Bližšie nešpecifikovaná spoločnosť zamýšľala vyrábať v Rimavskej Sobote vodík v dlhodobo nevyužívanom priemyselnom areáli.
Tento investor, ktorý mal záujem vyrábať v priestoroch bývalých Závodov ťažkého strojárenstva (ZŤS) v Rimavskej Sobote vodík, napokon takýto plán v meste na juhu stredného Slovenska nezrealizuje. Pre TOUCHIT.sk to potvrdil zástupca majiteľov areálu Alan Sitár.
„Rokovania s investorom, ktorého aktivity súvisia s výrobou vodíka, boli ukončené, pretože sa ukázalo, že nie je ekonomické prispôsobovať areál na špecifické požiadavky tohto záujemcu,“ vysvetlil Sitár.
O tomto potenciálnom investorovi informoval Sitár prvýkrát na tlačovej konferencii v auguste minulého roka, na ktorej sa zúčastnil aj predseda Výboru Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti Peter Kremský. V tom čase bolo podľa Sitára všetko len vo fáze rokovaní, investor lokalitu skúmal a majitelia sa mu snažili vytvoriť čo najlepšie podmienky.
V tom istom období mal predbežný záujem o etablovanie sa v rimavskosobotských ZŤS aj ďalší investor, ale z oblasti metalurgie. Ako uviedol v tlačovej správe TASR portál Teraz.sk, šlo o veľkého investora, ktorý v prípade príchodu do mesta potreboval pre svoj zámer celý areál. V súčasnosti je však príchod tejto druhej spoločnosti veľmi otázny.
„Komunikácia s investorom z metalurgického priemyslu je ku dnešnému dňu oficiálne pozastavená. Nevieme vyhodnotiť, aká je pravdepodobnosť, že sa naše rokovania ešte obnovia,“ konštatoval Sitár. Súčasne ale dodal, že majitelia areálu rokujú s ďalšími dvoma záujemcami, ktorých
identitu ani oblasť pôsobnosti však nemôžu v tejto fáze rokovaní zdielať.
Areál ZŤS v Rimavskej Sobote bol postavený na začiatku 80. rokov 20. storočia a výroba sa v ňom rozbehla v roku 1984. Výrobným programom boli komponenty pre mechanizmy UNC, ktoré sa montovali v Detve. Po roku 1989 sa výroba postupne obmedzovala, areál niekoľkokrát zmenil majiteľov a na prelome tisícročí bola produkcia v závode úplne zastavená. Odvtedy je areál napriek opakovaným snahám o oživenie prázdny.
Vodík má byť pre Slovensko jednou z priorít pre uhlíkovú neutralitu
Využitie vodíka patrí medzi dôležité oblasti aj podľa Ministerstva hospodárstva (MH) SR, pričom rezort ho výslovne uvádzal medzi svojimi prioritami na celý rok 2021. Od júna minulého roka má Slovensko schválenú vlastnú Národnú vodíkovú stratégiu, ktorá definuje strategickú úlohu štátu pri využití vodíkových technológií.
Minister hospodárstva Richard Sulík vidí prednosť vodíka okrem iného v tom, že odpadom pri spaľovaní vodíka je voda, v čom sa zásadne líši od iných palív. V rozhovore pre náš portál ale zároveň priznal, že vodíkové technológie treba najprv vyvinúť a zatiaľ je to neefektívne. Verí však, že vodíkové technológie by mali napomôcť Slovensku priblížiť sa cieľom Európskej komisie na dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2050. Na to je však potrebná tzv. zelená výroba vodíka, na ktorú je podľa Sulíka vhodná napríklad vodná elektráreň v Gabčíkove, kde by mohol byť postavený elektrolyzér.
Vodíkový potenciál Slovenska prezentovalo MH SR aj na svetovej výstave v Dubaji, ktorá sa konala od októbra 2021 do marca 2022. Podľa rezortu tam mal svetovú premiéru vodíkový automobil MH2, ktorý vznikol v spolupráci Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach a spoločnosti Matador Group. Minister hospodárstva je zároveň presvedčený, že ešte do konca aktuálneho volebného obdobia začne jazdiť na železničnej trati Nové Zámky – Prievidza vlak na vodíkový pohon.
Vodík by mal poháňať aj niektoré regionálne autobusy či kamióny. Ako informoval portál Spravy.rtvs.sk, zariadenie na výrobu vodíka plánujú vybudovať do konca roka v trnavskej mestskej časti Modranka, pričom by mal slúžiť ako palivo pre autobusy v prímestskej doprave Trnavského samosprávneho kraja. V obstarávaní vodíkových autobusov pokračuje aj Slovenská inovačná a energetická agentúra.
Zdroje: vlastné, Teraz.sk, MH SR, Spravy.rtvs.sk
Prečítajte si aj: