Prevetrajte si auto po zime. Meniť len zimné pneumatiky za letné nestačí. Prinášame 10 rád, na čo nezabudnúť pri jarnej kúre vozidla:
- Pneumatiky vymeňte aj skontrolujte
Keď to vonkajšia teplota dovolí a ortuť teplomera je stabilne nad 7 stupňov Celzia, je čas prezuť auto do letných pneumatík. Zimné majú totiž iné jazdné vlastnosti, sú priľnavejšie k vozovke, takže vyššie teploty by zbytočne znížili ich životnosť. Pri výmene pneumatiky však treba skontrolovať hĺbku dezénu, vzhľad, vek aj hustotu pneumatiky. „Hĺbka dezénu sa meria v najhlbšom mieste. Teda nielen v strede dezénu, ale aj na jeho krajoch. Dôvodom je možné nerovnomerné opotrebenie, ktoré môže by spôsobené podhustenými alebo prehustenými pneumatikami,“ upozorňuje Jozef Mišurda, odborník na servis vozidiel zo spoločnosti Würth Slovensko. Výška výstupov pri letnej pneumatike má mať aspoň 1,6 milimetra. Pod túto hranicu treba pneumatiky vymeniť. Odporúča sa urobiť tak aj vtedy, ak má hĺbka dezénu menej ako 3 milimetre. Ak je pneumatika staršia, určite skontrolujte, či nemá po bokoch trhliny, prípadne odreniny. „Takéto pneumatiky sú následne náchylné na prerazenie alebo pretrhnutie pri bežnej jazde, napríklad na diaľnici, čo by malo vážne následky,“ hovorí Jozef Mišurda.
- Pozor na tlak
Práve z dôvodu hrozby nerovnomerného opotrebenia je potrebné kontrolovať v pneumatike aj tlak. „Podhustené pneumatiky nedodávajú vozidlu potrebnú stabilitu a je ľahké ich „vyzuť“ pri prudšom zatočení. Obdobne je takúto pneumatiku ľahšie preraziť na jame – pri tomto stave sa opotrebúvajú aj kraje dezénu,“ zdôrazňuje. Prehustené pneumatiky zas podľa neho nedodávajú vozidlu potrebnú trakciu, lebo sa dotýkajú vozovky len stredom dezénu. „Rovnako je možné takúto pneumatiku ľahko pretrhnúť a pri jej výbuchu hrozia ďalšie škody – majetkové alebo na zdraví,“ dodáva Mišurda.
- Kontrola geometrie je nevyhnutná
Jamy a výtlky na ceste dali v zime rovnako zabrať geometrii auta. Tyče riadenia, silentbloky, kĺby či čapy sa mohli dokonca poškodiť. Lacnejšie je tak dať prekontrolovať geometriu, než následne meniť nerovnomerne opotrebovanú pneumatiku, či v horšom prípade spôsobiť nehodu v dôsledku poškodených častí podvozku. „Geometria zaručene odhalí odchýlky v nastaveniach či poškodenie podvozkových častí,“ hovorí Mišurda. Skontrolovať geometriu treba podľa neho vždy pred výmenou pneumatík. „Ak však máme pneumatiky zničené, je potrebné auto najskôr prezuť do nových pneumatík a potom ísť na nastavenie geometrie,“ radí.
- Pozrite sa aj na podvozok
Vplyvom krehnutia materiálov a tuhnutia mazív v zime sa mohli poškodiť aj podvozkové časti. „Napríklad ide o trhliny a praskliny na manžetách a gumových uloženiach, úniky kvapalín a mazív,“ vypočítava Mišurda. Skontrolujte ich preto a poškodený diel vymeňte ešte pred kontrolou geometrie. Rovnako skontrolujte aj stav tlmičov a ložísk.
