby lepšie rozumel konverzačným výrazom a lepšie rozpoznával príkazy človeka, keď je v pozadí hluk – nie je potrebné stlmiť zvuk a mikrofóny navyše dokážu rozpoznať, či hovorí vodič alebo spolujazdec.
Integrácia smartfónov prostredníctvom systémov Apple CarPlay (bezdrôtové pripojenie) alebo Android Auto (káblové pripojenie) je súčasťou štandardnej výbavy. V rámci úplného komfortu je možné dodávať aktualizácie softvéru multimediálneho systému bezdrôtovo cez modul dátovej komunikácie (DCM) vozidla. Súčasťou možností pripojenia je konektor USB-A v uzatváracej priehradke v stredovej konzole, ktorý slúži na prehrávanie zdrojov zvuku s vysokým rozlíšením, a dva konektory USB-C určené na nabíjanie zariadení na konzole. Multimediálny systém dokáže uložiť profily osobných preferencií až troch osôb a v rámci nich prispôsobiť nastavenia multimédií, zvuku a navigácie.
V priestore na stredovej konzole, kde bývala dotyková plocha na ovládanie multimédií, sa teraz nachádzajú ovládacie prvky na vyhrievanie predných sedadiel alebo, ak nie sú v špecifikácii, praktický malý odkladací priestor. V konzole sa pred ovládacím panelom klimatizácie nachádza aj osvetlená priehradka, do ktorej sa zmestí veľký smartfón.
V súlade s tradíciou japonskej pohostinnosti omotenaši, ktorou je spoločnosť Lexus povestná, môžu majitelia vozidla využívať aj mobilnú aplikáciu Lexus Link na diaľkové zamykanie a odomykanie dverí vozidla alebo obsluhu klimatizácie, a v predstihu si tak vyhriať alebo ochladiť kabínu pred cestou.
Nový stupeň výbavy F SPORT Design
Novým prírastkom modelového radu UX je stupeň výbavy F SPORT Design, ktorý sprístupňuje pôsobivý vonkajší dizajn modelu F SPORT väčšiemu počtu zákazníkov.
Jeho charakter na ceste umocňuje vretenovitá mriežka chladiča F SPORT so sieťovinovým vzorom Lexus v tvare písmena L. Čierna povrchová úprava a chrómované lemovanie jej spodnej časti zvýrazňuje pevný postoj vozidla. Rovnaký vzor sa nachádza aj na zväčšených obrubách hmlových svetiel a prídavných svetlách do zákruty v prednom nárazníku F SPORT, s kontrastným chrómovým obložením v tvare písmena L. Zadný nárazník má taktiež dizajn špecifický pre model F SPORT, s čiernym strešným spojlerom a ozdobnými lištami okolo združených svetiel.
18-palcové disky kolies z ľahkých zliatin F SPORT majú 10-lúčový dizajn a povrchovú úpravu v tmavej metalíze.
Medzi ďalšie štandardné špecifikácie modelu F SPORT Design patrí čalúnenie sedadiel zo syntetickej kože, vyhrievané predné sedadlá, dvojzónová automatická klimatizácia so systémom kvality vzduchu Nanoe-X od spoločnosti Lexus, spätná kamera, automatické stierače, svetlomety LED s automatickými diaľkovými svetlami, chrómové strešné nosiče, čierne obloženie podbehov kolies a znak Lexus „F“.
UX F SPORT
V prepracovanej špecifikácii modelu UX F SPORT patrí do štandardnej výbavy adaptívne variabilné odpruženie (AVS) a predné i zadné výkonné spojovacie tyče, ktoré prispievajú k ostrejšiemu ovládaniu vozidla, lepšej odozve podvozka a plynulejšej jazde na všetkých povrchoch. Riadiaci systém AVS je upravený tak, aby v prípade, že si to podmienky vyžadujú, dochádzalo k plynulému prechodu na vysokú tlmiacu silu, a teda k menej prudkej zmene správania vozidla. Vyladením systému sa zároveň zmiernili vibrácie vysokej a strednej frekvencie.
Citlivosť riadenia sa zlepšila vďaka novému pevnému kĺbu medzi hornou časťou držiaka prevodovky riadenia a prvkom zavesenia kolies. V súlade s touto dodatočnou tuhosťou bola adekvátne upravená aj sila tlmenia tlmičov v záujme optimálneho výkonu.
Tuhosť
Medzi vylepšenia modelu pre rok 2022 patria opatrenia na ďalšie zvýšenie tuhosti karosérie v podobe dodatočných bodových zvarov na spodnej hrane otvoru bočného prvku a spodného otvoru zadného panela a pevnejšej oceľovej výstuže zadných dverí.
Výber farieb
Lexus UX je ponúka novú možnosť laku karosérie – farbu Sonic Platinum. Táto špeciálna povrchová úprava využíva pokročilú technológiu sonického lakovania spoločnosti Lexus, pri ktorej vrstva hrubá len niekoľko mikrónov približuje kovové vločky v laku do tesnejšieho a rovnomernejšieho zarovnania, a vytvára tak mimoriadny lesk a hlbšie tieňovanie po celom povrchu karosérie vozidla.
Prepracovaný modelový rad ponúka aj širší výber dvojfarebných lakov, pričom na modeloch F SPORT a F SPORT Design je v ponuke šesť farieb v kombinácii s kontrastnou čiernou strechou.
V kabíne je v ponuke nový farebný variant, orieškový odtieň Hazel, pre všetky varianty čalúnenia – látka, syntetická koža a pravá koža, a to na všetkých verziách UX okrem verzie F SPORT. Čalúnenie z perforovanej kože má svieži vzhľad s novým prešívaným vzorom Kagome, ktorý je inšpirovaný tradičným japonským výpletom košíkov. Čalúnenie zo syntetickej kože má nový efekt riasenia sašiko.
Bezpečnostný systém Lexus Safety System +
Modernizácia súpravy bezpečnostných technológií Lexus Safety System + v modeli UX priniesla vylepšený výkon prednárazového bezpečnostného systému. Vozidlo je tak vybavené asistentom pri odbočovaní na križovatke, ktorý zaisťuje bezpečné odbočovanie doľava i doprava v premávke cez križovatku, a tiež asistentom núdzového riadenia, ktorý pomáha vodičovi riadiť vozidlo tak, aby sa vedel vyhnúť prekážkam, a nevyšiel pritom zo svojho jazdného pruhu. Dynamický radarový tempomat využíva funkciu zníženia rýchlosti v zákrutách, ktorá automaticky prispôsobuje rýchlosť vozidla polomeru zákruty na ceste.
Účinné hnacie sústavy
Hnacie sústavy modelového radu UX sa nezmenili. Model UX 250h dosahuje vynikajúcu účinnosť a kultivovaný výkon vďaka štvrtej generácii technológie hybridného elektrického pohonu od spoločnosti Lexus, ktorej 2,0-litrová sústava vyvinie výkon 184 k (DIN)/135 kW. Model UX 200 poháňa takmer identická verzia 2,0-litrového štvorvalcového zážihového motora, akým disponuje hybridný model. Tento agregát sa vyznačuje výnimočnou tepelnou účinnosťou na úrovni 40 %, ktorá mu pomáha zaistiť vynikajúcu spotrebu paliva a nízke emisie CO2.