- Pozor na zapečenie bŕzd
Časté brzdenie, špina a nánosy soli na ceste dali v zime poriadne zabrať aj brzdám. Po zime treba skontrolovať nielen funkčnosť systému, ale ich aj riadne prečistiť. „Práve nánosy soli a brzdového prachu sa vedia veľmi silno zapiecť na komponentoch brzdového systému, čo vedie k zaseknutiu brzdových segmentov, chveniu, pískaniu a vybráciam,“ zdôrazňuje Mišurda. Brzdová sústava musí pôsobiť na všetky kolesá nápravy rovnakou intenzitou bez vedľajších účinkov.“ Stav brzdového systému najjednoduchšie preveríte testom v servise, ktorý má brzdovú stolicu. Funkčnosť systému môže napríklad oslabiť prípadný únik brzdovej kvapaliny, stav brzdových trubičiek, kotúčov a doštičiek. Ak napríklad bod varu brzdovej kvapaliny nezodpovedá norme a je nižší, môže v kvapaline dôjsť k tvorbe bublín. Voda obsiahnutá v brzdovej kvapaline tiež spôsobuje koróziu v brzdovom systéme, ktorá ovplyvňuje účinnosť bŕzd. To, že s brzdami nie je niečo v poriadku, napovie už zvuk pri brzdení. Príčiny pískania bŕzd môžu byť rôzne. V lepšom prípade je dôvodom znečistenie brzdových komponentov. „Závažnejším dôvodom pískania bŕzd môže byť ich nadmerné opotrebovanie. Buď ide o prenikavé pískanie pri výraznom spomaľovaní, prípadne veľmi počuteľné šúchanie. Pískanie sa v tomto prípade objavuje z dôvodu zadretia brzdových platničiek a brzdového strmeňa alebo z dôvodu ich nadmerného opotrebenia,“ vysvetľuje Mišurda. Pri takýchto zvukoch tiež neváhajte s návštevou servisu. Predchádzať vzniku pískavých zvukov sa dá aj premazaním ochrannou pastou bŕzd HT s protikoróznym účinkom, ktorá odoláva teplote do 1400ºC. Účinne tak zabráni pripaľovaniu častíc na brzdových systémoch.
- Autobatéria dostala zabrať
Hoci autobatériu treba skontrolovať aspoň raz za pol roka, práve v zime dostávala zabrať. „V zime je potrebný vždy väčší štartovací prúd, pretože motorový olej je hustejší, rovnako sú aj všetky diely pôsobením chladu na materiály motora viac „stiahnuté“,“ vysvetľuje Jozef Mišurda. Obdobne, ak sme vozidlo odparkovali na celú zimu do garáže a autobatériu sme nemali na udržiavacej nabíjačke, môže sa následne vplyvom nabíjania a vybíjania prejaviť interná vada a následne porucha batérie.
- Stierače kontrolujte priebežne
Ak ramienka stieračov už nestierajú súvisle a robia čiary, poprípade rozmazávajú špinu, je čas ich vymeniť. „Veľmi ojedinele sa stáva, že sa z nejakej príčiny zastaví pohon stieračov a zaseknú sa, prípadne prestane fungovať cyklované stieranie okna. Vtedy treba navštíviť servis,“ dopĺňa Mišurda.
- Na svetlách nesmú byť praskliny
Kontrolu funkčnosti svetiel pred každou jazdou predpisuje legislatíva. Napriek tomu v zime mohlo dôjsť odletujúcimi kamienkami nielen k vytvoreniu prasklín či poškodeniu odrazových skiel, ale vplyvom jazdy po výtlkoch aj pohnutím mechanizmu, ktorý nastavuje výšku predných svetiel. Preto je dobré v rámci jarnej údržby skontrolovať aj nastavenie ich sklonu a svietivosti.
- Doprajte autu poriadnu očistu
Práve na jar by ste autu vrátane podvozkových častí mali dopriať poriadnu očistu, aby ste ho zbavili nánosov soli a špiny. „Okrem toho je dobré zájsť do servisu a požiadať o prípadné obrúsenie hrdzavých častí a následné ošetrenie napríklad sprejom na ochranu podvozku,“ radí Mišurda.
- Pripravte klimatizáciu na sezónu
Klimatizácia pomáha autu aj v zime, no keďže väčšina ľudí v domnienke, že šetrí palivo, klímu vypína, je dobré ju pred letom vyčistiť. Na trhu sú spreje na odstránenie baktérií, prípadne účinná je ozónová metóda. „Ak nemáte znalosti, ako funguje klimatizácia, je lepšie navštíviť servis. Netreba sa však nechať oklamať rôznymi „dezinfekčnými“ sprejmi, ktoré sú často len osviežovače vzduchu,“ upozorňuje Mišurda. Napríklad takzvané granáty, ktoré sa postavia na podlahu a nechajú sa vystriekať v aute so zapnutou klimatizáciou a vnútorným obehom, sú zväčša osviežovače bez dezinfekčného účinku. Účinnejšia a trvácnejšia je ozónová metóda, no keďže je zariadenie drahé, vlastní ho len zopár servisov. „Najúčinnejšia metóda je čiastočne rozobrať klimatizačnú jednotku a použiť sprej priamo na výparník v nej. Vhodné je aj nechať „zrecyklovať“ chladiace médium špecializovaným prístrojom, čo jednak prospeje kompresoru klimatizácie a predĺži to jeho životnosť a jednak zaručene odhalí prípadné nedostatky,“ dodáva Jozef Mišurda zo spoločnosti Würth, významného dodávateľa pre priemysel, vrátane automobilového.